CUPRA Sverige

Så designar man en elbil

Dela
Konceptbil från CUPRA
  • Elbilen är här på riktigt, och med den omvandlas bilarna, och bilindustrin, från grunden – till exempel vad gäller designen. 
  • Aerodynamiken är en mycket viktig faktor för att bilen ska få så lång räckvidd som möjligt. Därför tas sådant bort som inte längre behövs, som kylargrillen. 
  • Trots skillnaderna är noggrannheten in i minsta detalj och strävan efter att fascinera bilälskarna precis densamma – titta bara på Tavascans eleganta design.

Södertälje, 9 september 2019. – Elbilens framtid är här nu. Genombrottet innebär förändringar i hela kedjan, från utveckling till produktion – och allt börjar med designen av bilen. Vad kan tas bort tack vare eldriften? Hur kan vi designa bilen för att ge den längre räckvidd? Låt oss titta närmare på en bil som ger oss svaren, nämligen CUPRAs nya helt eldrivna konceptbil Tavascan SUV coupé.

- Aerodynamiken är själva nyckeln:Den största utmaningen när man designar en elbil är att göra den så aerodynamiskt effektiv som möjligt”, förklarar Alberto Torrecillas, exteriördesigner på CUPRA. För att lyckas med detta använder man sig av vingar och andra aerodynamiska delar på karossen.”Allt får en medvetet skulptural utformning vilket samtidigt ger bilen en själ. Ingen av de aerodynamiska delar som fogas till karossen ser ut att vara maskinellt tillverkade, istället påminner de om muskler och gör silhuetten på CUPRA SUV coupé ännu mer atletisk.”Samtidigt ger de bilen mindre luftmotstånd, vilket i sin tur resulterar i längre räckvidd

- Slimmade bilar: Elbilar behöver batterier för att fungera, och bilkonstruktörerna måste hitta ett lämpligt ställe att placera dem på. När det gäller Tavascan sitter de placerade långt ned. På grund av batteriernas vikt använder sig konstruktörer och designers i första hand av lättviktsmaterial. ”Hela konceptbilen är tillverkad i kolfiber – det material vi vill använda för att representera lättviktskonceptet”, säger Alberto.

- Fälgarna är inte bara snygga: Lägre vikt innebär längre räckvidd, och för detta spelar även fälgarna en viktig roll. På Tavascan mäter de 22 tum i diameter, är försedda med stiliga koppardetaljer och kolfiberbelagda navkapslar som hjälper till att leda luften rätt väg och kyla bromsarna. ”När man konstruerar en elbil är bromsförmågan och energibesparingen extremt viktiga faktorer, och det är detta som gör fälgarna så viktiga i sammanhanget”, betonar CUPRAs exteriördesigner.

- Revolutionerande front- och bakparti: Om det är något som kan sägas vara speciellt särskiljande för en elbil så är det fronten. Till skillnad från förbränningsmotordrivna bilar behöver den ju inte ha någon kylargrill. ”Frontkonceptet är helt nytt. Frontens design innehåller stora, funktionella luftinsläpp. Två av dessa sträcker sig över bilens hela bredd för att kanalisera luften, och en luftridå leder bort den från motorhuven”, förklararAlberto.

På bakpartiet saknar elbilen det för en konventionellt driven bil så viktiga avgasröret. ”Det gör att vi kan åstadkomma perfekt symmetri”, tillägger han.

- Invändiga utmaningar: För en designer utgör också interiören i en elbil en utmaning. Batterierna kräver sin beskärda del av utrymmet, men samtidigt måste man se till att passagerarna har gott om plats och sitter bekvämt. ”Vi har designat en interiör med fyra sportiga kolfiberstolar för att maximera utrymmet och experimenterar också med lätta material för t.ex. instrumentpanelen och de båda mittkonsolerna”, säger Marc Franch, interiördesigner på CUPRA.

Även valet av färger och material bidrar till känslan av rymd i kupén. ”Vi använde vit nappaklädsel för sätena och på den övre delen av instrumentpanelen för att förstärka känslan av rymd ombord. Omgivningsbelysningen, som är unik för konceptbilen, får instrumentpanelen att verka sväva fritt och kontrasterar effektfullt mot det svarta neoprengolvet”, inflikar Frederik Baumann, designer på företagets färg- och klädselavdelning.

- Många skillnader, men samma passion: Den senaste tekniken, exklusiva färger och klädslar, framträdande strålkastare, en dubbelriktad 13"-mittdisplay, säten med individuella uppkopplingsmöjligheter och en elsparkcykel. Vad är fortfarande detsamma för en konventionellt driven CUPRA och en eldriven CUPRA? ”Ambitionen att skapa en känsla, en passion – vi kallar det en WOW-effekt – som måste vara lika intensiv i båda fallen. Det är denna bakomliggande filosofi som styr oss i vårt arbete när vi designar en CUPRA”, avslutar Alberto.

Helelektrisk design med 100% CUPRA-DNA.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

CUPRA är ett exklusivt bilmärke för unika människor, speciellt avsett att fängsla alla bilälskare och med råge uppfylla deras förväntningar på en unik, elegant högprestandabil. Under sitt första levnadsår steg försäljningen av CUPRA med 40% 2018, jämfört med året innan, till totalt 14.400 exemplar. Förutom lanseringen av nya modeller, kommer CUPRA fortsätta att hålla racingandan på topp genom att delta i den internationella standardvagnserien TCR. CUPRA-världen sjuder av liv, och ca 280 specialiserade återförsäljare runt om i världen står redo att förverkliga drömmarna för en ny grupp entusiaster.

Följ CUPRA Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från CUPRA Sverige

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:24:36 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye