Så är skicket på Sveriges vägar – län för län
För fjärde året i rad kan Motormännen presentera en granskning som visar tillståndet på det svenska vägnätet. Granskningen är uppdelad på europavägar, riksvägar och länsvägar. Det sekundära och tertiära länsvägnätet (mindre vägar med vägnummer 500 och uppåt) har exkluderats i redovisningen, vilket innebär att endast det primära länsvägnätet, med vägar som kan förväntas hålla en hög kvalitet har inkluderats.
Granskningen visar att standarden på det svenska vägnätet är hög. Samtidigt synliggörs en betydande skillnad i vägkvalitet mellan norr och söder med påtagligt sämre vägar i skogs- och glesbygdslänen.
– En bra vägstandard är en förutsättning för tillgänglighet i områden där bilen ofta är det enda alternativet. Nedprioriteringar och otillräckliga resurser till vägarna ökar bara på det avståndshandikapp som redan finns i gles- och landsbygden. Dåliga vägar ökar klyftan mellan stad och landsbygd - därför är vi mycket kritiska till att regeringen inte ens satsar medel på vägunderhåll så att det täcker inflationen, samtidigt som skatterna på bilismen höjs, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig Motormännen.
Av de 20 sämsta riks- och länsvägarna ligger 19,norr om Dalälven. Riksväg 9 i Skåne, Sveriges sydligaste riksväg, sticker fortfarande ut med bitvis dåliga avsnitt. Väg 97 genom Norrbotten den riksväg som har störst brister. E45 genom Norrbotten, är tveklöst det Europavägavsnitt som håller lägst standard i undersökningen.
– Utöver försvårad tillgång till arbete, skola och servicefunktioner innebär dåliga vägar ökade driftskostnader for staten och försämrad trafiksäkerhet för den enskilde. Försämrad tillgång till råvara och möjlighet att transportera denna minskar möjligheten för företag att växa och skapa nya jobb. Ett väl underhållet vägnät är därför nyckeln i vår ekonomi och bland våra viktigaste offentliga tillgångar, säger Carl Zeidlitz.
Hög vägstandard har stor betydelse för såväl framkomlighet som trafiksäkerhet. Skrovlig vägyta leder till försvårad vinterväghållning och att vatten som samlas i sprickorna fryser till is, vilket riskerar att försämra vägens tillstånd ytterligare. Fördröjt underhåll kan hastigt ge dramatiskt ökade underhållskostnader.
Undersökningen har genomförts av Motormännens vägombud, som är ideellt arbetande funktionärer. Undersökningen har tittat på ytojämnheten i vägbanan genom att använda vibrationssensorn som finns inbyggd i moderna telefoner. Kartläggningen har skett i samverkan med Roadroid AB och med stöd av Opel, Preem, och Assistanskåren
Interaktiv karta – granskning av 73 000 km väg
https://www.motormannen.se/klubbar/inspekterade-vagar-2016/
Vägkvalitetsrapport 2017
https://www.motormannen.se/media/4090/vagkvalitetsrapport-2017-18-juli.pdf
Samtliga länsavsnitt i rapporten innehåller:
- Länets undersökta riksvägar, rangordnade från sämsta till bästa.
- Länets undersökta länsvägar, rangordnade från sämsta till bästa.
- Kvaliteten på länets undersökta riksvägnät i jämförelse med medeltalet för Sveriges län.
- Kvaliteten på länets undersökta länsvägnät i jämförelse med medeltalet för Sveriges län.
Resultat saknas för Uppsala- och Blekinge län på grund av för lite insamlat material.
Lokala kontaktpersoner.
Dalarna Lennart Kjellin, 073-801 81 69
Gotland Esso Eriksson, 073-532 21 18
Gävleborg Seved Röstberg, 076-808 67 74
Jämtland Stig-Björn Sundell, 070-632 03 96
Jönköping Leif Tellfjord, 070-544 36 48
Kalmar Mats Sigelfeldt, 070-513 30 47
Kronoberg Ulf Söderström, 070-576 31 44
Norrbotten Agneta Eklund, 070-692 67 34
Skaraborg Ulla-Britt Hagström, 070-555 39 43
Skåne Nordväst Lennart Svensson, 070-895 51 99
Skåne Sydväst Lars-Olof Olsson 070-668 54 10
Skåne Öst Mac Persson, 070-810 14 72
Stockholm Jan Björklund, 070-549 63 29
Södermanland Gerd Larsson, 070 378 74 71
Värmland Birgitta Karstensson, 070-565 28 03
Västerbotten Kjell Jonsson, 070-557 01 07
Västernorrland Oiva Kuusela, 0660-527 82
Västmanland Clas Blombergberg, 070-814 11 14
Västra Götaland Lennart Söderberg, 073-219 87 02
Örebro Clas Blomberg, 070-814 11 14
Östergötland Hans Sävenhed, 073-539 27 13
Nyckelord
Kontakter
Carl Zeidlitztrafiksäkerhetsansvarig
Tel:072-078 75 07carl.zeidlitz@motormannen.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
6 av 10 bilister missnöjda med vägunderhållet18.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Bara 30 procent av bilisterna anser att vägunderhållet fungerar bra där de bor. Det framkommer i en enkätundersökning med över 4 000 svar som M Sverige gjort bland sina medlemmar. Störst problem upplever respondenterna med potthål, sprickbildningar och ojämnheter med vattenansamlingar.
Dyrare bensin och diesel ska minska bilåkandet13.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
I stället för inblandning av förnybara bränslen i bensin och diesel kommer handel med utsläppsrätter att införas för vägtransporter. Det väntas leda till högre bränslepriser utan fördelarna med förnybara bränslen.
Om bilhandlaren går i konkurs7.3.2024 06:02:00 CET | Pressmeddelande
Under vintern har flera större bilhandlare gått i konkurs runt om i landet. Orsakerna är en kombination av dåliga ekonomiska tider, försämrad köpkraft och höga räntekostnader. Marknaden har vänt tvärt mellan olika biltyper och drivmedel, bland annat med anledning av slopad klimatbonus och billigare diesel och bensin. Bilvärderingar som av dessa skäl slagit fel kan också ha bidragit till att kalkylerna hos vissa bilhandlare snabbt gått från dåliga till urusla.
Den som köper elbil privat går miste om statens okända miljardsubventioner26.2.2024 06:02:00 CET | Pressmeddelande
Trots att regeringen drog tillbaka klimatbilsbonusen 2022 fortsätter subventionerna att flöda till de som har möjlighet att välja en elbil, så länge ägaren inte är en privatperson. Den med så kallad tjänste- eller förmånsbil genom sitt jobb får nämligen kraftigt sänkt kostnad.
Stor ökning av antalet laddstolpar i Sverige16.2.2024 06:02:00 CET | Pressmeddelande
För sjätte året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har tidigare förvärrats varje år på grund av den snabba ökningen av laddbara bilar, men 2023 ökade antalet laddstolpar markant.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum