Svensk Handel

Rusning till matbutikerna i påsk

Dela
Påsk innebär bråda tider för dagligvaruhandeln. Kundvagnarna fylls med ägg, sill och godis. Svensk Handels påskprognos visar att matförsäljningen ökar med en miljard under påskveckan. Totalt väntas vi handla mat för 7,7 miljarder kronor i påsk.
Ingen påsk utan ägg. Under förra årets påskvecka såldes 37 miljoner ägg.
Ingen påsk utan ägg. Under förra årets påskvecka såldes 37 miljoner ägg.

Påsken är handelns näst viktigaste försäljningsperiod. Enbart självaste julhandeln är mer betydelsefull. Två av tre dagligvaruhandlare anger att påsken är viktig för butikens försäljning och Svensk Handels påskprognos visar att försäljningen stiger med 16 procent, eller med en miljard kronor, jämfört med en genomsnittlig vecka.

– Påsken är en riktig mathelg och butikerna laddar för att möta en ökad kundtillströmning. Enbart underskärtorsdagen väntas försäljningen bli nästan dubbelt så stor som en genomsnittlig torsdag, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Påskägget fylls med godis
Enligt konsumenterna är ägg, sill och lax de viktigaste inslagen på påskbordet. Trots att äggförsäljningen minskade förra påsken såldes cirka 37 miljoner ägg under påskveckan 2018. Drygt vart sjunde ägg var ekologiskt.

Tre av fyra planerar att ge bort någon form av påskägg eller present i påsk och majoriteten (63 %) fyller påskägget med godis. Godisförsäljningen inom dagligvaruhandeln får en ordentlig skjuts under påskveckan, förra året ökade försäljningen med 73 procent jämfört med en genomsnittlig vecka.

Varannan dagligvarubutik planerar att genomföra någon form av kampanj i samband med högtiden och var femte matbutik (18 %) tar in extrapersonal. Det innebär att cirka 1 500 extra jobbtillfällen skapas som en följd av påskhandeln.

–  Handeln är en personalintensiv bransch som sysselsätter många människor. När handeln ökar i påsk skapar det möjligheten för fler att få chansen på arbetsmarknaden, säger Johan Davidson.  

Tre av fyra konsumenter köper sin påskmat i en större mataffär och fem procent gör inköpen på nätet.

Nyckelord

Kontakter

Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel, 010-47 18 532

Bilder

Ingen påsk utan ägg. Under förra årets påskvecka såldes 37 miljoner ägg.
Ingen påsk utan ägg. Under förra årets påskvecka såldes 37 miljoner ägg.
Ladda ned bild
Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel
Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye