Rysk underrättelsetjänst ansvariga för IT-intrång

Säkerhetspolisen har pekat ut hackergruppen Fancy Bears på uppdrag av rysk underrättelsetjänst, GRU, som ansvariga för det olaga intrång i IT-systemet som Riksidrottsförbundet utsattes för i maj 2018. Ett viktigt besked och positivt att ansvariga pekas ut.

Under maj 2018 utsattes Riksidrottsförbundet för olaga intrång i IT-systemet. Ett allvarligt brott där Riksidrottsförbundets egna kartläggning av intrånget visade att bland annat personliga uppgifter om idrottsaktiva spreds.

– Det här är allvarliga brott mot medmänsklighet och värdegrund där personlig information som kan vara känslig spreds utan minsta åtanke kring hur det kan påverka individerna. Att idrotten utsätts på detta sätt för egna syften strider mot allt som idrotten står för. Att polisen och åklagarna nu kan peka ut ansvariga är mycket positivt även om möjlighet saknas till lagföring, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Riksidrottsförbundet har sedan 2018 ytterligare stärkt IT-skyddet och det är ett arbete som fortsätter utvecklas kontinuerligt.

Åklagarmyndigheten har samtidigt meddelat att förundersökningen nu är nedlagd.

Länk till Åklagarmyndighetens nyhet

Länk till Säkerhetspolisens pressmeddelande

Länk till nyhet på rf.se om intrång från 2018

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

Öppet brev till Amanda Lind, Mikael Damberg och Lena Hallengren7.5.2021 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Vi sprider inte smitta i skogen, på havet eller vägen. Det skriver ordföranden i sex specialidrottsförbund tillsammans med Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson i ett öppet brev till Amanda Lind, Mikael Damberg och Lena Hallengren. Hela brevet kan du läsa här nedan. Där finns också länkar till de två remissvar som Riksidrottsförbundet idag skickat in gällande "Ändringar i Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om särskilda begränsningar covid-19" och "Ändringar i begränsningsförordningen maj 2021".