S lanserar kampanjen #stoppavinstjakten

Den 7 juni röstar riksdagen om stopp för vinstjakten i skola och omsorg. Inför omröstningen lanserar Socialdemokraterna kampanjen #stoppavinstjakten. Bland annat kommer de sverigedemokratiska riksdagsledamöter som svängt i frågan ställas till svars.

Ska vinstjakten i välfärden stoppas? Eller ska det obegränsade vinstuttaget ur skola och omsorg tillåtas fortsätta? Den 7 juni röstar riksdagen för första gången om att sätta stopp för vinstjakten. Därför lanserar nu Socialdemokraterna kampanjen #stoppavinstjakten i såväl sociala medier som i den samtalskampanj partiet bedriver med dörrknackare runt om i landet.

Redan innan det låg ett färdigt förslag om vinstbegränsning på riksdagens bord meddelade de borgerliga partierna att de skulle rösta emot det. Sverigedemokraterna har anslutit sig till samma linje, trots att de gick till val på att begränsa vinsterna i välfärden och förbjuda dem i skolan. De borgerliga partierna inklusive Sverigedemokraterna går därmed emot vad svenska folket tycker i den här frågan.

- Jag tycker att det är viktigt att uppmärksamma svenska folket på att de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna går emot folkviljan i den här frågan. Vi kommer ställa alla de sverigedemokratiska riksdagsledamöterna runt om i landet som svängt i frågan sedan förra valet till svars under den här kampanjen, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Matilda Glas, 070-367 03 64

Stoppa vinstjakten och förbättra villkoren för personalen i äldreomsorgen17.8.2018 12:22Pressmeddelande

Socialdemokraterna vill se ett starkare samhälle - ett tryggare Sverige. Tryggheten för de äldre är en av samhällets viktigaste uppgifter framöver. Under en lång tid har det funnits en naiv syn på att privatiseringar och marknadslösningar ska leda till att löner och villkor förbättras inom äldreomsorgen. Nu kan det konstateras att de vinstdrivande företagen håller nere personalens löner och villkor vilket i förlängning också drabbar de äldre. Det är oacceptabelt och därför går vi socialdemokrater till val på att stoppa vinstjakten och förbättra villkoren för personalen i äldreomsorgen.

S går till val på stöd till privata skogsägare som ska skapa fler jobb och bidra till grön omställning15.8.2018 13:34Pressmeddelande

Socialdemokraterna vill underlätta för privata skogsägare att röja skog och därigenom bidra till att skapa nya arbetstillfällen, samt till en snabbare övergång till ett fossilfritt Sverige. Mer röjning kan skapa arbetstillfällen som kräver kort utbildning, bidra till integration och skapa jobb i glesbygd samtidigt som det gynnar skogsnäringen i stort. Ett Röj-stöd skulle vid fullt utnyttjande kunna omfatta över 1000 årsarbeten. Socialdemokraterna vill satsa 200 miljoner årligen under nästa mandatperiod.

S vill stoppa privatiseringar och vinstintresse i vården14.8.2018 10:45Pressmeddelande

Socialdemokraterna går till val på att skapa ordning och reda i vården genom att stoppa privatiseringar och gräddfiler där en del kan köpa sig före i vården. Socialdemokraterna vill se ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige. Marknadslösningarna och privatiseringarna leder till ökade kostnader och försämrade arbetsvillkor för personalen. Dagens förslag handlar om att stoppa privatiseringar och marknadslösningar i vården.