S lanserar kampanjen #stoppavinstjakten

Den 7 juni röstar riksdagen om stopp för vinstjakten i skola och omsorg. Inför omröstningen lanserar Socialdemokraterna kampanjen #stoppavinstjakten. Bland annat kommer de sverigedemokratiska riksdagsledamöter som svängt i frågan ställas till svars.

Ska vinstjakten i välfärden stoppas? Eller ska det obegränsade vinstuttaget ur skola och omsorg tillåtas fortsätta? Den 7 juni röstar riksdagen för första gången om att sätta stopp för vinstjakten. Därför lanserar nu Socialdemokraterna kampanjen #stoppavinstjakten i såväl sociala medier som i den samtalskampanj partiet bedriver med dörrknackare runt om i landet.

Redan innan det låg ett färdigt förslag om vinstbegränsning på riksdagens bord meddelade de borgerliga partierna att de skulle rösta emot det. Sverigedemokraterna har anslutit sig till samma linje, trots att de gick till val på att begränsa vinsterna i välfärden och förbjuda dem i skolan. De borgerliga partierna inklusive Sverigedemokraterna går därmed emot vad svenska folket tycker i den här frågan.

- Jag tycker att det är viktigt att uppmärksamma svenska folket på att de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna går emot folkviljan i den här frågan. Vi kommer ställa alla de sverigedemokratiska riksdagsledamöterna runt om i landet som svängt i frågan sedan förra valet till svars under den här kampanjen, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Matilda Glas, 070-367 03 64

i vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.