Rutindikatorn: Hemstädning upp 12 procent

Trots pandemin har efterfrågan på hemstädning ökat stadigt. Under de första nio månaderna 2021 är ökningen 12 procent jämfört med samma period förra året. Totalt har rutavdraget för samtliga tjänster ökat med 16 procent jämfört med samma period förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.

– Mycket positivt att efterfrågan på hemstädning ökar stabilt. Det skapar många nya jobb för de som står en bit ifrån arbetsmarknaden och bekämpar långtidsarbetslösheten, säger Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Hemserviceföretagen.

Under årets första nio månader har knappt 3,4 miljarder kronor utbetalats i rutavdrag för hemstädning. Det innebär en ökning med 12 procent jämfört med samma period förra året. För alla tjänster som omfattas av rutavdrag har nästan 5 miljarder kronor utbetalats under årets första nio månader, vilket innebär en ökning med 16 procent. Det visar Rutindikatorn som baseras på statistik från Skatteverket och som har analyserats av Almega Hemserviceföretagen.

Den 1 januari 2021 höjdes taket för rut-avdraget från 50 000 till 75  000 kronor samtidigt som flera nya tjänster lades till, bland annat möblering och tillsyn av fastighet. I samband med höjningen av taket fredades 25 000 kronor från att kunna användas upp av rotavdrag.

– Genom att trygga en större del av rutavdraget från att ätas upp av rotavdraget kan fler jobb skapas i branschen. Och när kunderna inte tvingas välja lägsta pris för att komma under gränsen gynnar det företag med kollektivavtal och bättre villkor för de anställda, säger Pernilla Enebrink.

– Köpare har ett ansvar att anlita seriösa städföretag. Är det för billigt ska man vara vaksam. På serviceforetagen.se är det enkelt att kontrollera om företaget har kollektivavtal eller är ett Auktoriserat Serviceföretag som kontrolleras av fack och arbetsgivare, säger Pernilla Enebrink.

Fack och arbetsgivare inom städbranschen kontrollerar årligen städföretag utifrån en rad parametrar. Auktoriserat Serviceföretag vill stärka branschen och underlätta för kunderna att göra bra val av städleverantör.

Under årets första nio månader har nästan 1 miljon personer (989 641) köpt tjänster som berättigar till rutavdrag. Samtidigt har drygt 23 500 företag ansökt om ersättning för tjänster som omfattas av rutavdrag.

Rutindikatorn

Rutindikatorn publiceras fyra gånger per år och baseras på data från Skatteverket som analyserats av Almega Hemserviceföretagen.

Antal kronor utbetalt i rutavdrag och förändring mot föregående år

Period

Utbetalt i kronor

Förändring

jan-sep 2017

3 331 216 141 kr

jan-sep 2018

3 620 558 079 kr

jan-sep 2019

4 043 545 396 kr

jan-sep 2020

4 315 144 373 kr

jan-sep 2021

4 990 983 540 kr

Antal kronor utbetalt i rutavdrag fördelat på tjänst

Tjänst

4 990 983 540 kr

Länkar:

Fakta om rutavdraget:

• “RUT” står för rengöring, underhåll och tvätt.
  • Rutavdraget ger privatpersoner möjlighet att göra skatteavdrag för vissa sorters hushållsarbete.
  • Du får ett skatteavdrag på 50 procent av arbetskostnaden för den hushållsnära tjänsten.
  • Du som köper ruttjänster ansöker inte om avdraget, utan Skatteverket betalar direkt till den som utför arbetet.
  • Rot- och rutavdraget räknas ihop och är sammanlagt 75 000 kronor per person och år, varav max 50 000 kan användas till rotavdrag.
  • Om du kan ta del av avdraget eller inte beror på hur mycket skatt du har betalat in under året och vilka andra avdrag du har gjort.
  • Utföraren ska vara godkänd för F-skatt.

Fem mest populära tjänsterna att göra rutavdrag för:

• hemstädning, 68 procent
  • trädgårdsskötsel, 16 procent
  • flytthjälp, 11 procent
  • IT, 3 procent
  • Reparation av vitvaror, 1 procent

Källa: Skatteverket

Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert, Almega Hemserviceföretagen pernilla.enebrink@almega.se, 073-042 90 37

Almega Hemservice­företagen

Vi arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb.

Vi är bransch- och arbetsgivar­organisationen för landets service­företag som jobbar med hushållsnära tjänster.