Så bemöter Film i Väst Coronakrisen inom filmbranschen

Mikael Fellenius, vd, Peter Possne, produktionschef, Film i Väst

Corona-pandemin riskerar under lång tid fram över att drabba film- och seriedramatiksektorn hårt i form av:

• nedlagda produktioner eller i bästa fall framflyttade inspelningar
  • kraftigt försenade leveranser av produktioner, vilket leder till ökade kostnader för producenter, distributörer och visare
  • avsevärt minskade intäkter i biografledet, vilket drabbar biografnäring och filmägare
  • produktions- och postproduktionsbolag med uteblivna intäkter, arbetslösa filmarbetare och drabbade leverantörer

Det är svårt att sia om hur film- och seriedramatiklandskapet kommer att se ut efter pandemin. Just nu växer omsättningen hos strömningstjänsterna kraftigt. Samtidigt ökar filmens beroende av offentlig medfinansiering för samtliga led kraftigt. Offentliga aktörer måste prioritera om för att skydda pågående filmprojekt och så mycket som möjligt av den inhemska infrastruktur inkluderande kreativitet, kunnande och kompetens.

Som Skandinaviens ledande filmfond och Sveriges näst största investerare i film och seriedramatik vill Film i Väst ta vårt ansvar för att stötta branschen. Det gör vi i nära samspel med samarbetspartners och våra ägare, Västra Götalandsregionen.

Film i Väst gör nu omprioriteringar för att kunna satsa större resurser i redan pågående filmprojekt i Västra Götaland och i utveckling av nya svenska filmer och dramaserier med produktion i regionen. Omprioriteringarna innebär att vi bland annat temporärt inte fattar beslut om nya investeringar i internationella samproduktioner.

Film i Väst satsar på:

• Att skapa förutsättningar för att de produktioner vi gått in i som samproducenter ska kunna genomföras. Det innebär att Film i Väst har beredskap att tillsammans med partners gå in med ytterligare investeringar i redan utvalda samproduktioner. Kostnaden för detta beräknas uppgå till minst tio miljoner kronor.
  • Att hitta nya projekt för att primärt utveckla kommande biofilmer och dramaserier. Film i Väst omfördelar medel så att nya pengar tillförs.
  • Att fatta beslut om projekt i samma tempo som tidigare.
  • Att tillsammans med andra regionala aktörer snabbt se över möjligheterna till en digital utbildningssatsning som också inbegriper filmarbetare och mindre aktörer.
  • Att förstärka vårt pågående arbete med strategi och omvärldsanalys för att följa utvecklingen inom film- och seriedramatikproduktion i Sverige och globalt.

Mikael Fellenius, vd, Film i Väst             Peter Possne, produktionschef, Film i Väst

Mikael Fellenius, vd, Peter Possne, produktionschef, Film i Väst

Fem nomineringar till European Film Awards för Film i Västs samproduktioner9.11.2021 12:39:55 CET | Pressmeddelande

I dag tillkännagavs nomineringarna till European Film Awards, en Guldbagge på Europanivå. Film i Västs samproduktioner är nominerade till fem priser. Linda Hambäcks Apstjärnan nominerad till Bästa europeiska animerade film, den första animerade svenska långfilm som nominerats. Norges Oscarsbidrag Världens värsta människa av Joachim Trier och Eskil Vogt är nominerad för Bästa europeiska manus och Bästa kvinnliga europeiska skådespelare, Renate Reinsve. Båda filmerna är inspelade i Trollhättan.

Efter Sunes succéer – nu får Håkan Bråkan en egen film13.9.2021 15:30:41 CEST | Pressmeddelande

Unlimited Stories senaste långfilmer om Sune - Sune vs Sune, Sune Best Man och Sune Uppdrag Midsommar - och som också samproducerats med Film i Väst, har blivit en stor succé i såväl Sverige som resten av världen (i tävlan på Berlin filmfestival två år i rad). Nu närmar sig inspelningen av familjefilmen Håkan Bråkan, som beräknas få biopremiär julen 2022. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med Film i Väst, Nordisk Film och SVT och spelas delvis in i Västra Götaland.

Svenska storstjärnor till Lars von Triers Riket Exodus9.9.2021 10:04:19 CEST | Pressmeddelande

När den sista säsongen av Lars von Triers Riket har premiär på Viaplay är den full av svenska stjärnskådespelare, däribland Tuva Novotny, Mikael Persbrandt, Ida Engvoll, David Dencik, Asta August och Anders Mossling. Dessutom spelar världsstjärnan Alexander Skarsgård en mindre biroll. Riket Exodus produceras av Zentropa, Viaplay och DR i samproduktion med Film i Väst. Premiär under 2022. Delar av postproduktionen sker i Västra Götaland.

Inspelningsstart av Bränn alla mina brev med stjärnensemble24.8.2021 10:01:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är filminspelningen av Alex Schulmans succéroman Bränn alla mina brev igång. SF Studios producerar filmen i samproduktion med Film i Väst och delar av inspelningen kommer att ske i Västra Götaland. För regi står den internationellt hyllade regissören Björn Runge och huvudrollerna spelas av Bill Skarsgård, Asta Kamma August och Gustav Lindh. Marika Lindström och Sten Ljunggren medverkar som Karin Stolpe (d.ä.) och Sven Stolpe (d.ä.). Sverrir Gudnason gestaltar Alex Schulman och Sonja Richter spelar Amanda Schulman.