Rymdresor i megastadens hjärta - Audi urbansphere concept

Audi presenterar den tredje i raden av visionära konceptbilar – Audi urbansphere. Den rymliga konceptbilen har designats med interiören i fokus och skapades initialt för de trafiktäta kinesiska megastäder, även om konceptet lämpar sig för fler användningsområden i världen. I de urbana miljöerna, där det råder brist på personligt utrymme, bjuder konceptbilen på det största innerutrymmet av alla Audi-modeller. Interiören är dessutom fylld med teknik och digitala tjänster som tilltalar alla sinnen och erbjuder en helt ny upplevelsenivå.
Visionära Audi urbansphere concept med välkomnande entré

”För att kunna möta kraven från våra kinesiska kunder, har Audis designstudio i Beijing och Ingolstadt haft ett nära samarbete för att tillsammans utveckla konceptbilen Audi urbansphere”, säger Markus Duesmann,  CEO för AUDI AG. För första gången har presumtiva kunder i Kina också kunnat delta i utvecklingsprocessen och bidragit med egna önskemål och perspektiv som en del av en process som kallas ”co-creation”.

Resultatet visas nu i Audi urbansphere concept och dess unika interiör. Den rymliga bilen fungerar som en lounge på hjul med ett mobilt kontor som samtidigt fungerar som ett tredje vardagsrum i trafiken. I Audi urbansphere kombineras lyxen i total avskildhet och samtidigt ett brett utbud av högteknologiska funktioner. Automatiserad körteknik förvandlar interiören, där ratten, pedalerna eller displayerna är dolda, till ett mobilt interaktivt utrymme som ger access till  ett större digitalt ekosystem.

Audi sphere – tre konceptbilar som vision för morgondagens premiummobilitet

Audi skysphere, Audi grandsphere och Audi urbansphere är tre konceptbilar som Audi har utvecklat för att visa upp märkets vision för morgondagens premiummobilitet. Audi har skapat en bilupplevelse som sträcker sig långt utöver grundsyftet att ta sig från punkt A till punkt B.

Även ”sfären” i namnet sänder en signal: hjärtat i konceptbilarna Audi skysphere, grandsphere och urbansphere finns i kupén. Det inre utrymmet är grunden för bilens design och teknik, och därmed till de åkandes upplevelse på vägen.

Den eldrivna roadstern Audi skysphere concept debuterade i augusti 2021. Tack vare ställbar hjulbas kan den spektakulära konceptbilen förvandlas från en självkörande GT till en aktivt körd sportbil.

Bara ett par veckor senare presenterade Audi den andra modellen i sphere-serien, Audi grandsphere concept, på IAA 2021. Den stora fyrsitsiga sedanen är ett exempel på märkets ambition att definiera framtidens progressiva lyx.

De båda konceptbilarna är liksom Audi urbansphere baserade på självkörande teknik på nivå 4. Audi samarbetar för närvarande med CARIAD, Volkswagenkoncernens mjukvaruverksamhet, för att lansera tekniken under andra hälften av årtiondet.

Invändig rymd

Redan vid en första blick är det tydligt att Audi urbansphere concept är störst i sphere-familjen. Måtten – 5,51 meter lång, 2,01 meter bred och 1,78 meter hög – gör den även till en av de större i bilvärlden, men Audi urbansphere concept bryter radikalt mot konventionerna.

Audi urbansphere concept är systematiskt utformad runt passagerarna, och designad med insidan i fokus. Den viktigaste dimensionen är den enorma hjulbasen på 3,40 meter. Interiören i Audi urbansphere är inte utformad för att maximera antalet säten och förvaringsfack. Istället prioriteras passagerarnas behov av utrymme och komfort.

”För att göra e-mobiliteten ännu mer attraktiv, tänker vi holistiskt och utifrån kundens behov”, säger Markus Duesmann. Mer än någonsin tidigare är det inte bara produkten som är avgörande, utan hela ekosystemet. Därför skapar Audi ett heltäckande ekosystem med tjänster och ett brett utbud för en personligt anpassad upplevelse i bilen: kommunikation eller avkoppling, arbete eller tillbakadragande i en privat miljö efter behov.  Audi urbansphere går från att vara en renodlad bil till en ”upplevelseenhet”.

Tack vare Audis egna lösningar och integrering av digitala tjänster från andra leverantörer är möjligheterna oändliga och kan anpassas efter den aktuella resan. Bilen tar också hand om vardagssysslor utöver själva resan, som att boka middag eller handla online från bilen. Dessutom kan den självkörande Audi urbansphere concept hämta upp sina passagerare i hemmet och själv hitta en parkeringsplats och ladda batteriet.

Det finns även kundanpassade infotainmenttjänster, som t.ex. sömlös integrering av videoströmningstjänster ombord. Audi kommer också att erbjuda sina kunder exklusiva förmåner, däribland tillgång till konserter, kulturevenemang och sportevenemang baserat på individuella preferenser.

Yta, form, funktion – interiör för arbete, avkoppling och underhållning

Dörrarna på Audi urbansphere concept öppnar mot varandra – det finns inga B-stolpar. Resultatet är att hela interiören öppnar sig för passagerarna så snart de stiger in i bilen. Säten som svänger utåt och en röd ljusmatta som projiceras på marken bredvid bilen förvandlar själva inträdet i bilen till en komfortupplevelse.

Hjulbasen på 3,40 meter och bredden på 2,01 meter är större än vanligt i lyxklassen. Tillsammans med en takhöjd på 1,78 meter och stora glasytor ger måtten en exceptionellt rymlig upplevelse av interiören.

Fyra separata säten i två rader ger passagerarna förstklassig komfort. De bakre sätena har extra generösa mått och många inställningsmöjligheter. I lägena Relax och Entertain kan ryggstödet lutas upp till 60 grader samtidigt som benstöden skjuts ut.

Sätena tillgodoser även passagerarnas föränderliga sociala behov. Vid samtal kan de vända sig mot varandra via de svängbara stolarna. Önskas en viss avskildhet kan huvudområdet döljas för medpassageraren via ett insynsskydd som är monterat bakom nackstödet. Dessutom har varje säte en egen ljudzon med högtalare i nackstödsområdet. Individuella monitorer sitter också inbyggda i framsätenas ryggstöd.

När baksätespassagerarna vill använda infotainmentsystemet gemensamt finns det en stor och transparent OLED-skärm som fälls ned från taket.  Med hjälp av ”bioduken” som täcker hela interiörens bredd, kan de två passagerarna delta i en videokonferens tillsammans eller titta på en film. Det går även att använda delade skärmar. När rutan inte används ger den en klar sikt framåt tack vare sin transparenta design alternativt som uppfälld via glastaket. De båda separata sätena har integrerade säkerhetsbälten och en uppfällbar mittkonsol med vattenbehållare för att öka komforten.

Audi urbansphere kvalificerar sig också som en hälsozon tack vare innovativa digitala möjligheter som framkom i samskapandeprocessen med kinesiska kunder. Stressdetektering är ett exempel, där adaptiva program använder ansiktsskanningar och röstanalys för att fastställa hur passagerarna mår och ger personliga förslag på avslappning, till exempel med en meditationsapp som kan användas via den personliga skärmen och den privata ljudzonen i nackstöden.

Less is more – osynlig digital interiör

I Audi urbansphere är enkelhet en designprincip. Varken runda instrument eller svarta skärmar är synliga innan körfunktionerna aktiveras. Istället syns tydligt strukturerade och lugna zoner tillverkade i material av högsta kvalitet i mjuka beige och grå toner. Trä och ull samt syntetiska textiltyger används i paneler, sätesklädslar och golvmattor som alla har en hög kvalitetskänsla och är behagliga att röra vid.

Bilen väcks till liv med en enkel knapptryckning, tillsammans med ett antal displayer, om än i form av projektioner på träytorna under vindrutan. Beroende på körstatus – manuellt med ratt eller nivå 4 – är de endera fördelade över hela interiörens bredd eller segmenterade för föraren och framsätespassageraren och visar all nödvändig information i ultrahög upplösning.

Dessutom är en sensorlist integrerad under projektionsytorna för snabb växling mellan innehåll, till exempel för musik eller navigering. Den visar alla funktioner och applikationer som är aktiva i bilen med ikonerna för de olika menyerna.

Ett speciellt, innovativt reglage är placerat på dörrsidan – MMI touchless response. Om passageraren sitter långt fram i upprätt läge, kan hen fysiskt välja olika funktionsmenyer via en roterande ring och knappar och klicka sig fram i de olika nivåerna för enkel och intuitiv manövrering.

Med sätet nedfällt kan funktionerna ändå användas tack vare en kombination av eyetracking och geststyrning. En sensor riktad mot ögat känner av siktlinjen när styrenheten ska kopplas in. Och passageraren behöver bara göra handrörelser som påminner om en fysisk beröring utan att luta sig framåt, för att använda systemet utan att röra något.

Vare sig det handlar om eyetracking, gest- eller röststyrning, alternativt touch, gäller samma sak för alla funktionslägen: Audi urbansphere concept anpassar sig efter den enskilda användaren och lär sig vad han eller hon föredrar och vilka funktioner som används ofta och kan på så sätt ge personligt anpassade förslag direkt till användaren.

Manöverpanelerna är till och med integrerade i dörrarnas armstöd. På så sätt erbjuder bilen alltid sina passagerare osynliga beröringsytor med hjälp av en optisk indikator som visar deras position. Samtidigt finns VR-glasögon i armstöden på vänster och höger dörr som kan användas tillsammans med infotainmenttillval – t.ex. för Holoride-systemet.

Hållbarhet som ledstjärna

Många av materialen i interiören i Audi urbansphere concept, som t.ex. avenboksfaner, kommer från hållbara källor. Materialvalet gör det möjligt att använda trä som är närproducerat och hela stammen kan utnyttjas. Inga kemikalier används heller under tillverkningsprocessen.

Sätenas stoppning är tillverkade i ECONYL®, en återvunnen polyamid, som även kan återvinnas efter användning i bilen utan att kvaliteten försämras. Att respektive material används separat spelar också en viktig roll för möjligheten att återvinna dem, eftersom en blandning av dem drastiskt skulle minska potentialen för återvinning.

I armstöden och bakpartiet används bambuviskos. Bambu växer snabbare än vanligt trä, binder mycket kol och kräver inte bekämpningsmedel för att växa.

Utrymmeskoncept för lyxklassen – utvändig design

Audi urbansphere concept har en imponerande framtoning som utan tvekan lämnar ett bestående intryck med sin längd på 5,5 meter, höjd på nästan 1,78 meter och bredd på över två meter.

Karossens svepande silhuett har traditionella Audi-former och element som här kombineras för att skapa en ny komposition med den distinkta single frame-grillen, med de digitala ögonen på de intilliggande strålkastarna, en välvd, dynamisk takbåge, en massiv tröskellåda som döljer batterienheten, stora 24-tums dubbelekrade hjul (en referens till den ikoniska 90-talsbilen Audi Avus concept) som förmedlar lättviktsdesign och stabilitet, påminner om funktionella motorsportfälgar och Bauhaus-traditionen i märkets design.

Karossens kilform framhävs även av den stora vindrutan. Fram- och baktill finns stora digitala ljusytor som sätter sin prägel på designen och samtidigt fungerar som kommunikationselement.

Singleframe som kommunicerar med omgivningen för ökad säkerhet

Fronten har en innovativ tolkning av singleframe-grillen som definierar Audis design. Även om kylargrillen har förlorat sin ursprungliga funktion som luftintag på elbilen, är den fortfarande ett tydligt kännetecken för märket. Den digitala ljusytan sitter bakom ett lätt tonat, transparent visir som täcker en stor del av framsidan. Själva den tredimensionella ljusstrukturen är uppbyggd i dynamiska pixelområden. Singleframe-grillens över- och underkant är fortfarande av aluminium och de vertikala anslutningarna utgörs av LED-strålkastare som en del av ljusytan.

Hela yta fungerar som en scen eller canvas (kallad ”Audi Light Canvas”) och kan användas för kommunikation med dynamiska ljuseffekter som tydligt signalerar till andra trafikanter för att förbättra trafiksäkerheten. Halv- och helljus utförs via ljussegment i single frame-grillens yttre sektioner och baktill sitter en matrix-LED-yta som fungerar på samma sätt.

Strålkastarna på höger och vänster sida om single frame-grillen ser ut som smala fokuserade ögon. De kallas Audi Eyes, och speglar märkets logo med de fyra ringarna, i uppförstorat format som visar skärningspunkten mellan två ringar och bildar en pupill – en ny, omisskännlig digital ljussignatur.

De upplysta ytorna och därmed ögats uttryck, kan anpassas efter trafiksituationen, miljön eller till och med passagerarnas humör. Som varselljus kan blicken vara fokuserad eller öppen och irisen kan vara smal eller bred. Ett digitalt skapat ögonbryn fungerar också som en dynamisk blinkers vid behov. Tack vare sin enastående synlighet är den ett tydligt bevis på säkerhetstänk.

Audi Light-paraplyet är ett självlysande tillbehör som passagerarna kan ta med sig när de lämnar sin Audi urbansphere. Det är inspirerad av traditionella kinesiska paraplyer och fungerar som en skyddande följeslagare och multifunktionell ljuskälla. Paraplyets innerskal är tillverkat av reflekterande material, så att hela ytan fungerar som en bländfri ljusenhet.

Audi Light-paraplyet ger inte bara användaren en bättre överblick över sin väg, det blir också mer synligt när man korsar en gata eller befinner sig i en farlig situation, genom att aktivera ett pulserande ljus på ytan med hjälp av artificiell intelligens och sofistikerad sensorteknik.

Det lätta paraplyet placerar dessutom bokstavligen sin bärare i bästa möjliga ljus, eftersom det lyser upp ansiktet jämnt för perfekta selfies när det behövs.

Drivsystem och laddning med 800-voltsteknik

Teknikplattformen i Audi urbansphere – Premium Platform Electric eller PPE – har utvecklats uteslutande för batteridrivna drivsystem och utnyttjar därför fullt ut alla fördelar med tekniken. Den viktigaste beståndsdelen är en batterimodul mellan axlarna som, liksom som i Audi grandsphere, rymmer ca 120 kilowattimmar. Audi har skapat en platt layout för batteriet genom att använda nästan hela bilens bas mellan axlarna.

Tillsammans med de stora 24-tumshjulen ger det grundläggande proportioner som inte bara är perfekta ur ett designperspektiv. Till de viktigaste fördelarna hör en lång interiör och gott om benutrymme i båda sätesraderna, som även drar fördel av att kardantunneln inte behövs.

De båda elmotorerna i Audi urbansphere concept levererar en total effekt på 295 kW och ett systemvridmoment på 690 Nm. Det är imponerande siffror som sällan utnyttjas fullt ut i tät stadstrafik. Audi urbansphere är ändå utrustad med permanent quattro fyrhjulsdrift – en viktig detalj för företagets högprestandamodeller.

Konceptbilen har en elmotor på vardera fram- och bakaxel, som samverkar elektronisk för att anpassa den permanent tillgängliga fyrhjulsdriften efter behov och balanserar det mot kraven på ekonomi och räckvidd. En innovativ funktion är att motorn på framaxeln kan kopplas ur efter behov för att minska friktionen och därmed energiförbrukningen vid motorbromsning.

Snabbladdning med upp till 270 kW, upp till 75 mils räckvidd

Hjärtat i drivsystemet är 800-volts laddningsteknik. Det gör att batteriet kan laddas på kortast möjliga tid med upp till 270 kW vid snabbladdningsstationer med motsvarande kapacitet. Det räcker med bara tio minuter för att ladda batteriet till en nivå som är tillräcklig för att driva bilen över 30 mil. Dessutom kan batteriet, som har en effekt på mer än 120 kilowattimmar, laddas från 5 till 80% på mindre än 25 minuter. Det gör att en räckvidd på upp till 75 mil kan förväntas enligt WLTP-standarden. Även när den används för mer energikrävande stadskörning och korta resor är det i allmänhet möjligt att undvika oplanerade laddstopp.

Luftfjädring för maximal komfort

Framhjulen är kopplade via en 5-länkad axel som är speciellt optimerad för elfordon. Bak sitter en flerlänkad axel som, precis som framaxeln, är tillverkad av lättviktsaluminium. Trots den långa hjulbasen på 3,40 meter erbjuder de styrbara bakhjulen utmärkt manövrerbarhet.

Audi urbansphere concept, liksom sin närmaste släkting gransphere, är utrustad med Audi adaptiv luftfjädring – ett enkammarluftfjädringssystem med semiaktiv dämpningskontroll. Den erbjuder enastående komfort utan märkbara karossrörelser, inte bara på motorvägar, utan även på ojämn asfalt på citygator.

För fler bilder och filmer se Audi media center

Visionära Audi urbansphere concept med välkomnande entré
Visionära Audi urbansphere concept är designad med interiören i fokus
Visionära Audi urbanshpere concept med transparent OLED-skärm och indiviudella digitala skärmar
Visionära Audi urbanshere concept med fokus på avkoppling. Stolar som kan lutas 60 grader.
Visionära Audi urbansphere concept med vridbara stolar och nackskydd
Visionära Audi urbansphere concept med geststyrning i dörrsidan
Audi urbansphere concept med strålkastare som kommunicerar med omgivningen
Audi urbansphere concept med bakljus som kommunicerar med omgivningen