Ryggsäck packad med design ska locka turister till Göteborg

Utländska turister kan uppleva Göteborg genom lokal design packat i en ryggsäck. Pläd från Ekelunds, mössa från Emmamalena och skor från Icebug är några av produkterna i ryggsäcken. Den kända inredningsprofilen Frida Ramstedt har valt ut ett antal produkter som kan representera Göteborg och Västsverige.

Foto: Jonas Ingman/Göteborg & Co.

Den portabla designutställningen ingår i kampanjen Swedish Design Museum To Go, en satsning av Visit Sweden som finns på fyra platser i Sverige. Syftet är att fler designintresserade utländska besökare ska bli nyfikna på Sverige. Ryggsäcken som heter ”West” är ett samarbete mellan Göteborg & Co och Turistrådet Västsverige.

Vi vill vara med och positionera Göteborg som designresmål. Med ryggsäcken kan besökaren ta del av vår livsstil, något utländska turister lockas av. Vi lyfter fram  design som är skapad för att användas och inspirerar till olika upplevelser i stad och natur, säger Eva Lehmann, enhetschef team PR på Göteborg & Co.

Ryggsäcken bokas veckovis online och hämtas ut på Turistbyrån på Kungsportsplatsen i Göteborg. Två tillfällen finns under våren, 14-20 april och 18-25 maj.

Designprodukter i ryggsäcken:
Pläd från Ekelunds
Mössa från Emmamalena
Skor från Icebug
Kopp från AEO/Anna Elzer Oscarson
Memory från Skogen
Penna från Ballograf
Anteckningsblock från Rum för Papper
I alla ryggsäckar finns hörlurar från Jay och powerbank från Krusell.

Så går det till:
En egen Swedish Design Museum To Go-ryggsäck av märket Sandqvist kan bokas kostnadsfritt för en vecka i Malmö, Göteborg, Stockholm och Umeå på swedishdesignmuseum.com. Väskan ska återlämnas i samma skick som vid utlåningen.

Vid lanseringen släpps bokningsmöjligheter för mars, april och maj. Bokningar för juni till september kan göras med start i maj.

Utställningarna finns i fyra versioner – South, West, East och North – och har sin bas i de fyra städerna och dess omgivningar.

Utställningarna har kurerats av:
South: Johan och Nina Kauppi, som driver designstudio i Malmö
West: Frida Ramstedt, inredningsdesigner och bloggare från Göteborg
East: systrarna Helin Honung, casting director, och Dimen Abdulla, dramatiker från Stockholm
North: Linnéa Therese Dimitriou, konstnär och creative director från Umeå

Foto: Jonas Ingman/Göteborg & Co.