Ruben Östlunds The Square shortlisted för en Oscar

The Academy of Motion Picture Arts and Sciences har tillkännagivit de nio filmer som är shortlisted för en Oscar; nio filmer som den 23 januari reduceras till fem, som i sin tur tävlar om en Oscar för Best Foreign Language Film i Los Angeles 8 mars. Bland de nio finns Ruben Östlunds The Square. Filmen är producerad av Erik Hemmendorff på Göteborgsbolaget Plattform Produktion i samproduktion med bland andra Film i Väst. Sedan tidigare är också Axel Danielsons och Maximilien van Aertrycks Hopptornet shortlisted för en kortfilms-Oscar.

De nio filmerna är (land, titel, regissör):

• Chile: A Fantastic Woman, Sebastián Lelio
  • TysklandIn the Fade, Fatih Akin
  • Ungern: On Body and Soul, Ildikó Enyedi
  • Israel: Foxtrot, Samuel Maoz
  • Libanon: The Insult, Ziad Doueiri
  • Ryssland: Loveless, Andrey Zvyagintsev
  • Senegal: Félicité, Alain Gomis
  • Sydafrika: The Wound, John Trengove
  • Sverige: The Square, Ruben Östlund

I år har 92 nationella bidrag skickats in, utöver The Square är fem av dem Film i Västs samproduktioner:

• Norge: Thelma, Joachim Trier
  • Danmark: Du forsvinder, Peter Schönau Fogh
  • Finland: Tom of Finland, Dome Karukoski
  • Polen: Spoor, Agnieszka Holland
  • Italien: A Ciambra, Jonas Carpignano

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion OUR TIME slåss om ett Guldlejon i Venedig15.8.2018 15:12Pressmeddelande

Den mexikanske regissören Carlos Reygadas film Our Time (Nuestro Tiempo) har nominerats till ett Guldlejon vid en av världens mest prestigefyllda filmfestivaler, Venedigs. Filmen är också uttagen till Torontos filmfestival. - Att ha en film som tävlar om ett av filmvärldens mest prestigefyllda priser, Leone d’Oro eller Guldlejonet, är en stor ära för oss. Vi gratulerar Carlos Reygadas och alla som gjort denna storfilm möjlig. Att ha med filmer i Berlin, Cannes, Venedig och Toronto är våra uttalade mål och vi är ytterst stolta över att vi lyckats med alla, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes19.4.2018 00:00Nyheter

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.