Så blir ni redo inför GDPR - fem tips från Sällberg & Co

Den 25 maj 2018 träder den nya dataskyddsförordningen i kraft. Förordningen liknar till stor del nuvarande personuppgiftslag men för även med sig en hel del nyheter. Trots att vi har haft en personuppgiftslag sedan lång tid tillbaka har hanteringen av personuppgifter inte varit den bästa. Det säger en del att den mest använda paragrafen kallas missbruksregeln. Detta innebär att de flesta svenska företag, myndigheter och organisationer nu står inför en stor förändring i sin hantering av personuppgifter.

Laurita Krisciunaite, Sällberg & Co, tipsar om hur du kommer igång med arbetet inför GDPR

Ni bör redan nu se över vilka åtgärder som behöver vidtas i er organisation för att på ett kostnadsbesparande och effektivt sätt kunna anpassa er verksamhet till den nya dataskyddsförordningen. En övervägande del av de förändringar som måste ske bör påbörjas redan innan förordningen träder ikraft (och i vissa fall även innan kompletterande svenska regler tas fram). Vissa organisationer kommer att ha mycket att göra, andra lite mindre. Av denna anledning har vi tagit fram en liten checklista som ni kan följa för att få en överblick över det arbete ni har framför er.

1. Förbered och informera organisationen

En grundlig nulägesanalys är en viktig framgångsfaktor för varje GDPR-anpassningsprojekt. Personuppgiftshanteringen tillhör sällan företagets eller organisationens kärnverksamhet men den sker överallt och projektet bör därför påbörjas av ledningsgruppen, som har en överblick över verksamheten och lättast kan avgöra vilka speciella behov som just ni har, vilka resurser som finns tillgängliga och vem som ska ta huvudansvaret för resterande arbete. Sedan måste ni se till att informera och i varierande grad utbilda resten av företaget.

2. Inventera och dokumentera

Därefter måste ni se över vilka personuppgifter som ni hanterar i er organisation. Känsliga personuppgifter ställer högre krav på er som användare av dessa. Undersök vilka personuppgifter som tillför värde eller är verksamhetskritiska – och som ni har rätt att behålla – och radera resterande. Ni måste se till att kunna knyta något av de lagstöd som stadgas i förordningen till de uppgifter som ni vill behålla och ha ett uttalat syfte med hanteringen.

3. Informera de registrerade

När ni beslutat er för vilka personuppgifter ni vill behålla ska ni informera de fysiska personer som uppgifterna rör om vilka rättigheter de har, vilken behandling ni genomför, varför och med vilket lagstöd och under hur lång tid behandlingen kommer att ske, med mera. Ni ska även informera de registrerade vars personuppgifter ni fått från någon annan (då ni till exempel köpt kundlistor) eller då ni påbörjar en ny behandling med hjälp av uppgifter ni samlat in för ett annat, tidigare, syfte. Detta kan låta lite överväldigande, men det är bättre att vara på den säkra sidan då sanktionsavgifterna kan nå upp till 4% av er årsomsättning. Är ni ute i god tid kommer ni också att kunna räkna hem en rejäl PR-vinst genom att ni visar både anställda och kunder att ni tar ert ansvar för deras personuppgifter.

4. Se över dina samarbeten

Ni måste se över vilka samarbeten ni har med andra parter där ni delar personuppgifter. Har ni underleverantörer eller agerar ni själva underleverantör? Försäkra er om att ni i så fall har personuppgiftbiträdesavtal på plats som reglerar era skyldigheter och rättigheter (och lämpligen reglerar den risk som följer av att ni enligt GDPR är gemensamt ansvariga för många incidenter).

5. Förbered för framtida arbete

Förordningen ställer höga krav på organisatoriskt och tekniskt säkerhetsarbete. Ni måste gå igenom hur era system ser ut och vilka ytterligare åtgärder som behövs för att säkerställa att förordningens krav uppfylls. Se till att utbilda er personal, skapa rutiner och interna policys över hur ni ska hantera personuppgifter inom er organisation, allt från hur ni ska inhämta samtycke till hur ni ska radera personuppgifter.

Var inte orolig, var proaktiv i stället!

Till en början kan förordningen verka överväldigande, men låt er inte skrämmas av den. Det viktigaste är att man är tidigt ute och bearbetar de viktigaste delarna för sig. I slutändan kommer det handla om en kamp om kundernas förtroende då mycket av hanteringen framöver kommer att ske med stöd av samtycke. Genom att vara tidigt ute och sköta detta arbete väl kan ni vinna stora marknadsandelar och skapa mycket närmare relationer till era kunder.

Om Sällberg & Co

Sällberg & Co är en entreprenörsdriven affärsjuridisk byrå. Just nu har vi fokus på att hjälpa företag, myndigheter och organisationer i arbetet med att anpassa sin verksamhet till den nya dataskyddsförordningen. Vi erbjuder utbildningar, konsulthjälp och en egenutvecklad IT-lösning, vi hjälper dig att skriva och granska dina avtal, utföra GAP-analyser och konsekvensbedömningar samt mycket mer.

Tillsammans med IT-bolaget OMMH Scandinavia och externa investerare har vi utvecklat GDPR Hero. Det är ett molnbaserat verktyg som ska hjälpa både små och stora företag, men även myndigheter att uppfylla förordningen. GDPR Hero hjälper er att föra register över er personuppgiftshantering. Ni får även tillgång till checklistor, standardavtal, nyhetsbevakning och mycket mer.

Tveka inte att höra av dig till oss om du vill veta mer eller är intresserad av vårt verktyg och våra tjänster!

laurita.krisciunaite@sallbergco.se

daniel@sallbergco.se

www.sallbergco.se

www.gdprhero.se

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.