Ruben Östlunds THE SQUARE nominerad till Golden Globe

Framgångarna kommer slag i slag för Film i Västs samproduktion The Square av Ruben Östlund. I lördags vann hans film hela sex European Film Awards i Berlin. I dag blev den nominerad till en Golden Globe i kategorin Bästa utländska film. I januari blir det klart om Sveriges Oscarsbidrag också nomineras till en Oscar som Bästa utländska film.

– Vi kan bara buga och bocka för Ruben Östlunds fortsatta framgångar. Vi skickar ett stort grattis till alla som är inblandade i produktionen. Guldpalmen i Cannes, European Film Awards, Golden Globe-nominering och förhoppningsvis också en till Oscarsgalan – det är en prestation i världsklass. Det är härligt när våra samproduktioner, inspelade i Västra Götaland av göteborgsföretaget Plattform Produktion, lyckas över all förväntan, säger Mikael Fellenius, VD för Film i Väst.

På bilden: Ruben Östlund och Erik Hemmendorff.

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion OUR TIME slåss om ett Guldlejon i Venedig15.8.2018 15:12Pressmeddelande

Den mexikanske regissören Carlos Reygadas film Our Time (Nuestro Tiempo) har nominerats till ett Guldlejon vid en av världens mest prestigefyllda filmfestivaler, Venedigs. Filmen är också uttagen till Torontos filmfestival. - Att ha en film som tävlar om ett av filmvärldens mest prestigefyllda priser, Leone d’Oro eller Guldlejonet, är en stor ära för oss. Vi gratulerar Carlos Reygadas och alla som gjort denna storfilm möjlig. Att ha med filmer i Berlin, Cannes, Venedig och Toronto är våra uttalade mål och vi är ytterst stolta över att vi lyckats med alla, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes19.4.2018 00:00Nyheter

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.