Ruskigt mysigt höstlov på Skansen

Från lördag 27 oktober till söndag 4 november är det höstlovsrysligt mys på Skansen, och det är dessutom gratis för alla barn 0-15 år i målsmans sällskap. I stadskvarteren är det trångbott och eländigt. Här härjar koleran. Men det blir också spökpyssel och korvgrillning och möjlighet att se de tjocka sömniga björnarna innan de går i ide för vintern.

Spökmaränger på Petissan. Foto: Maria Hellqvist

I stadskvarteren i större städer på 1840-talet var det nära mellan husen och många delade på de små lägenheterna. Sjukdomar smittade snabbt. I Skansens stadskvarter får man veta mer om vad som skrämde och oroade men också vad som helade och läkte människor vid den här tiden. Här finns de friska och de sjuka, de fattiga och de rika. Vid den här tiden var det främst koleran som härjade, och vid stadens murar står sundhetskontrollanten för att säkra att ingen som bär på någon farsot eller smitta tar sig in. Friskhetsintygen utfärdas i Skansens entréer.

I gårdarna på landet kan man få råd av De kloka i Bollnässtugan, lyssna på berättande i Älvrosgården och Back-Mats stuga samt träffa Kyrkstöten i Seglora kyrka.

Sen blir det också korvgrillning på Bollnästorget, Spökpyssel i Skogens hus, spökfika på bland annat Café Petissan och rykande färska bullar i Bageriet.

Alla dagar kan man lära sig mer om renar, sälar och husdjur och rida på ponny:
12:30 Talk about the reindeer
13:15 Dagens djur på Lill-Skansen
14:00 Sälmatning och sälprat

Ponnyridning
Ridturerna utgår vid tornet Bredablick vardagar kl 13.00-14.00, helger kl 12.00–15.00.

Spökmaränger på Petissan. Foto: Maria Hellqvist
Bullar i Bageriet. Foto: Anna Yu
Korvgrillning. Foto: Maria Johansson

Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!12.11.2018 07:00Pressmeddelande

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.