Ruskigt mysigt höstlov på Skansen

Från lördag 27 oktober till söndag 4 november är det höstlovsrysligt mys på Skansen, och det är dessutom gratis för alla barn 0-15 år i målsmans sällskap. I stadskvarteren är det trångbott och eländigt. Här härjar koleran. Men det blir också spökpyssel och korvgrillning och möjlighet att se de tjocka sömniga björnarna innan de går i ide för vintern.

Spökmaränger på Petissan. Foto: Maria Hellqvist

I stadskvarteren i större städer på 1840-talet var det nära mellan husen och många delade på de små lägenheterna. Sjukdomar smittade snabbt. I Skansens stadskvarter får man veta mer om vad som skrämde och oroade men också vad som helade och läkte människor vid den här tiden. Här finns de friska och de sjuka, de fattiga och de rika. Vid den här tiden var det främst koleran som härjade, och vid stadens murar står sundhetskontrollanten för att säkra att ingen som bär på någon farsot eller smitta tar sig in. Friskhetsintygen utfärdas i Skansens entréer.

I gårdarna på landet kan man få råd av De kloka i Bollnässtugan, lyssna på berättande i Älvrosgården och Back-Mats stuga samt träffa Kyrkstöten i Seglora kyrka.

Sen blir det också korvgrillning på Bollnästorget, Spökpyssel i Skogens hus, spökfika på bland annat Café Petissan och rykande färska bullar i Bageriet.

Alla dagar kan man lära sig mer om renar, sälar och husdjur och rida på ponny:
12:30 Talk about the reindeer
13:15 Dagens djur på Lill-Skansen
14:00 Sälmatning och sälprat

Ponnyridning
Ridturerna utgår vid tornet Bredablick vardagar kl 13.00-14.00, helger kl 12.00–15.00.

Spökmaränger på Petissan. Foto: Maria Hellqvist
Bullar i Bageriet. Foto: Anna Yu
Korvgrillning. Foto: Maria Johansson

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.