Så bemöter Film i Väst Coronakrisen inom filmbranschen

Mikael Fellenius, vd, Peter Possne, produktionschef, Film i Väst

Corona-pandemin riskerar under lång tid fram över att drabba film- och seriedramatiksektorn hårt i form av:

• nedlagda produktioner eller i bästa fall framflyttade inspelningar
  • kraftigt försenade leveranser av produktioner, vilket leder till ökade kostnader för producenter, distributörer och visare
  • avsevärt minskade intäkter i biografledet, vilket drabbar biografnäring och filmägare
  • produktions- och postproduktionsbolag med uteblivna intäkter, arbetslösa filmarbetare och drabbade leverantörer

Det är svårt att sia om hur film- och seriedramatiklandskapet kommer att se ut efter pandemin. Just nu växer omsättningen hos strömningstjänsterna kraftigt. Samtidigt ökar filmens beroende av offentlig medfinansiering för samtliga led kraftigt. Offentliga aktörer måste prioritera om för att skydda pågående filmprojekt och så mycket som möjligt av den inhemska infrastruktur inkluderande kreativitet, kunnande och kompetens.

Som Skandinaviens ledande filmfond och Sveriges näst största investerare i film och seriedramatik vill Film i Väst ta vårt ansvar för att stötta branschen. Det gör vi i nära samspel med samarbetspartners och våra ägare, Västra Götalandsregionen.

Film i Väst gör nu omprioriteringar för att kunna satsa större resurser i redan pågående filmprojekt i Västra Götaland och i utveckling av nya svenska filmer och dramaserier med produktion i regionen. Omprioriteringarna innebär att vi bland annat temporärt inte fattar beslut om nya investeringar i internationella samproduktioner.

Film i Väst satsar på:

• Att skapa förutsättningar för att de produktioner vi gått in i som samproducenter ska kunna genomföras. Det innebär att Film i Väst har beredskap att tillsammans med partners gå in med ytterligare investeringar i redan utvalda samproduktioner. Kostnaden för detta beräknas uppgå till minst tio miljoner kronor.
  • Att hitta nya projekt för att primärt utveckla kommande biofilmer och dramaserier. Film i Väst omfördelar medel så att nya pengar tillförs.
  • Att fatta beslut om projekt i samma tempo som tidigare.
  • Att tillsammans med andra regionala aktörer snabbt se över möjligheterna till en digital utbildningssatsning som också inbegriper filmarbetare och mindre aktörer.
  • Att förstärka vårt pågående arbete med strategi och omvärldsanalys för att följa utvecklingen inom film- och seriedramatikproduktion i Sverige och globalt.

Mikael Fellenius, vd, Film i Väst             Peter Possne, produktionschef, Film i Väst

Mikael Fellenius, vd, Peter Possne, produktionschef, Film i Väst

Stjärntrio i rollerna till filmatiseringen av Bränn alla mina brev28.6.2021 10:00:14 CEST | Pressmeddelande

Den unga trion i rollerna som Karin Stolpe, Sven Stolpe och Olof Lagercrantz kommer att gestaltas av Asta Kamma August, Bill Skarsgård och Gustav Lindh. Regissör är internationellt erkända och prisbelönade Björn Runge, filmen är baserad på Alex Schulmans kritikerrosade och bästsäljande bok med samma namn, manus är skrivet av Veronica Zacco. Filmen kommer att spelas in under hösten 2021 i Västra Götaland och på Sigtunastiftelsen i Stockholm.

Trollhätteinspelad film tävlar om en Guldpalm i Cannes3.6.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Joachim Triers film Världens värsta människa har tagits ut i huvudtävlan vid filmfestivalen i Cannes 6-17 juli. Därmed tävlar den om en Guldpalm. Filmen är delvis inspelad i Studio Fares i Trollhättan och samproducerad av Film i Väst och B-Reel Films. Dessutom har Eskil Vogts De oskyldiga och Valdimar Jóhannssons Lamm tagits ut till sektionen Un Certain Regard i Cannes. Båda är postproducerade i Västra Götaland. De tre filmerna distribueras av Triart.

Trollhätteinspelade Apstjärnan av Linda Hambäck uttagen till Annecy International Animation Festival20.5.2021 19:16:18 CEST | Pressmeddelande

Linda Hambäcks nya film Apstjärnan har valts ut i tävlan till Annecy International Animation Festival, världens främsta animationsfestival. Filmen bygger på Frida Nilssons barnbok och bland röstskådespelarna finns Stellan Skarsgård, Pernilla August, Rebecca Gerstmann och Melinda Kinnaman. Filmen är producerad av LeeFIlm i samproduktion med Film i Väst och till stora delar animerad hos Dockhus Animation i Trollhättan under ledning av Mikael Lindbom. Apstjärnan har svensk biopremiär 11 juni.

Film i Väst storsatsar på talang och nya berättelser19.5.2021 14:02:02 CEST | Pressmeddelande

Vid ett webbinarium hos Film i Väst i dag presenterades två nya satsningar på talang och nya berättelser. Jenny Luukkonen, ansvarig för talang hos Film i Väst, berättar om satsningarna: – Syftet är att attrahera andra kreatörer än de som i vanliga fall söker sig till oss, som kanske inte ser sig själva som filmskapare eller tänker att de hör hemma i filmbranschen. Detta blir ett sätt för oss som offentlig finansiär att aktivt söka oss utanför de traditionella arenorna, både när det kommer till att hitta talanger och publik.