Ruben Östlunds THE SQUARE nominerad till Golden Globe

Framgångarna kommer slag i slag för Film i Västs samproduktion The Square av Ruben Östlund. I lördags vann hans film hela sex European Film Awards i Berlin. I dag blev den nominerad till en Golden Globe i kategorin Bästa utländska film. I januari blir det klart om Sveriges Oscarsbidrag också nomineras till en Oscar som Bästa utländska film.

– Vi kan bara buga och bocka för Ruben Östlunds fortsatta framgångar. Vi skickar ett stort grattis till alla som är inblandade i produktionen. Guldpalmen i Cannes, European Film Awards, Golden Globe-nominering och förhoppningsvis också en till Oscarsgalan – det är en prestation i världsklass. Det är härligt när våra samproduktioner, inspelade i Västra Götaland av göteborgsföretaget Plattform Produktion, lyckas över all förväntan, säger Mikael Fellenius, VD för Film i Väst.

På bilden: Ruben Östlund och Erik Hemmendorff.