Rusning till matbutikerna i påsk

Påsk innebär bråda tider för dagligvaruhandeln. Kundvagnarna fylls med ägg, sill och godis. Svensk Handels påskprognos visar att matförsäljningen ökar med en miljard under påskveckan. Totalt väntas vi handla mat för 7,7 miljarder kronor i påsk.

Ingen påsk utan ägg. Under förra årets påskvecka såldes 37 miljoner ägg.

Påsken är handelns näst viktigaste försäljningsperiod. Enbart självaste julhandeln är mer betydelsefull. Två av tre dagligvaruhandlare anger att påsken är viktig för butikens försäljning och Svensk Handels påskprognos visar att försäljningen stiger med 16 procent, eller med en miljard kronor, jämfört med en genomsnittlig vecka.

– Påsken är en riktig mathelg och butikerna laddar för att möta en ökad kundtillströmning. Enbart underskärtorsdagen väntas försäljningen bli nästan dubbelt så stor som en genomsnittlig torsdag, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Påskägget fylls med godis
Enligt konsumenterna är ägg, sill och lax de viktigaste inslagen på påskbordet. Trots att äggförsäljningen minskade förra påsken såldes cirka 37 miljoner ägg under påskveckan 2018. Drygt vart sjunde ägg var ekologiskt.

Tre av fyra planerar att ge bort någon form av påskägg eller present i påsk och majoriteten (63 %) fyller påskägget med godis. Godisförsäljningen inom dagligvaruhandeln får en ordentlig skjuts under påskveckan, förra året ökade försäljningen med 73 procent jämfört med en genomsnittlig vecka.

Varannan dagligvarubutik planerar att genomföra någon form av kampanj i samband med högtiden och var femte matbutik (18 %) tar in extrapersonal. Det innebär att cirka 1 500 extra jobbtillfällen skapas som en följd av påskhandeln.

–  Handeln är en personalintensiv bransch som sysselsätter många människor. När handeln ökar i påsk skapar det möjligheten för fler att få chansen på arbetsmarknaden, säger Johan Davidson.

Tre av fyra konsumenter köper sin påskmat i en större mataffär och fem procent gör inköpen på nätet.

Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel, 010-47 18 532

Ingen påsk utan ägg. Under förra årets påskvecka såldes 37 miljoner ägg.
Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels 10 000 medlemsföretag har sammanlagt 300 000 människor anställda.

Abonnera på våra pressmeddelanden.