Så blir du en tryggare lärare – ny bok ger tips för ökat självförtroende

Att arbeta som lärare kan vara både utmanande och utmattande. Men de känslomässiga aspekterna av läraryrket är något som det pratas alldeles för lite om. Det menar Alex Quigley, som med sin bok ”Den trygga läraren” vill ge alla pedagoger bättre självförtroende i klassrummet.

Alex Quigley har arbetat som lärare i engelska i över tjugo år. Idag är han lärare och Director of Teaching and Learning vid Huntington School i York. Den 22 september föreläser Alex Quigley på ResearchED Scandinavia i Malmö.

Förutom att vara Yorks största skola med 1 600 elever ingår Huntington School även i ett brittiskt nätverk av 22 så kallade Research Schools. Syftet med nätverket är att koppla samman forskning med praktisk pedagogik genom utbildning och kommunikation. Till Huntington School kommer varje år hundratals lärare och rektorer för att utveckla sin yrkesroll.

Just olika aspekter av läraryrket har alltid intresserat Alex Quigley. I bloggen ”The Confident teacher ”har han i flera år delat med sig av sina tankar kring läraryrkets utmaningar, alltid med värme och en humoristisk twist.

”När jag började blogga skrev jag mest för andra lärare i engelska”, säger Alex Quigely. ”men nu har bloggen blivit populär bland alla sorts lärare. Särskilt bland nya lärare, som vill ha tips att ta med sig in i sitt yrkesliv.”

Det framgångsrika bloggandet vidare till artiklar och så småningom boken ”Den trygga läraren” som nu översatts till svenska. I den har Alex samlat sina tankar från bloggen och vill ge lärare stöd för att bli tryggare i klassrummet och orka med vardagen i skolan.

”Att vara lärare är utmanande och kan kännas överväldigande för många. Ingen dag är den andra lik och mötet med eleverna kan innebära mycket känslor. Samtidigt är arbetsbördan ofta tung och många lärare är stressade över all administration.”

Just därför måste vi våga prata mer om de känslomässiga aspekterna av lärarrollen, menar Alex Quigley. Att känna sig osäker i klassrummet eller utmattad av kraven blir lätt en ”dirty secret” som den enskilda läraren bär på i ensamhet. Och i värsta fall lämnar yrket helt och hållet.

”Förmågan vara en bra lärare är inte något man ”bara har”. Alla kan utveckla sitt självförtroende med rätt strategier. Jag var själv en rätt usel lärare när jag började. Och även efter många år i yrket kan tvivel på den egna förmågan dyka upp.”

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 136 anställda.

Ett nytt perspektiv på läraryrket som profession14.2.2019 08:47:12 CETNyheter

De senaste åren har debatten om förstelärarreformen och avprofessionaliseringen av läraryrket varit livlig och känslorna har många gånger varit starka, något som kan stå i vägen för en mer objektiv diskussion kring arbetsinnehållet och vad införandet av förstelärarna egentligen kan tillföra skolan. Det menar Johan Alvehus, lektor vid Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap, Lunds Universitet.