Så blir privatpersoner lurade på sin husbil

En husbilsförsäljning kan handla om affärer uppåt miljonklassen, något som bedragare inte är sena att dra nytta av. Det händer att säljare lämnar ifrån sig bilen i god tro och aldrig ser vare sig pengar eller bilen igen. Försäkringsbolaget Ifs motorexpert varnar för tre vanliga bedrägeriknep.

För de allra flesta är ett husbilsköp en stor investering. Ofta rör det sig om affärer på 500 000 kronor och uppåt. Men i och med sitt höga värde är husbilar också eftertraktade bland kriminella och bedragare. Förra året ökade efterlysningarna av husbilar – vilket innefattar stöld och bedrägeri – till 53 stycken enligt branschorganisationen Larmtjänst, att jämföra med 28 under 2017.

En situation då man bör vara särskilt uppmärksam som husbilsägare är då man beslutar sig att sälja sitt fordon i privat regi. På senare år har If uppmärksammat flera knep som bedragare nyttjat för att lura till sig husbilar av privatpersoner som lagt ut dem till försäljning. Johan Granholm, motorexpert på If, tar upp tre vanliga metoder för hur säljare blivit lurade:

1. Provföraren som aldrig kommer tillbaka

Den första är att man lämnar över nyckeln till någon som vill provköra husbilen men som aldrig kommer tillbaka. Eller att säljaren följer med i bilen men blir utlurad genom att den potentiella köparen till exempel ber denna titta till något på utsidan av bilen.

Det vanliga i de här fallen är att bedragaren kör iväg och gömmer husbilen någonstans. Senare fraktas den ut ur landet där den säljs.

– Det är därför klokt att inte släppa iväg någon att provköra husbilen själv. Var alltid med under körningen och lämna aldrig bilen så länge nycklarna är i tändningslåset, säger Johan Granholm.

2. Falska bilförmedlare

Ett annat sätt att bli lurad på är genom falska bilförmedlare. De ringer upp efter att ha sett en annons på exempelvis Blocket och påstår att de har en köpare till bilen. Ofta riktar de in sig på äldre människor utanför storstäderna.

– Förmedlarna är vältaliga och mycket förtroendeingivande. De förmår ägaren att föra över registreringshandlingarna och upprättar ett kontrakt om när pengarna ska komma in. Det ser seriöst och lagligt ut, men säljaren ser aldrig susen av några pengar, säger Johan Granholm.

Han påpekar att det alltid är viktigt med en ordentlig bakgrundskontroll av förmedlare som hör av sig. Har de varit verksamma länge? Har de lokaler? Kan man få tag på referenser? Det finns många seriösa bilförmedlare, och en del bedragare registrerar namn som är snarlika dessa. Lämna aldrig över bilen förrän du fått full betalning – en seriös förmedlare ska kunna tillgodose detta.

3. Banköverföringar som inte går fram

Det tredje sättet att bli lurad på är genom att säljaren får se en banköverföring och därefter skriver över ägarbeviset och lämnar ifrån sig bilen. Men betalningen stoppas innan pengarna hamnar på kontot.

Det är numera enkelt att göra ett ägarbyte direkt i Transportstyrelsens app och det räcker med att bedragaren får en bild på ägarbeviset för att de ska komma åt den kod som behövs. Dessutom hinner de ofta byta ägare ett flertal gånger för att försvåra spårning.

– Acceptera endast att göra upp en affär på banken eller genom att ta emot en postväxel. Vid billigare bilar, upp till 150 000 kronor, går det att använda Swish som ett alternativ, men bank eller postväxel är att rekommendera, konstaterar Johan Granholm.

Försäkringen täcker inte bedrägerier

För den som blir lurad på sin husbil är det svårt att få vare sig få pengar eller sin bil tillbaka. Det normala bilförsäkringsskyddet täcker stöld men inte bedrägeri, som är fallet när man lämnar ifrån sig nyckeln eller skriver över bilen frivilligt.

– För att få någon kompensation krävs då att bedragaren blir dömd och kan betala tillbaka, men chansen är tyvärr ganska liten. För en vanlig privatperson kan det innebära en ekonomisk katastrof att bli lurad, avslutar Johan Granholm.