Ruben Östlund och Film i Väst – ett långvarigt samarbete

Regissören Ruben Östlund och Film i Väst har ett lika långvarigt som framgångsrikt samarbete. Sedan 2008 har fyra långfilmer samproducerats med Ruben Östlund, producenten Erik Hemmendorff och det göteborgska produktionsbolaget Plattform Produktion. Alla filmer är dessutom inspelade och postproducerade i Västra Götaland.

Så här har det gått för filmerna:

• 2014 tävlade Turist i sektionen Un Certain Regard och vann Jurypriset. Filmen vann TFCA Awards vid filmfestivalen i Toronto och nominerades till Golden Globe, brittiska BAFTA, Nordiska rådets filmpris, European Film Awards (Bästa film, Bästa regi och European Audience Award), den vann sex Guldbaggar (med ytterligare fyra nomineringar). Den var även Sveriges Oscarsbidrag och blev Shortlisted till en Oscar.

Här kan du se en trailer för Turist

• 2011 vann Play Séance Coup de Coeur vid Quinzaine des Réalisateurs/Directors’ Fortnight i Cannes. Den vann regipriset i Tokyo, Nordiska rådets filmpris samt två Guldbaggar (Bästa regi och Foto).

Här kan du se en trailer för Play

• 2008 tävlade De ofrivilliga i Un Certain Regard i Cannes.

Här kan du se en trailer för De ofrivilliga

• Med sin kortfilm, även den samproducerad med Film i Väst, Händelse vid bank (2009), vann Ruben Östlund en Guldbjörn vid filmfestivalen i Berlin och nominerades till European Film Awards.

Här kan du se Händelse vid bank

Film i Väst: Oscarsbidrag från Norge, Sverige och Turkiet4.9.2018 14:43Pressmeddelande

Nu är det klart att Norge, Sverige och Turkiet valt Film i Västs samproduktioner som sina Oscarsbidrag i kateborin Best Foreign Language Film. De tre filmerna är Iram Haqs Hva vilk folk si, Ali Abbasis Gräns och Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree. - Det är fantastiskt roligt att Film i Västs samproduktioner inte bara har stora internationella festivalframgångar utan också vinner det stora erkännandet på hemmaplan. Vi är också stolta över att två av filmerna är inspelade i Västra Götaland, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst: 19 höstpremiärer på svensk bio och tv29.8.2018 14:44Nyheter

- Film i Väst är stolta över att kunna presentera nitton samproduktioner med premiär under ett och samma halvår. Fjorton av dem är inspelade i Västra Götaland och många är postproducerade här. Här finns en mix av bred publikfilm för barn och vuxna, internationella festivalfavoriter, framgångsrika tv-dramer och engagerande dokumentärer. Två filmer är gjorda av talangfyllda förstagångsregissörer. Det är denna bredd som sammantaget gör Västra Götaland till Skandinaviens främsta filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion GRÄNS Sveriges Oscarsbidrag28.8.2018 11:43Pressmeddelande

I dag utsågs Film i Västs samproduktion Gräns i regi av Ali Abbasi till Sveriges Oscarsbidrag. Filmen vann tidigare i år Un Certain Regard vid filmfestivalen i Cannes. – Film i Väst gratulerar Ali Abbasi och hela teamet bakom Gräns. Det är en stor framgång både för honom och för svensk film. Det ligger i vårt uppdrag att samproducera film som går från Västra Götaland ut över världen. Gräns vann i Cannes och är nominerad till en lång rad filmfestivaler, bland annat Toronto. Det stärker ytterligare bilden av att Västra Götaland är Skandinaviens mest framgångsrika filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst: Sex samproduktioner nominerade till European Film Awards21.8.2018 12:45Pressmeddelande

15 december delas European Film Awards ut i Sevilla. 49 europeiska långfilmer har nominerats, sex av dem är Film i Västs samproduktioner. De är alla inspelade eller postproducerade i Västra Götaland. - Vi gratulerar de nominerade filmerna till det främsta europeiska filmpriset. Det är ett gott betyg för filmer som också skördar framgångar på festivaler som Cannes, Toronto eller Karlovy Vary. Det har varit en medveten satsning från Film i Väst få att få stora svenska och internationella samproduktioner till Västra Götaland för inspelning eller postproduktion. Filmer som ska nå den stora publiken och/eller nå framgång på internationella festivaler. Det är det vi ser resultatet av här, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.