Ruben Östlund och Film i Väst – ett långvarigt samarbete

Regissören Ruben Östlund och Film i Väst har ett lika långvarigt som framgångsrikt samarbete. Sedan 2008 har fyra långfilmer samproducerats med Ruben Östlund, producenten Erik Hemmendorff och det göteborgska produktionsbolaget Plattform Produktion. Alla filmer är dessutom inspelade och postproducerade i Västra Götaland.

Så här har det gått för filmerna:

• 2014 tävlade Turist i sektionen Un Certain Regard och vann Jurypriset. Filmen vann TFCA Awards vid filmfestivalen i Toronto och nominerades till Golden Globe, brittiska BAFTA, Nordiska rådets filmpris, European Film Awards (Bästa film, Bästa regi och European Audience Award), den vann sex Guldbaggar (med ytterligare fyra nomineringar). Den var även Sveriges Oscarsbidrag och blev Shortlisted till en Oscar.

Här kan du se en trailer för Turist

• 2011 vann Play Séance Coup de Coeur vid Quinzaine des Réalisateurs/Directors’ Fortnight i Cannes. Den vann regipriset i Tokyo, Nordiska rådets filmpris samt två Guldbaggar (Bästa regi och Foto).

Här kan du se en trailer för Play

• 2008 tävlade De ofrivilliga i Un Certain Regard i Cannes.

Här kan du se en trailer för De ofrivilliga

• Med sin kortfilm, även den samproducerad med Film i Väst, Händelse vid bank (2009), vann Ruben Östlund en Guldbjörn vid filmfestivalen i Berlin och nominerades till European Film Awards.

Här kan du se Händelse vid bank

Göteborg abdikerar som filmstad28.11.2018 14:54Pressmeddelande

Det senaste dygnet har jag blivit kontaktad av många upprörda producenter och filmarbetare i Göteborg. Nyheten har nått dem om att Göteborgs stads kulturförvaltning och kulturnämnd drar tillbaka 4,5 miljoner i anslag till Film i Väst 2019. Alla jag pratat med har varit eniga om att beslutet innebär att Göteborg därmed abdikerar som filmstad. För det är det beslutet faktiskt innebär. Det beklagar Film i Väst. För Göteborg behövs om vi ska vara en framgångsrik filmregion där vi gemensamt tar ansvar, samfinansierar och mobiliserar kraft i en alltmer konkurrensutsatt bransch där även regionerna i Sverige sinsemellan konkurrerar.

Film i Väst: Oscarsbidrag från Norge, Sverige och Turkiet4.9.2018 14:43Pressmeddelande

Nu är det klart att Norge, Sverige och Turkiet valt Film i Västs samproduktioner som sina Oscarsbidrag i kateborin Best Foreign Language Film. De tre filmerna är Iram Haqs Hva vilk folk si, Ali Abbasis Gräns och Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree. - Det är fantastiskt roligt att Film i Västs samproduktioner inte bara har stora internationella festivalframgångar utan också vinner det stora erkännandet på hemmaplan. Vi är också stolta över att två av filmerna är inspelade i Västra Götaland, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.