Så återhämtade sig Sveriges stadskärnor efter pandemin

Välkommen till digital lansering av årets Cityindex där Fastighetsägarna och HUI Research presenterar stadskärnornas omsättningsutveckling inom detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service. Hur såg utvecklingen ut under det andra året av pandemin?

Emma Hernell, vvd HUI Research, presenterar rapportens viktigaste resultat och går igenom nyckeltal för olika branscher samt gör nationella analyser utifrån stadskärnors storlek.

Efter presentationen följer ett samtal om hur vi skapar ett läge. Deltar gör Martin Hallander, VD på butikkonceptet Arkivet och Jan Broman, grundare av Fotografiska museet och delaktig i varumärkesarbetet kring nya Sergelgatan i Stockholm.

Helena Olsson, chef stadsutveckling på Fastighetsägarna Stockholm, modererar webbinariet. Hon finns efter seminariet tillgänglig för intervjuer och kommentarer om rapporten. Hon nås på telefon via 08-617 77 08 eller helena.olsson@fastighetsagarna.se

Vi presenterar

- Hur omsättningen nationellt sett ut under 2021 och hur den står sig efter pandemin.
- Besöksflödesutvecklingen i olika stora stadskärnor från 2019 och fram till och med augusti 2022.
- Hur branschsammansättningen i stadskärnan driver besöksflöden och omsättning.

Datum och tid

Tisdagen den 4 oktober kl. 10.00 -11.00.

Anmälan

Anmäl er via mail till david.bjornberg@fastighetsagarna.se senast 3/10 kl 16.00. Ni kommer att få en anslutningslänk skickad till er.

David BjörnbergOmvärldsanalytiker Fastighetsägarna GFR

Fastighetsägarna GFR: Västra Götalands län, Värmlands län, Hallands län, Jönköpings län, Kalmar län och västra Östergötlands län.

Tel:031-755 33 03david.bjornberg@fastighetsagarna.se

Välkomnar att Eons medlemskap i Prisdialogen inte förnyas25.11.2022 11:40:00 CET | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Syd välkomnar Prisdialogens beslut att inte bevilja Eon nytt medlemskap i Prisdialogen för Malmö och Burlöv avseende 2023. Beslutet att inte bevilja förlängt medlemskap baseras på att Eon inte i tillräcklig omfattning svarat upp på kundernas förfrågan om fördjupad information avseende alternativa värmekällor, att transparensen och dialogen avseende kommande prisutveckling brustit samt att avvikelsen från prisändringsmodellens åtagande om prisstabilitet varit alltför stor.

1 av 3 trycker planprocessen är för komplicerad23.11.2022 11:50:00 CET | Pressmeddelande

Närmare var tredje tycker att den kommunala processen för att ändra användningen av lokaler är komplicerad. Bygglovsprocessen tar dessutom för lång tid. Det anser en majoritet i en ny kartläggning som Fastighetsägarna och arkitektkontoret White tagit fram. Med ökad kommunikation mellan kommunen och fastighetsägare kan processen bli mer förutsägbar. Det är en av slutsatserna som dras i en gemensam delrapport där Fastighetsägarna och White föreslår sex åtgärder för en snabbare och mer effektiv planprocess.