S: granska EU-länder som urholkar demokratin

EU:s medlemsländer ska starta en egen granskning av rättsstatens principer. Det föreslår Socialdemokraterna under sin pågående partikongress. Granskningen ska bestå av ett system där EU:s medlemsländer själva, systematiskt och regelbundet granskar tillståndet för demokratin och rättsstatens principer inom EU:s alla medlemsländer.

- I flera länder där högernationalistiska partier nu kommit i regeringsställning har domstolarnas oberoende urholkats. Därför blir kampen mot högerextremismen och skyddet för demokratin EU-valets viktigaste fråga, säger Hans Dahlgren, EU-minister.

Hur mekanismen ska se ut konkret är ännu inte klart, men Socialdemokraterna kommer aktivt driva på för att detta verktyg ska tas fram och verkställas.

- Demokrati och respekten för rättsstatens principer är grundläggande värderingar inom EU. När dessa värderingar hotas av högerextrema, måste vi skyndsamt skärpa verktygen för att värna rättsstatens principer och demokratin i Europa, säger Heléne Fritzon, Socialdemokraternas toppkandidat i valet till Europaparlamentet.

Upplägget kommer från en mekanism som redan finns i FN-systemet, för granskning av mänskliga rättigheter, där varje medlemsstat nu måste stå till svars vart fjärde år.

Presskontakt:

Adriana Haxhimustafa, pressekreterare för Hans Dahlgren, 0702-663 105

Ashkan Panahirad, pressekreterare för Heléne Fritzon, 0765-365 462

Socialdemokraterna släpper ny rapport - Hotet mot den svenska modellen9.4.2019 14:42:46 CESTPressmeddelande

Idag presenterar Socialdemokraterna en ny rapport om hur Moderaterna konsekvent agerat i EU-parlamentet för att avveckla den svenska modellen och för att underminera villkor för arbetare i Europa. Detta samtidigt som Moderaterna i dagarna har lanserat begreppet ”den nya svenska modellen”. Nu utmanar Johan Danielsson moderaternas Tomas Tobé på debatt kring vad de menar med den ”nya svenska modellen” och hur de kommer agera i Europaparlamentet framgent?