Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.

Ruben Östlunds bedrift är helt makalös. Det är bara fem år sedan han vann en Guldpalm för The Square. Nu gör han om det! Det är svensk filmhistoria och vi är bara så tacksamma över att vi fått följa Ruben Östlund under hela hans filmskapande. Film i Väst gratulerar också Tarik Saleh och Zar Amir-Ebrahimi till de prestigefyllda priserna. De sätter alla svensk och nordisk film på den internationella filmkartan, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst.

Ruben Östlunds film Triangle of Sadness spelades in mitt under brinnande pandemi, inspelningarna startade i Göteborg och Studio Fares i Trollhättan och avslutades i Grekland. Filmen produceras av Plattform Produktion, Erik Hemmendorff, i samproduktion med bland andra Film i Väst. SF Studios distribuerar i Norden. Delar av postproduktionen har skett i Göteborg, på Plattform Produktion och TINT.

Triangle of Sadness är en samtidssatir som genom modellparet Carl (Harris Dickinson) och Yaya (Charlbi Dean), tar avstamp i modevärldens finrum, fortsätter på en lyxyacht tillsammans med miljonärer, vänliga vapenhandlare och en marxistisk sjökapten (Woody Harrelson) och slutar på en öde ö där hierarkierna i kampen om överlevnad vänds upp och ned.

Detta är den femte långfilmen Film i Väst samproducerar med Ruben Östlund. Tidigare långfilmer är The Square, Turist, Play och De ofrivilliga.

SF Studios har de nordiska distributionsrättigheterna och kommer distribuera Triangle of Sadness i alla nordiska länder. Filmen produceras av Plattform Produktion och samproduceras med Film i Väst, Essential Films, Coproduction Office, SVT, BBC Films, Arte France Cinéma och ZDF/Arte med stöd från Svenska Filminstitutet, Eurimages, BFI, Medienboard Berlin-Brandenburg, Det Danske Filminstitut, Hamburg Film Fund och Nordisk Film & TV Fond. Imperative Entertainment är exekutiva producenter. Dansk samproducent är Per Damgaard Hansen för Coproduction Office APS. Global försäljning hanteras av Philippe Bober’s Coproduction Office.

Totalt hade Film i Väst fyra filmer nominerade till Guldpalmen, ett historiskt rekord, samt två till sektionen Un Certain Regad. LÄS MER HÄR.

Därmed har Film i Väst samproduktioner fått motta fem priser under filmfestivalen i Cannes:

• I går vann Tarek Saleh det prestigefulla Prix François Chalais, som instiftades till minne av den franske historikern och journalisten François Chalais, för sin film Boy from Heaven. Priset belönar livsbejakande film och lyfter fram journalisternas närvaro i Cannes sedan 1999.

• Samma dag delades specialpriset Palm Dog, där hunden i Hlynar Pálmasons Godland fick Jurypriset för sin insats. LÄS MER HÄR

• I dag vann Ruben Östlund också Prix des Cinémas Art et Essai Cannes 2022 för sin film Triangle of Sadness, ett pris som the French Association of Arthouse Cinemas under filmfestivalen i Cannes delar ut. De representerar fler än 1 200 biografer i Frankrike.

Tarik Saleh, regissör av Boy from Heaven, vann en Guldpalm för Bästa manus
Zar Amir-Ebrahimi, vann en Guldpalm för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis Holy Spider
Woody Harrelson och Ruben Östlund i Triangle of Sadness, som i kväll vann en Guldpalm i Cannes.

Lukas Moodysson gör ny långfilm: Tillsammans 9920.5.2022 10:40:22 CEST | Pressmeddelande

På Film i Västs årliga pressträff i Cannes tillkännagavs Lukas Moodyssons nya film Tillsammans. Den blev en stor succé bland publik och kritiker år 2000. Nu kommer uppföljaren, Tillsammans 99, som utspelar sig 1999, 24 år efter den första filmen. Tillsammans 99 spelas in i Västra Götaland under augusti och september. Filmen produceras av Memfis Film, Lars Jönsson och Anna Carlsten, i samproduktion med SF Studios och Film i Väst. SF Studios hanterar nordisk distribution. Tillsammans 99 beräknas att ha biopremiär under 2023.

Fyra av Film i Västs samproduktioner slåss om en Guldpalm i Cannes14.4.2022 12:12:16 CEST | Pressmeddelande

Med sin förra film, The Square, tog Ruben Östlund hem filmvärldens kanske mest prestigefulla pris, Palme d’Or. Nu är han tillbaka i huvudtävlan med Triangle of Sadness. Inspelad i Trollhättan och Göteborg och med Woody Harrelson i en av huvudrollerna. Även Film i Västs samproduktion Boy from Heaven av Tarik Saleh, Holy Spider av Ali Abbasi och R.M.N. av den rumänske regissören Cristian Mungiu slåss om en Guldpalm. Kristoffer Borglis Sick of Myself och Hlynar Pálmasons Godland är uttagna till sektionen Un Certain Regard.

Film i Väst samproducerar Thomas Vinterbergs nya dramaserie3.3.2022 10:52:22 CET | Pressmeddelande

I september börjar inspelningen av Thomas Vinterbergs nya tv-drama, En familj som vår, som han skrivit tillsammans med Bo Hr. Hansen. Detta är hans första dramaserie och den första produktionen efter Oscarsvinsten med En runda till. Serien produceras av Zentropa Entertainments i samproduktion med Film i Väst, Zentropa Sweden och StudioCanal. Inspelningen sker i Danmark, Tjeckien och Västra Götaland.