Så återvinner du julen lätt och rätt

Inför julfirandet har Tekniska verken tagit fram fyra sorteringslistor för julens avfall. Det är en användarvänlig guide över hur vi bäst tar tillvara resterna från julbordet, julklapparna, julpyntet och nyårsfirandet.

Listorna hjälper dig att lägga rätt sak i rätt behållare, alltifrån olika sillburkar till trasiga julgranskulor och matrester i gröna påsen.

- I den cirkulära ekonomin behåller vi resurserna istället för att låta dem bli avfall. Det bästa är om vi kan minska orsaken till att avfallet uppstår, det vill säga minska vår konsumtion. Kring jul handlar det till exempel om att inte köpa massa onödiga nyproducerade julklappar  från andra sidan jordklotet, eller att köpa mat som vi inte äter upp, säger Johan Borg, avdelningschef för hushållsavfall på Tekniska verken.

- Men hur vi än försöker minimera vårt avfall, blir det ändå en hel del för de flesta julfirare. Och då är Tekniska verkens nya sorteringslistor ett stöd. Enkla att nå via webben eller sätta upp på kylskåpsdörren, fortsätter Johan Borg.

Du hittar julens sorteringslistor här.

För mer information och tips om återvinning, kontakta gärna:
Johan Borg, avdelningschef hushållsavfall
johan.borg@tekniskaverken.se

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Linköpings- och Mjölbyborna har sänkt sin elförbrukning under hösten11.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Under oktober månad använde Tekniska verkens privatkunder i Linköping 17 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade samma hushålls elförbrukning med cirka 12 procent jämfört med september 2021. Privatkunderna i Mjölby-Svartådalen använde 22 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade Mjölbybornas elförbrukning med cirka 14 procent jämfört med september 2021.

Energiförbrukningsmätare årets vinnare i Innovation Camp11.11.2022 08:50:33 CET | Pressmeddelande

Igår kväll utsågs vinnarlaget i den årliga tävlingen Innovation Camp på Tekniska verken i Linköping. Elever från Platengymnasiet, Katedralskolan och Curt Nicolin Gymnasiet tog hem priset för företagsidén Voltsave som erbjuder en mätare med tillhörande app som visar energiförbrukningen i hemmet. Tjänsten "Tally" tydliggör i ett första steg kopplingen mellan varmvatten och energiförbrukning, då mätaren kan skruvas fast på alla vattenkranar. På sikt ska applikationen kunna visa hemmets hela energiförbrukning, för att påverka beteendet.