Rusning efter solresor hos Ving under ostadig midsommarhelg

Midsommar brukar inleda semestern för många. Men regn i sillen och dans i gummistövlar brukar få svenskarna att misströsta om sol och värme inför den annalkande ledigheten. Så även i år. I helgen var det högtryck i bokningen av sol- och badresor hos Ving. Det bokades 30 procent fler sommarresor än under midsommarhelgen i fjol till ett värde av 52 miljoner.

Fotograf Mats Högberg, Ving

– Vi vet sedan länge att regnar det i midsommarsillen tappar svenskarna tron på den svenska sommaren och panikbokar solresor för att solsäkra åtminstone en vecka av semestern. Det har varit full rusning på webben och på telefonerna i helgensäger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

– Nu har vi sålt närmare 90 procent av sommarens resor och väderprognosen ser heller inte ljus ut framåt, så för den som vill komma iväg under högsäsong gäller det att boka nu, utbudet minskar snabbt. Främst har vi resor kvar till de större destinationerna i Spanien, Turkiet och Grekland, samt Bulgarien, avslutar Magdalena Öhrn.

Framför allt är det resor till de stora destinationerna som Mallorca, Turkiet, Kreta och Rhodos som bokats under helgen men även till mindre resmål som små grekiska öar.

5-i-topp sommarens bäst bokade resmål:

1. Mallorca
  2. Rhodos
  3. Kreta
  4. Cypern
  5. Gran Canaria

För bilder, besök gärna vårt bildarkiv: http://www.ving.se/bildarkiv

För ytterligare information kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se, tel 0709-513075.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Premiär för show med Vings maskotar Lollo och Bernie!15.11.2018 12:29Pressmeddelande

Vings populära maskotar Lollo & Bernie har över 30 miljoner visningar på YouTube med sin dansfilm och många är de familjer som mött de kramgoa vännerna på Vings familjehotell. Nu kan Ving för första gången även stolt presentera en egen föreställning med barnens favoriter. Showen med Lollo & Bernie har premiär i helgen, 17-18 november, på Intiman i Stockholm. Den sätts även upp på Lisebergsteatern i Göteborg, 19-20 januari 2019.

Nyhet! Ving och Thomas Cook Group storsatsar på koncepthotell 201931.10.2018 11:23Pressmeddelande

Thomas Cook Group, där Ving ingår, fortsätter satsningen på skräddarsydda hotellkoncept och lanserar 20 nya koncepthotell under 2019 i Spanien, Grekland, Cypern och Turkiet. Ving kommer i ett första skede att erbjuda sex av dessa nya hotell, däribland ett familjevänligt Casa Cook på Kreta samt tre hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club. Det planeras även för ytterligare lanseringar inom kort.