Så arbetar Manpower med bakgrundskontroller

Idag uppmärksammar Svenska Dagbladet och Aftonbladet i en artikel att en person som var anställd hos Manpower under en månad i början av 2016 sedan tidigare var dömd för brott.

Mannen har enligt Svenska Dagbladet länge varit aktiv i den nazistiska organisationen Nordisk Motståndsrörelse (NMR) och blev nyligen dömd till ett längre fängelsestraff.

Jag förstår verkligen att detta väcker reaktioner. Jag och kollegorna på Manpower tycker att det känns olustigt att en person med de här värderingarna har arbetat hos oss, eftersom det är motsatsen till Manpowers värderingar.

Hur kunde en känd nazist få jobb hos Manpower, frågar man sig givetvis då.

En del av svaret är att vi inte ägnar oss åt att kartlägga våra anställdas politiska sympatier. Dem har man rätt att ha, så länge de inte påverkar ens arbete och andra på jobbet. När demokratiska rättigheter och ett öppet samhälle ifrågasätts, är det viktigare än någonsin att stå upp för denna rätt. Så, eftersom vi inte ställer frågor om anställdas politiska sympatier kan den här typen av situationer tyvärr uppstå.

En annan del av svaret ligger i vilka bakgrundskontroller som görs. Manpower gör utdrag ur belastningsregistret för en del tjänster och arbetsplatser, men inte för alla. Ofta är detta kopplat till tjänster med särskilda krav, ansvar och befogenheter. Vi gör givetvis en bedömning av lämplighet för uppgiften och arbetsplatsen och tar referenser. Precis så jobbar man i näringslivet i allmänhet.

En annan relevant fråga är att om man har nazistsympatier, lever man då upp till de värderingar vi förväntar oss att våra medarbetare har? Där är mitt svar tveklöst nej. Vår värdegrund utgår från alla människors lika värde. Hos oss är det klart och tydligt uttalat att etnisk bakgrund, religion, kön, sexuell läggning inte spelar någon roll i de tiotusentals rekryteringar vi gör varje år. Alla ska ges lika chanser, det är vad du kan och hur du vill utvecklas i jobbet som spelar roll.

Om man inte skriver under på våra värderingar ska man inte söka jobb hos oss.

Mikael Jansson, vd Manpower

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Ny rapport: Så slipper ditt jobb hotas av automatiseringen23.4.2018 08:43Pressmeddelande

Automatisering är inte ett hot mot jobben – för de som har rätt förmågor. Arbetsgivare värderar kommunikations-, samarbetes- och problemlösningsförmåga högst och ungefär en fjärdedel tycker att personer med dessa förmågor är svårast att hitta. Kombinerat med digitala och tekniska färdigheter är detta receptet för att klara sig bäst på framtidens arbetsmarknad, enligt ManpowerGroups nya rapport Skills Revolution 2.0.

Försiktigt optimistiska signaler för vårens arbetsmarknad i mellersta Sverige13.3.2018 08:21Pressmeddelande

Arbetsgivare i mellersta Sverige, där Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län ingår, är försiktigt optimistiska och förväntar sig fler något fler jobbtillfällen under våren. Sysselsättningstrenden för det andra kvartalet ligger på +4 procent, vilket är strax över sysselsättningstrenden för hela Sverige på +2 procent. Det visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.