Ruben Östlund och Film i Väst – ett långvarigt samarbete

Regissören Ruben Östlund och Film i Väst har ett lika långvarigt som framgångsrikt samarbete. Sedan 2008 har fyra långfilmer samproducerats med Ruben Östlund, producenten Erik Hemmendorff och det göteborgska produktionsbolaget Plattform Produktion. Alla filmer är dessutom inspelade och postproducerade i Västra Götaland.

Så här har det gått för filmerna:

• 2014 tävlade Turist i sektionen Un Certain Regard och vann Jurypriset. Filmen vann TFCA Awards vid filmfestivalen i Toronto och nominerades till Golden Globe, brittiska BAFTA, Nordiska rådets filmpris, European Film Awards (Bästa film, Bästa regi och European Audience Award), den vann sex Guldbaggar (med ytterligare fyra nomineringar). Den var även Sveriges Oscarsbidrag och blev Shortlisted till en Oscar.

Här kan du se en trailer för Turist

• 2011 vann Play Séance Coup de Coeur vid Quinzaine des Réalisateurs/Directors’ Fortnight i Cannes. Den vann regipriset i Tokyo, Nordiska rådets filmpris samt två Guldbaggar (Bästa regi och Foto).

Här kan du se en trailer för Play

• 2008 tävlade De ofrivilliga i Un Certain Regard i Cannes.

Här kan du se en trailer för De ofrivilliga

• Med sin kortfilm, även den samproducerad med Film i Väst, Händelse vid bank (2009), vann Ruben Östlund en Guldbjörn vid filmfestivalen i Berlin och nominerades till European Film Awards.

Här kan du se Händelse vid bank

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion OUR TIME slåss om ett Guldlejon i Venedig15.8.2018 15:12Pressmeddelande

Den mexikanske regissören Carlos Reygadas film Our Time (Nuestro Tiempo) har nominerats till ett Guldlejon vid en av världens mest prestigefyllda filmfestivaler, Venedigs. Filmen är också uttagen till Torontos filmfestival. - Att ha en film som tävlar om ett av filmvärldens mest prestigefyllda priser, Leone d’Oro eller Guldlejonet, är en stor ära för oss. Vi gratulerar Carlos Reygadas och alla som gjort denna storfilm möjlig. Att ha med filmer i Berlin, Cannes, Venedig och Toronto är våra uttalade mål och vi är ytterst stolta över att vi lyckats med alla, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes19.4.2018 00:00Nyheter

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.