Rusning efter solresor hos Ving under ostadig midsommarhelg

Midsommar brukar inleda semestern för många. Men regn i sillen och dans i gummistövlar brukar få svenskarna att misströsta om sol och värme inför den annalkande ledigheten. Så även i år. I helgen var det högtryck i bokningen av sol- och badresor hos Ving. Det bokades 30 procent fler sommarresor än under midsommarhelgen i fjol till ett värde av 52 miljoner.

Fotograf Mats Högberg, Ving

– Vi vet sedan länge att regnar det i midsommarsillen tappar svenskarna tron på den svenska sommaren och panikbokar solresor för att solsäkra åtminstone en vecka av semestern. Det har varit full rusning på webben och på telefonerna i helgensäger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

– Nu har vi sålt närmare 90 procent av sommarens resor och väderprognosen ser heller inte ljus ut framåt, så för den som vill komma iväg under högsäsong gäller det att boka nu, utbudet minskar snabbt. Främst har vi resor kvar till de större destinationerna i Spanien, Turkiet och Grekland, samt Bulgarien, avslutar Magdalena Öhrn.

Framför allt är det resor till de stora destinationerna som Mallorca, Turkiet, Kreta och Rhodos som bokats under helgen men även till mindre resmål som små grekiska öar.

5-i-topp sommarens bäst bokade resmål:

1. Mallorca
  2. Rhodos
  3. Kreta
  4. Cypern
  5. Gran Canaria

För bilder, besök gärna vårt bildarkiv: http://www.ving.se/bildarkiv

För ytterligare information kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se, tel 0709-513075.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Premiär för Vings nya Sunprime Pearl Beach på Kos2.8.2018 08:29Pressmeddelande

I dagarna var det premiär för Vings nya hotell Sunprime Pearl Beach i Marmari på Kos. Sunprime är vuxenkonceptet med snygg skandinavisk design som blivit en stor succé och som växer med nya hotell och destinationer för varje år. Tillsammans med bohemchica Casa Cook Kos har Ving nu två egna designhotell på Kos med några minuters promenad från varandra, detta vid en av öns vackraste stränder i Marmari.

Ving genomför ännu en månad till förmån för Min Stora Dag1.8.2018 08:23Pressmeddelande

Under augusti gör Ving en kraftsamling till förmån för stiftelsen Min Stora Dag. Många barn och unga i Sverige lever med allvarliga sjukdomar och/eller diagnoser. Min Stora Dag vill ge dessa barn någonting utöver det vanliga att hämta kraft ifrån när vardagen känns tuff. Syftet med månaden är att berätta om samarbetet, bidra med gåvor och uppmana omvärlden att också stötta Min Stora Dag.