Rusning efter solresor hos Ving under ostadig midsommarhelg

Midsommar brukar inleda semestern för många. Men regn i sillen och dans i gummistövlar brukar få svenskarna att misströsta om sol och värme inför den annalkande ledigheten. Så även i år. I helgen var det högtryck i bokningen av sol- och badresor hos Ving. Det bokades 30 procent fler sommarresor än under midsommarhelgen i fjol till ett värde av 52 miljoner.

Fotograf Mats Högberg, Ving

– Vi vet sedan länge att regnar det i midsommarsillen tappar svenskarna tron på den svenska sommaren och panikbokar solresor för att solsäkra åtminstone en vecka av semestern. Det har varit full rusning på webben och på telefonerna i helgensäger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

– Nu har vi sålt närmare 90 procent av sommarens resor och väderprognosen ser heller inte ljus ut framåt, så för den som vill komma iväg under högsäsong gäller det att boka nu, utbudet minskar snabbt. Främst har vi resor kvar till de större destinationerna i Spanien, Turkiet och Grekland, samt Bulgarien, avslutar Magdalena Öhrn.

Framför allt är det resor till de stora destinationerna som Mallorca, Turkiet, Kreta och Rhodos som bokats under helgen men även till mindre resmål som små grekiska öar.

5-i-topp sommarens bäst bokade resmål:

1. Mallorca
  2. Rhodos
  3. Kreta
  4. Cypern
  5. Gran Canaria

För bilder, besök gärna vårt bildarkiv: http://www.ving.se/bildarkiv

För ytterligare information kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se, tel 0709-513075.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Vinggruppen gör nytt rekordresultat17.5.2018 09:31Pressmeddelande

Thomas Cook Northern Europe, även kallad Vinggruppen, där Ving, Spies, Globetrotter och Tjäreborg ingår, gör ett nytt rekordresultat för vinterhalvåret, när Thomas Cook-koncernen idag presenterar halvårsresultatet för 2017/2018. Vinggruppen befäster sin marknadsledande ställning inom semesterpaketresor, både med det egna flygbolaget och reguljärflyg. Den nordiska gruppens rörelseresultat för halvåret uppgick till 554 miljoner kronor, vilket är en ökning med 88 miljoner kronor för perioden.