Ruben Östlunds The Square shortlisted för en Oscar

The Academy of Motion Picture Arts and Sciences har tillkännagivit de nio filmer som är shortlisted för en Oscar; nio filmer som den 23 januari reduceras till fem, som i sin tur tävlar om en Oscar för Best Foreign Language Film i Los Angeles 8 mars. Bland de nio finns Ruben Östlunds The Square. Filmen är producerad av Erik Hemmendorff på Göteborgsbolaget Plattform Produktion i samproduktion med bland andra Film i Väst. Sedan tidigare är också Axel Danielsons och Maximilien van Aertrycks Hopptornet shortlisted för en kortfilms-Oscar.

De nio filmerna är (land, titel, regissör):

• Chile: A Fantastic Woman, Sebastián Lelio
  • TysklandIn the Fade, Fatih Akin
  • Ungern: On Body and Soul, Ildikó Enyedi
  • Israel: Foxtrot, Samuel Maoz
  • Libanon: The Insult, Ziad Doueiri
  • Ryssland: Loveless, Andrey Zvyagintsev
  • Senegal: Félicité, Alain Gomis
  • Sydafrika: The Wound, John Trengove
  • Sverige: The Square, Ruben Östlund

I år har 92 nationella bidrag skickats in, utöver The Square är fem av dem Film i Västs samproduktioner:

• Norge: Thelma, Joachim Trier
  • Danmark: Du forsvinder, Peter Schönau Fogh
  • Finland: Tom of Finland, Dome Karukoski
  • Polen: Spoor, Agnieszka Holland
  • Italien: A Ciambra, Jonas Carpignano

Film i Väst: Oscarsbidrag från Norge, Sverige och Turkiet4.9.2018 14:43Pressmeddelande

Nu är det klart att Norge, Sverige och Turkiet valt Film i Västs samproduktioner som sina Oscarsbidrag i kateborin Best Foreign Language Film. De tre filmerna är Iram Haqs Hva vilk folk si, Ali Abbasis Gräns och Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree. - Det är fantastiskt roligt att Film i Västs samproduktioner inte bara har stora internationella festivalframgångar utan också vinner det stora erkännandet på hemmaplan. Vi är också stolta över att två av filmerna är inspelade i Västra Götaland, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst: 19 höstpremiärer på svensk bio och tv29.8.2018 14:44Nyheter

- Film i Väst är stolta över att kunna presentera nitton samproduktioner med premiär under ett och samma halvår. Fjorton av dem är inspelade i Västra Götaland och många är postproducerade här. Här finns en mix av bred publikfilm för barn och vuxna, internationella festivalfavoriter, framgångsrika tv-dramer och engagerande dokumentärer. Två filmer är gjorda av talangfyllda förstagångsregissörer. Det är denna bredd som sammantaget gör Västra Götaland till Skandinaviens främsta filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion GRÄNS Sveriges Oscarsbidrag28.8.2018 11:43Pressmeddelande

I dag utsågs Film i Västs samproduktion Gräns i regi av Ali Abbasi till Sveriges Oscarsbidrag. Filmen vann tidigare i år Un Certain Regard vid filmfestivalen i Cannes. – Film i Väst gratulerar Ali Abbasi och hela teamet bakom Gräns. Det är en stor framgång både för honom och för svensk film. Det ligger i vårt uppdrag att samproducera film som går från Västra Götaland ut över världen. Gräns vann i Cannes och är nominerad till en lång rad filmfestivaler, bland annat Toronto. Det stärker ytterligare bilden av att Västra Götaland är Skandinaviens mest framgångsrika filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst: Sex samproduktioner nominerade till European Film Awards21.8.2018 12:45Pressmeddelande

15 december delas European Film Awards ut i Sevilla. 49 europeiska långfilmer har nominerats, sex av dem är Film i Västs samproduktioner. De är alla inspelade eller postproducerade i Västra Götaland. - Vi gratulerar de nominerade filmerna till det främsta europeiska filmpriset. Det är ett gott betyg för filmer som också skördar framgångar på festivaler som Cannes, Toronto eller Karlovy Vary. Det har varit en medveten satsning från Film i Väst få att få stora svenska och internationella samproduktioner till Västra Götaland för inspelning eller postproduktion. Filmer som ska nå den stora publiken och/eller nå framgång på internationella festivaler. Det är det vi ser resultatet av här, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.