Konsumenternas

Så bra är sakförsäkringsbolagen på hållbarhet

Dela
Det finns stora skillnader i hur sakförsäkringsbolagen arbetar med hållbarhet när de hanterar skador och när de investerar sitt kapital. Kunder som gör skadeförebyggande insatser belönas i olika utsträckning. Det visar en ny oberoende jämförelse från Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Bild från iStockphoto
Bild från iStockphoto

Går det att få rabatt på hemförsäkringen om jag installerar vattenfelsbrytare eller inbrottslarm? Hur länge gäller försäkringen på en solcellsanläggning? Ser försäkringsbolagen till att skadade saker repareras och återvinns? Investerar bolagen i hållbara verksamheter? Det är några av frågorna som ingår i jämförelsen.

 - Några försäkringsbolag har kommit långt. Hållbarhetstänket genomsyrar stora delar av verksamheten, från hur bolagen hanterar skadade saker till hur de förvaltar försäkringspremierna. Men det finns också bolag som skulle kunna göra betydligt mer, konstaterar Andrea Szanto, hållbarhetsansvarig på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

En del försäkringsbolag erbjuder en premierabatt till kunder som installerar vattenfelsbrytare och larm. Några enstaka bolag erbjuder husbesiktningar med skadeförebyggande tips till villaägare och några bolag ger ersättning för förlorad elproduktion om solcellsanläggningen går sönder.

Flera försäkringsbolag säkerställer att skadade saker repareras och återvinns i ett cirkulärt flöde. Det finns också ett miljötänk för hur skadade byggnadsdelar hanteras.

- Vi ser flera goda exempel på skadeförebyggande insatser och hållbar skadereglering. Men förvånansvärt ofta får kunderna själva ta ett stort ansvar för skadade produkter. Några bolag har inte ens en policy för reparationer och återvinning. Här skulle bolagen kunna hjälpa sina kunder mer och bidra till en mer hållbar utveckling, säger Peter Stark jurist och boendeexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Hållbara investeringar

Försäkringsbolagen förvaltar stora summor pengar. I jämförelsen får bolagen ange om de har någon investeringspolicy, om de investerar i hållbara verksamheter och även om de investerar i bolag som föder upp djur till pälsindustrin eller utför djurförsök.

Om jämförelsen

Konsumenternas Försäkringsbyrå har jämfört hur 10 sakförsäkringsbolag som erbjuder boendeförsäkringar (hem-,villa- eller fritidshusförsäkringar) arbetar med hållbarhet. Bolagen får redovisa hur de arbetar med skadeförebyggande åtgärder, hur de hanterar skador och hur de investerar försäkringspremierna.

Till jämförelsen av hållbarhet inom hemförsäkring, villaförsäkring och fritidshusförsäkring

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Bild från iStockphoto
Bild från iStockphoto
Ladda ned bild

Om

Konsumenternas
Konsumenternas
Box 24215
104 51 Stockholm

0200 - 22 58 00https://konsumenternas.se

Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se.

Följ Konsumenternas

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye