Ryssland går till val – Putins makt kan stärkas ytterligare

Idag inleds valet till det ryska parlamentets underhus, Statsduman. Det Putin-lojala partiet Enade Ryssland har idag 334 av Statsdumans 450 platser. Får partiet ännu fler platser i Statsduman kan Putins maktposition stärkas ytterligare. Den ryske regimkritikern Alexei Navalnyj sitter fortfarande fängslad, och andra regimkritiker och oppositionella har fängslats, bötfällts eller flytt landet.

– Helgens val i Ryssland bör inte ses som ett val. Den ryska statsmakten tystar kritiska röster och stävjar politisk opposition med stor framgång. Landets lagar gör det i princip omöjligt för civilsamhället och oberoende medier att verka. Civil Rights Defenders ser med stor oro på utvecklingen, säger Ana Furtuna, Eurasienchef på Civil Rights Defenders.

Kontakta oss för en kommentar:

Civil Rights Defenders följer situationen noga. Vi kan kommentera valet, hur ryska myndigheter tystar kritiska röster och det allmänna läget för mänskliga rättigheter i landet.

Kontakta oss på Press@crd.org eller 076 576 27 62 för en kommentar.

Kubansk människorättsförsvarare utsatt för ytterligare en attack12.10.2021 22:13:26 CEST | Pressmeddelande

Idag har människorättsförsvararen María Elena Mir Marrero utsatts för en attack i Kuba och aktiverat sitt larm via larmsystemet Natalia Project. María Elena Mir Marrero är en framstående aktivist som kämpar för yttrandefrihet och föreningsfrihet i Kuba. Dagens attack är den senaste i raden av flera – María Elena Mir Marrero har upprepade gånger trakasserats och suttit fängslad för sitt arbete för en demokratisering av landet.

Kritik mot ökade befogenheter för ordningsvakter 11.10.2021 09:29:12 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i år släpptes utredningen En ny lag om ordningsvakter m.m. (SOU 2021:38), som bland annat föreslår ökade befogenheter för ordningsvakter. Civil Rights Defenders är en av de aktörer som nu inkommer med ett remissvar och lämnar synpunkter på utredningens förslag. Vi är positiva till flera av utredningens förslag, men riktar även allvarlig kritik. Nedan listar vi ett urval av kritiken: Brister som Civil Rights Defenders identifierat Civil Rights Defenders är kritisk till samtliga förslag om att utöka ordningsvakters befogenheter. Vi menar att det är viktigt med restriktivitet gällande ordningsvakters rätt att använda våld och andra tvångsmedel som inskränker enskildas fri- och rättigheter. Vi är kritiska till förslaget om ordningsvakters rätt att transportera individer enligt LOB och PL. Transporter utgör en del av ett frihetsberövande av en person, vilket innebär att det är en mycket ingripande åtgärd. Vi är kritiska till förslaget som rör ordningsvakters rätt att kroppsvisitera

Ny regering i konfliktfyllt Etiopien – vad kan vi förvänta oss?1.10.2021 11:43:16 CEST | Pressmeddelande

Nu på måndag, den 4 oktober, bildar premiärminister Abiy Ahmed ny regering i Etiopien efter att ha vunnit parlamentsvalet tidigare i år. För två år sedan tilldelades han Nobels fredspris efter att ha arbetat fram ett fredsavtal med grannlandet Eritrea och omvärldens förhoppningar på utvecklingen i regionen var stora. Men den positiva utvecklingen gällande mänskliga rättigheter i landet har på senare tid stannat tvärt. Valet tidigare i år bojkottades av flera partier och hölls mitt under brinnande konflikt, bland annat i Tigrayregionen i norr.

Koordinerad attack mot ryska civilsamhället - listan över “utländska agenter” utökas30.9.2021 11:06:43 CEST | Pressmeddelande

I en koordinerad attack mot det ryska civilsamhället stämplades igår, 29 september, fyra organisationer, 22 individer och en oregistrerad förening som “utländska agenter” av ryska myndigheter. Bland dessa finns det oberoende medie- och människorättsprojektet OVD-Info, mottagare av priset Civil Rights Defender of the Year Award 2021. Civil Rights Defenders är djupt oroade över utvecklingen och fördömer myndigheternas agerande.

Ryska demokratiaktivister utses till årets människorättsförsvarare23.9.2021 07:30:17 CEST | Pressmeddelande

Det ryska människorätts- och mediaprojektet OVD-Info tilldelas Civil Rights Defender of the Year Award 2021. OVD-Info är en livlina för de tusentals människor som drabbas av politisk förföljelse i Ryssland. I tio år har de publicerat data om arresteringar av fredliga demonstranter och bistått dem med juridisk hjälp. OVD-Info får priset för att de vågar kritisera den ryska regimens kränkningar av mänskliga rättigheter, trots att utrymmet för oliktänkande krymper i rasande takt.