S kräver krafttag mot terrorisminnehåll på nätet

Socialdemokraterna kräver hårdare tag mot hat och våldsbejakande extremism på internet. Detta ska ske genom högre krav på nätjättarna samt EU-gemensam lagstiftning.

Terrorsekten IS utmärkte sig från liknande islamistiska grupper genom sitt ambitiösa propagandakrig på nätet. Detta har också framhållits som en förklaring till hur gruppen kunde vara så framgångsrika med att rekrytera unga människor i väst. Nu kräver Socialdemokraterna hårdare tag mot terrorisminnehåll på nätet. Framförallt genom hårdare krav på nätjättarna.

- Det som är olagligt offline är också olagligt online. Nätjättarna måste ta större eget ansvar, bland annat vad gäller olagligt innehåll online och innehåll som bryter mot de uppföranderegler som varje nätplattform har. Om nätjättarna struntar i sitt ansvar stänger vi inte dörren för lagstiftning, säger justitieminister Morgan Johansson (S).

Dessutom vill Socialdemokraterna ha en EU-gemensam lagstiftning som ålägger plattformarna att snabbt ta ner terrorisminnehåll.

- EU-kommissionen har tagit fram en lagstiftning om detta. Nästa mandatperiod kommer S i Europaparlamentet arbeta för att den här lagstiftningen ska beslutas så fort som möjligt, säger Heléne Fritzon, Socialdemokraternas förstanamn i valet till Europaparlamentet.

Förslagen om att stoppa terrorisminnehåll på nätet ingår i Socialdemokraternas kommande valmanifest.

Presskontakt:

Martin Rynoson, pressekreterare för Socialdemokraterna, 0725-315 526

Välkommen på pressträff med Elvy Söderström, sammankallande i Socialdemokraternas valberedning29.9.2021 12:10:07 CEST | Pressmeddelande

Pressträffen äger rum 14.00 idag 29 september på Sveavägen 68 och går även att följa på partiets sociala medier. Det kommer finnas möjlighet till frågor och enskilda intervjuer. Föranmälan senast 13.00. Insläpp från 13.15. Medtag presslegitimation. Begränsat antal platser – högst två deltagare per redaktion. Anmälan görs här senast 13.00 den 29 september: https://forms.gle/KsUF6v3ZJAagUKra9 Presskontakt Johannes Svensson, 076-766 53 26, johannes.svensson@socialdemokraterna.se