Rullstolen som blir ett bilsäte - Autoadapt introducerar nya Carony

För personer som hjälper en närstående med någon form av funktionsvariation finns det många hjälpmedel som bidrar till ökad självständighet i hemmet. Autoadapts Carony utökar denna självständighet till att också inkludera bilen. Carony är ett system som möjliggör överföring av en person från rullstol till bilsäte, helt utan lyft.

Hur funkar Carony-systemet?
Fler videor

Carony hjälper människor att fortsätta leva tillsammans, åka och handla, ta sig till läkaren, hälsa på vänner och familj eller helt enkelt – bara ta en tur med bilen.

Peter Wahlsten, Autoadapts grundare och vice VD:

“När en familjemedlem har en funktionsvariation som gör det svårt för dem att flyttas är det tyvärr inte alltid möjligt att åka tillsammans i bilen. Att göra en förflyttning från en rullstol till ett bilsäte kan i många fall vara för tungt eller för riskabelt. De alternativ som då erbjuds är att sitta längst bak i bilen i sin rullstol eller att ensam åka med färdtjänst."

Carony är både en transportrullstol och ett bilsäte. Användaren sitter kvar i stolen när den skjuts över från rullstolsunderredet till bilen med hjälp av en vridplatta. Detta innebär att användaren av Carony får sitta i framsätet, i ett riktigt bilsäte, med en bra utsikt och kan dessutom använda bilens originalbälte.

Peter Wahlsten fortsätter:

“I framsätet är du delaktig i bilfärden. Du är som vilken annan passagerare som helst. När du anländer till ditt resmål sitter du helt enkelt kvar i samma säte, du byter bara bilens golv mot ett par rullstolshjul."

Idag lanserar Autoadapt den senaste versionen av Carony systemet. Hjulbasen, vridplattan och sätet har alla fått en helt ny konstruktion. Bland nyheterna finns de mycket efterlängtade körhandtagen med broms.

Peter Wahlsten
Executive Vice President
peter.wahlsten@autoadapt.com
+46 302-254 54

Linda Brixvik
Product Manager Consumer
linda.brixvik@autoadapt.com
+46 302-553 13

Åkerivägen 7
44361 Stenkullen

Autoadapt AB

Autoadapt grundades 1996 och har sitt säte i Stenkullen utanför Göteborg. Företagets huvudfokus ligger på produkter som hjälper människor med begränsad rörlighet att köra eller åka med i bil. Autoadapt är främst kända för sina Turny-vridsäten och Carony överflyttningsrullstolar

Inom branschen är Autoadapt synonymt med hög säkerhet och innovativa lösningar.

Autoadapts produkter finns tillgängliga över hela världen via ett omfattande återförsäljarnätverk.

Följ Autoadapt AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.