Ruben Östlund och Film i Väst – ett långvarigt samarbete

Regissören Ruben Östlund och Film i Väst har ett lika långvarigt som framgångsrikt samarbete. Sedan 2008 har fyra långfilmer samproducerats med Ruben Östlund, producenten Erik Hemmendorff och det göteborgska produktionsbolaget Plattform Produktion. Alla filmer är dessutom inspelade och postproducerade i Västra Götaland.

Så här har det gått för filmerna:

• 2014 tävlade Turist i sektionen Un Certain Regard och vann Jurypriset. Filmen vann TFCA Awards vid filmfestivalen i Toronto och nominerades till Golden Globe, brittiska BAFTA, Nordiska rådets filmpris, European Film Awards (Bästa film, Bästa regi och European Audience Award), den vann sex Guldbaggar (med ytterligare fyra nomineringar). Den var även Sveriges Oscarsbidrag och blev Shortlisted till en Oscar.

Här kan du se en trailer för Turist

• 2011 vann Play Séance Coup de Coeur vid Quinzaine des Réalisateurs/Directors’ Fortnight i Cannes. Den vann regipriset i Tokyo, Nordiska rådets filmpris samt två Guldbaggar (Bästa regi och Foto).

Här kan du se en trailer för Play

• 2008 tävlade De ofrivilliga i Un Certain Regard i Cannes.

Här kan du se en trailer för De ofrivilliga

• Med sin kortfilm, även den samproducerad med Film i Väst, Händelse vid bank (2009), vann Ruben Östlund en Guldbjörn vid filmfestivalen i Berlin och nominerades till European Film Awards.

Här kan du se Händelse vid bank

Film i Väst samproducerar MIN PAPPA MARIANNE18.3.2019 11:32:07 CETPressmeddelande

Den 1 april startar inspelningen av MIN PAPPA MARIANNE – en varm berättelse om modet att vara sig själv och lyckan över att bli älskad för den man är, fritt efter Ester Roxbergs uppmärksammade bok. Huvudrollerna spelas av Rolf Lassgård, Hedda Stiernstedt och Lena Endre. För regin svarar Guldbaggebelönade Mårten Klingberg. Filmen produceras av Charlotta Denward, Avanti Film, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen spelas in i Alingsås.

”Ett stort steg framåt för Filmsverige”8.3.2019 09:06:30 CETPressmeddelande

Västra Götalandsregionen har beslutat att säga ja till ett pilotprojekt för så kallade produktionsrabatter vid inspelning och postproduktion av film och tv-drama. – På så vis hoppas vi att tillsammans med Film i Väst locka hit fler internationella inspelningsprojekt i världsklass, men också att på sikt bygga ut och stärka den regionala infrastrukturen för film och få till stånd en nyetablering av produktionsservicebolag. Att vi är först ut är ett stort steg framåt för hela Filmsverige, säger Kristina Jonäng, (C), ordförande i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen.