Rutinerade Rantzow förarnas favorit i Masters Cup

Lars-Bertil Rantzow är storfavorit. Merparten av förarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia har lagt sin röst på den snabbe skåningen som segrare i Masters Cup 2019. Christoffer Bergström är inte en av dem. – Nej, jag satte Rantzow som tvåa. Vinna tänkte jag göra själv, säger Bergström med ett leende.

Lars-Bertil Rantzow. Foto: Micke Fransson

Premiären i Porsche Carrera Cup Scandinavia närmar sig med stormsteg. 3-4 maj går startskottet på Ring Knutstorp i Skåne. Den natursköna anläggningen strax utanför Kågeröd är hemmabana för Lars-Bertil Rantzow. Av konkurrenterna har 59-åringen från Båstad utsetts till storfavorit i Masters Cup, mästerskapet i mästerskapet för förare över 40 år och tävlande i den senaste generationen av Porsche 911 GT3 Cup, 991 II.

– Det beror nog på att jag vann Masters Cup 2017, säger Rantzow som gärna drar in andra förare i titeldiskussionen.

– Öhman och Bergström har ju kört hela säsongen i Porsche GT3 Cup Middle East i vinter så nog får de ta på sig lite av favoritskapet. Sedan har Thomas Karlsson gjort stora framsteg i sin körning och jag vet att Johan Andersson, som gör comeback efter ett par säsongers uppehåll, är snabb så han kan säkert vara med där uppe också.

Satte press

Rantzow tävlar för Mtech Competition. Det gjorde han även 2017 och då, precis som nu, har han Magnus Öhman och Thomas Karlsson som teamkompisar. För två år sedan toppade trion sluttabellen i Masters Cup. Rantzow vann före Öhman och Karlsson.

Öhman är förarnas favorit till andraplatsen även i år. Själv vill stockholmaren givetvis mer än så, men medger att även han faktiskt röstade på Rantzow som mästare. Fast han gjorde det mest för att psyka sin teamkompis lite.

– Han satt bredvid mig när jag fyllde i min tipslapp. För att lägga lite press på honom visade jag vad jag hade skrivit, säger Öhman och skrattar.

Mtech-trion kommer bra överens och hjälps åt i sin strävan att nå så bra resultat som möjligt för samtliga förare både i Masters Cup och, inte minst, i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

I fjol gjorde Öhman sin kanske bästa säsong någonsin i PCCS. Många topprestationer ledde fram till en slutgiltig femteplats i mästerskapet.

– Därför skulle det vara kul att slå sig in bland de tre främsta i år, säger han.

Bra självförtroende

Christoffer Bergström, trea i förarnas egen ”sluttabell”, har som tydlig ambition att blanda sig i toppstriden i Masters Cup.

– Det är i alla fall tanken. Efter tredjeplatsen i Pro AM-klassen i GT3 Cup Challenge Middle East kommer jag till säsongen här hemma med bra självförtroende, säger han.

Bergström debuterade i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018. Då blandade han och gav resultatmässigt, och dessutom kombinerade han sitt tävlande i PCCS med deltagande i V8 Thunder Cars.

– Fysiskt orkade jag inte riktigt med att köra två klasser, medger han.

I år kommer Bergström helt koncentrera sig på sin Porsche 911 GT3 Cup och lovar att både publik och konkurrenter ska få få se en jämnare och starkare förare från Team Pampas.

Men lika offensiv som tidigare, trots att tävlingsledningen ibland hade synpunkter på hans körstil förra säsongen.

– Jag kommer inte att be om ursäkt för min körning, slår han fast.

Siktar högt

För Christoffer Bergström, som så många andra, är helheten med hans medverkan i Porsche Carrera Cup Scandinavia, viktigast för honom.

– En plats bland de fem främsta totalt i mästerskapet är min placeringsmässiga målsättning.

Fixar han det torde chanserna att nå en mycket framskjuten placering i Masters Cup vara goda.

– Men jag har stor respekt för konkurrenter som bland annat Rantzow och Öhman. Båda har en enorm erfarenhet.

Även för Rantzow är kampen i PCCS viktigast.

– För min del är inte Masters Cup målet. Jag vill visa att jag fortfarande kan vara tiodelar – under sekunden – efter de snabbaste i toppen på Porsche Carrera Cup, säger han.

För alla med ambition att nå topplaceringar kommer kvalen, som bestämmer startpositionerna i racen, att bli extremt viktiga. Många siktar mot den andra kvalomgången, Q2, dit bara de åtta främsta från Q1 avancerar. Rantzow är inget undantag.

– Men det kommer att bli jämnt och tufft och det gäller att hitta ett fritt varv och få in däcken rätt i Q1 för att ta sig vidare. För att vara med där uppe och kriga gäller det dessutom att man tar bilen i mål i alla race och undviker att nolla. Jag har som tydligt mål att placera mig bland de tio främsta i racen.

Totalt omfattar startfältet i Masters Cup sex förare. Förutom ovan nämnda deltar Krister Andero, västgöten som gjorde sin första säsong i PCCS 2018. Debutårets var lärorikt. Andero och hans team skaffade sig mycket erfarenhet av både bilen och klassen. I år är det meningen att resultaten ska komma också.

Startfältet i Masters Cup 2019

Nr-Namn-Team-Hemort

7. Johan Andersson, Fragus Motorsport, Göteborg

9. Thomas Karlsson, Mtech Competition, Ullared

10. Krister Andero, Prido Racing, Falköping

21. Magnus Öhman, Mtech Competition, Solna

42. Christoffer Bergström, Team Pampas, Stockholm

59. Lars-Bertil Rantzow, Mtech Competition, Båstad

Porsche Carrera Cup Scandinavia i Viaplay och Viasat Motor

Lördag 4 maj

Viaplay kl 11.00-11.45: Uppsnack och Race 1 live.

Viaplay kl 14.30-15.30: Uppsnack och Race 2 live.

Sändningarna är tillgängliga på Viaplay i 48 timmar. Racen eftersänds i Viasat Motor.

Kalender Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019

3-4 maj: Ring Knutstorp, Kågeröd
18-19 maj: Rudskogen Motorsenter, Norge
1-2 juni: Scandinavian Raceway, Anderstorp
14-15 juni: Drivecenter Arena, Fällfors
17-18 augusti: Gelleråsen Arena, Karlskoga
13-14 september: Rudskogen Motorsenter, Norge
4-5 oktober: Mantorp Park, Mantorp

Tidsschema Porsche Carrera Cup Scandinavia

Ring Knutstorp 3-4 maj

Fredag 3 maj

Kl 11.20: Test (30 min)

Kl 14.55: Kval, Q1 (17 min)

Kl 15.22: Kval, Q2 (8 min)

Lördag 4 maj

Kl 11.17: Race 1 (20 min)

Kl 14.52: Race 2 (20 min)

Lars-Bertil Rantzow. Foto: Micke Fransson
Fr.v: Magnus Öhman, Lars-Bertil Rantzow, Thomas Karlsson. Foto: Micke Fransson
Christoffer Bergström. Foto: Micke Fransson
Johan Andersson. Foto: Micke Fransson
Krister Andero. Foto: Micke Fransson

Hansson och Sundahl delade på segrarna när Porsche Carrera Cup Scandinavia gästade Norge19.5.2019 18:02:31 CESTPressmeddelande

Robin Hansson och Lukas Sundahl tog var sin seger och andraplats i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Rudskogen Motorsenter. Titelfavoriternas facit gör att de toppar tabellen efter årets andra deltävling. Hansson slog vakt om sin mästerskapsledning medan Sundahl avancerade en placering. Tidigare tvåan Pontus Fredricsson föll till femte plats sedan han tvingats bryta det andra racet. Ny trea är Anton Marklund.

Norge nästa för Robin Hansson & Co i Porsche Carrera Cup Scandinavia16.5.2019 14:17:58 CESTPressmeddelande

Robin Hansson gjorde succé och vann båda racen i Porsche Carrera Cup-premiären på Ring Knutstorp för två veckor sedan. Ändå är han ingen given favorit inför deltävling på Rudskogen Motorsenter 18-19 maj. – Jag har inte så mycket erfarenhet av den norska banan. Tyvärr. Första, och hittills enda gången jag tävlat där var 2017. Då bröt jag det första heatet och kom aldrig till start i det andra. Så jag är pank på den banan, säger Robin.

Robin Hansson vann dubbelt i sin comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia4.5.2019 18:19:57 CESTPressmeddelande

Robin Hansson är tillbaka i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Och det med besked. I premiären på Ring Knutstorp vann göteborgaren dubbelt för storsatsande familjeteamet Fragus Motorsport. – Skönt med en go start, konstaterade Hansson, som vann både racen i sin Porsche 911 GT3 Cup (991 II) före teamkompisen Pontis Fredricsson. Tredjeplatserna delade Lukas Sundahl och Anton Marklund på.

Teamkompisarna snabbast i rekordjämnt premiärkval i Porsche Carrera Cup Scandinavia3.5.2019 18:11:32 CESTPressmeddelande

Kvalpremiären i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Ring Knutstorp blev en stor framgång för storsatsande Fragus Motorsport. Teamets toppförare, Robin Hansson och Pontus Fredricsson, såg nämligen till att lägga beslag på första startled i lördagens båda race. Bakom firma Hansson & Fredricsson lyckades nykomlingen Hugo Nerman och rutinerade norrlänningen Anton Marklund bäst med tredje plats i Q1 respektive Q2.

Sundahl och Hansson konkurrenternas favoriter i Porsche Carrera Cup Scandinavia2.5.2019 09:14:04 CESTPressmeddelande

Under testdagen på Gelleråsen Arena skiljde det bara nio tusendelar mellan dem. I förarnas och teamchefernas egen omröstning om vem som blir mästare 2019 är marginalen lika liten. Det råder ingen tvekan om att de hetaste titelkandidaterna i Porsche Carrera Cup Scandinavia är Lukas Sundahl och Robin Hansson. Men det är en duo som faktiskt fokuserar lika mycket på racesegrar som titeln. Kanske kan det öppna vägen för någon annan i det 24 man starka startfältet?