Ryssland och Belarus utesluts ur den Internationella Paralympiska Kommittén

På ett extrainsatt årsmöte i Berlin, Tyskland i onsdags röstade den Internationella Paralympiska Kommitténs (IPC) medlemsorganisationer för att utesluta den ryska och belarusiska nationella paralympiska kommittén (NPC) ur IPC.

Sveriges Paralympiska Kommitté har under lång tid samarbetat nära med de andra nordiska länderna.

-Tillsammans med de andra nordiska paralympiska organisationerna har vi verkligen analyserat och värderat dessa svåra frågor. Vilket har gjort att vi kunnat vara tydliga i våra ställningstaganden sedan Paralympics i Beijing tidigare i år. Även denna gång har vi värderat och samverkat inför IPC:s extra generalförsamling, säger Åsa Llinares Norlin ordförande för Sveriges Paralympiska Kommitté.

IPC:s grund för beslut baseras på deras oförmåga att uppfylla sina medlemsförpliktelser enligt IPC:s konstitution, vilket bland annat innebär att "säkerställa att andan av fair play råder inom den paralympiska rörelsen, att idrottarnas säkerhet och hälsa skyddas, att de grundläggande etiska principerna upprätthålls" samt "att inte göra någonting som strider mot IPC:s syften eller som riskerar att sätta IPC, den paralympiska rörelsen eller parasporten i vanära”.

Andrew Parsons, ordförande i IPC, förklarade beslutet så här:

- Som en demokratisk, medlemsbaserad organisation var det viktigt att låta generalförsamlingen, som IPC:s högsta organ, fatta beslut i den här mycket viktiga frågan. Innan omröstningen genomfördes hade alla medlemmar möjlighet att uttrycka sina åsikter. Detta gällde även för Rysslands och Belarus paralympiska kommittéer som enligt tysk lag, som styr vår konstitution, har rätt att närvara och framföra sin sak inför det extrainsatta årsmötet. Slutligen beslutade våra medlemmar att utesluta båda länderna tills vidare och med omedelbar verkan.

- Som IPC:s president vill jag att vi ska leva i en värld där sport förenar och genom fredliga tävlingar gör det möjligt för idrottare att tävla mot sina motståndare efter bästa förmåga i en säker och trygg miljö. Situationen som idrottsvärlden står inför just nu är mycket laddad och komplex. Jag hoppas och ber att konflikten i Ukraina upphör så snart som möjligt, att freden säkras och att inga fler oskyldiga liv går förlorade eller påverkas.

- Även om detta är rätt beslut och en sanktion som behövs så är det en mycket tråkig och oönskad situation som hur man än vänder och vrider på den, drabbar så många oskyldiga, avslutar Bo Sköld generalsekreterare för Sveriges Paralympiska Kommitté.

Avstängningen innebär att NPC Ryssland och NPC Belarus förlorar alla rättigheter och privilegier som medlemskapet i IPC ger, vilket också betyder att de inte får delta på tävlingar i IPC:s regi.

Det extrainsatta årsmötet tog också beslut att ändra stadgarna och tillåta att IPC:s styrelse inför skyddsåtgärder i situationer där det uppstår en extraordinär händelse som riskerar att äventyra säkerheten, livskraften, integriteten eller rättvisan i Paralympics, någon annan parasporttävling som godkänts av IPC eller någon annan IPC-verksamhet.

Sveriges Paralympiska Kommitté tar starkt avstånd från den ryska invasionen av Ukraina, beklagar att det drabbar så många oskyldiga och framför allt hela det ukrainska folket.

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.