Så arbetar Manpower med bakgrundskontroller

Idag uppmärksammar Svenska Dagbladet och Aftonbladet i en artikel att en person som var anställd hos Manpower under en månad i början av 2016 sedan tidigare var dömd för brott.

Mannen har enligt Svenska Dagbladet länge varit aktiv i den nazistiska organisationen Nordisk Motståndsrörelse (NMR) och blev nyligen dömd till ett längre fängelsestraff.

Jag förstår verkligen att detta väcker reaktioner. Jag och kollegorna på Manpower tycker att det känns olustigt att en person med de här värderingarna har arbetat hos oss, eftersom det är motsatsen till Manpowers värderingar.

Hur kunde en känd nazist få jobb hos Manpower, frågar man sig givetvis då.

En del av svaret är att vi inte ägnar oss åt att kartlägga våra anställdas politiska sympatier. Dem har man rätt att ha, så länge de inte påverkar ens arbete och andra på jobbet. När demokratiska rättigheter och ett öppet samhälle ifrågasätts, är det viktigare än någonsin att stå upp för denna rätt. Så, eftersom vi inte ställer frågor om anställdas politiska sympatier kan den här typen av situationer tyvärr uppstå.

En annan del av svaret ligger i vilka bakgrundskontroller som görs. Manpower gör utdrag ur belastningsregistret för en del tjänster och arbetsplatser, men inte för alla. Ofta är detta kopplat till tjänster med särskilda krav, ansvar och befogenheter. Vi gör givetvis en bedömning av lämplighet för uppgiften och arbetsplatsen och tar referenser. Precis så jobbar man i näringslivet i allmänhet.

En annan relevant fråga är att om man har nazistsympatier, lever man då upp till de värderingar vi förväntar oss att våra medarbetare har? Där är mitt svar tveklöst nej. Vår värdegrund utgår från alla människors lika värde. Hos oss är det klart och tydligt uttalat att etnisk bakgrund, religion, kön, sexuell läggning inte spelar någon roll i de tiotusentals rekryteringar vi gör varje år. Alla ska ges lika chanser, det är vad du kan och hur du vill utvecklas i jobbet som spelar roll.

Om man inte skriver under på våra värderingar ska man inte söka jobb hos oss.

Mikael Jansson, vd Manpower

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.