CUPRA Sverige

Så designar man en elbil

Dela

Konceptbil från CUPRA

  • Elbilen är här på riktigt, och med den omvandlas bilarna, och bilindustrin, från grunden – till exempel vad gäller designen. 
  • Aerodynamiken är en mycket viktig faktor för att bilen ska få så lång räckvidd som möjligt. Därför tas sådant bort som inte längre behövs, som kylargrillen. 
  • Trots skillnaderna är noggrannheten in i minsta detalj och strävan efter att fascinera bilälskarna precis densamma – titta bara på Tavascans eleganta design.

Södertälje, 9 september 2019. – Elbilens framtid är här nu. Genombrottet innebär förändringar i hela kedjan, från utveckling till produktion – och allt börjar med designen av bilen. Vad kan tas bort tack vare eldriften? Hur kan vi designa bilen för att ge den längre räckvidd? Låt oss titta närmare på en bil som ger oss svaren, nämligen CUPRAs nya helt eldrivna konceptbil Tavascan SUV coupé.

- Aerodynamiken är själva nyckeln:Den största utmaningen när man designar en elbil är att göra den så aerodynamiskt effektiv som möjligt”, förklarar Alberto Torrecillas, exteriördesigner på CUPRA. För att lyckas med detta använder man sig av vingar och andra aerodynamiska delar på karossen.”Allt får en medvetet skulptural utformning vilket samtidigt ger bilen en själ. Ingen av de aerodynamiska delar som fogas till karossen ser ut att vara maskinellt tillverkade, istället påminner de om muskler och gör silhuetten på CUPRA SUV coupé ännu mer atletisk.”Samtidigt ger de bilen mindre luftmotstånd, vilket i sin tur resulterar i längre räckvidd

- Slimmade bilar: Elbilar behöver batterier för att fungera, och bilkonstruktörerna måste hitta ett lämpligt ställe att placera dem på. När det gäller Tavascan sitter de placerade långt ned. På grund av batteriernas vikt använder sig konstruktörer och designers i första hand av lättviktsmaterial. ”Hela konceptbilen är tillverkad i kolfiber – det material vi vill använda för att representera lättviktskonceptet”, säger Alberto.

- Fälgarna är inte bara snygga: Lägre vikt innebär längre räckvidd, och för detta spelar även fälgarna en viktig roll. På Tavascan mäter de 22 tum i diameter, är försedda med stiliga koppardetaljer och kolfiberbelagda navkapslar som hjälper till att leda luften rätt väg och kyla bromsarna. ”När man konstruerar en elbil är bromsförmågan och energibesparingen extremt viktiga faktorer, och det är detta som gör fälgarna så viktiga i sammanhanget”, betonar CUPRAs exteriördesigner.

- Revolutionerande front- och bakparti: Om det är något som kan sägas vara speciellt särskiljande för en elbil så är det fronten. Till skillnad från förbränningsmotordrivna bilar behöver den ju inte ha någon kylargrill. ”Frontkonceptet är helt nytt. Frontens design innehåller stora, funktionella luftinsläpp. Två av dessa sträcker sig över bilens hela bredd för att kanalisera luften, och en luftridå leder bort den från motorhuven”, förklararAlberto.

På bakpartiet saknar elbilen det för en konventionellt driven bil så viktiga avgasröret. ”Det gör att vi kan åstadkomma perfekt symmetri”, tillägger han.

- Invändiga utmaningar: För en designer utgör också interiören i en elbil en utmaning. Batterierna kräver sin beskärda del av utrymmet, men samtidigt måste man se till att passagerarna har gott om plats och sitter bekvämt. ”Vi har designat en interiör med fyra sportiga kolfiberstolar för att maximera utrymmet och experimenterar också med lätta material för t.ex. instrumentpanelen och de båda mittkonsolerna”, säger Marc Franch, interiördesigner på CUPRA.

Även valet av färger och material bidrar till känslan av rymd i kupén. ”Vi använde vit nappaklädsel för sätena och på den övre delen av instrumentpanelen för att förstärka känslan av rymd ombord. Omgivningsbelysningen, som är unik för konceptbilen, får instrumentpanelen att verka sväva fritt och kontrasterar effektfullt mot det svarta neoprengolvet”, inflikar Frederik Baumann, designer på företagets färg- och klädselavdelning.

- Många skillnader, men samma passion: Den senaste tekniken, exklusiva färger och klädslar, framträdande strålkastare, en dubbelriktad 13"-mittdisplay, säten med individuella uppkopplingsmöjligheter och en elsparkcykel. Vad är fortfarande detsamma för en konventionellt driven CUPRA och en eldriven CUPRA? ”Ambitionen att skapa en känsla, en passion – vi kallar det en WOW-effekt – som måste vara lika intensiv i båda fallen. Det är denna bakomliggande filosofi som styr oss i vårt arbete när vi designar en CUPRA”, avslutar Alberto.

Helelektrisk design med 100% CUPRA-DNA.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

CUPRA är ett exklusivt bilmärke för unika människor, speciellt avsett att fängsla alla bilälskare och med råge uppfylla deras förväntningar på en unik, elegant högprestandabil. Under sitt första levnadsår steg försäljningen av CUPRA med 40% 2018, jämfört med året innan, till totalt 14.400 exemplar. Förutom lanseringen av nya modeller, kommer CUPRA fortsätta att hålla racingandan på topp genom att delta i den internationella standardvagnserien TCR. CUPRA-världen sjuder av liv, och ca 280 specialiserade återförsäljare runt om i världen står redo att förverkliga drömmarna för en ny grupp entusiaster.

Följ CUPRA Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från CUPRA Sverige

SEAT Dealer Teams Robert Dahlgren tog hem SM-titeln i helgen.7.10.2019 09:40:15 CESTPressmeddelande

SEAT Dealer Team - PWR Racing tog i helgen sin fjärde SM-titel på tre säsonger. Det var Robert Dahlgren som efter fjorton race och totalt 252 plockade poäng säkrade årets titel i TCR Scandinavia (tidigare STCC). Det är Dahlgrens andra titel i förarmästerskapet med SEAT Dealer Team och CUPRA. - Det här är en oslagbar känsla, att vinna ett andra SM-guld tillsammans med det här teamet. Det är vår tredje säsong ihop och vi kämpar så hårt varje år för att nå de här framgångarna. Jag är oerhört tacksam för alla som gör detta möjligt, teampartners, supporters och alla inblandade, säger Robert Dahlgren. Årets mästerskap levde ända till sista tävlingsheatet och var en tuff fight hela vägen över mållinjen. Men med totalt tio pallplatser och fyra segrar i teamets CUPRA TCR stod Dahlgren till slut som mästare på lördag eftermiddag. Teamkamraten Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde sin bästa säsong hittills med teamet och tog totalt fem pallplatser, varav en seger under årets säsong. - Det har varit en

SEAT Dealer Team - PWR Racing tog kommandot direkt från start.9.9.2019 12:35:02 CESTPressmeddelande

Södertälje 2019.09.09 - SEAT Dealer Team - PWR Racing tog kommandot direkt från start när TCR Scandinavia gästade Jyllandsringen i Danmark. Mästerskapsledaren Robert Dahlgren var snabbast i alla testpass och tog på lördag eftermiddag pole position till söndagens huvudheat. Bedriften betydde Dahlgrens fjärde pole position för säsongen och utökad mästerskapsledning. Mikaela Åhlin-Kottulinsky tog sig vidare till Q2 men fick det inte riktigt att stämma på den 2,4 km långa danska banan. P7 blev slutresultatet. - Det var länge sedan jag tävlade på Jyllandsringen, men jag trivs här och teamet har verkligen fått till vår CUPRA TCR för den här banan, sa Robert Dahlgren efter kvalet. Under söndagens första heat tog Dahlgren direkt kommandot från första startruta och byggde snabbt upp en lucka till de jagande förarna. När målflaggen föll skrevs Dahlgrens ledning till drygt åtta sekunder, en oerhört övertygande seger. Mikaela som startade heatet från ruta sju fick fightas om positionerna hela väge

SEAT Dealer Team - PWR Racing är redo inför helgens deltävlingen på Jyllandsringen i Danmark6.9.2019 08:46:05 CESTPressmeddelande

Södertälje 2019-09-06 - SEAT Dealer Team - PWR Racing är redo för den näst sista deltävlingen i årets TCR Scandinavia. Arenan för helgen är Jyllandsringen i Danmark, en bana som TCR Scandinavia (tidigare STCC) besökte senast för sju år sedan. Teamets förare och mästerskapsledaren Robert Dahlgren är en av de få i årets mästerskap som tävlat på Jyllandsringen. - Det var ett tag sedan jag satte min fot på Jyllandsringen, men jag har med mig bra minnen därifrån och gillar banan. Det känns spännande att den sista tävlingen innan finalen går på en bana alla team har begränsad erfarenhet från. Det öppnar upp för en riktigt kul fight, säger Robert Dahlgren. Teamet har hittills under säsongen tagit elva pallplatser med sin CUPRA TCR, varav fyra genom Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Hon blev tidigare under säsongen historisk när hon tog både seriens första pole position och seger premiärheatet på Ring Knutstorp. Hon går in i helgens deltävling med tre raka pallplatshelger i ryggen. - Vi har haft ett

Med det helelektriska konceptet CUPRA Tavascan visar CUPRA sin vision om framtidens högprestanda2.9.2019 12:35:29 CESTPressmeddelande

CUPRA växer sig ännu större med en stor SUV crossover karakteriserad av dynamisk exteriör, elegant interiör och en avancerad drivlina. Konceptet, som har samma utstrålning som en SUV och är lika elegant som en sport coupe, ger en antydan om den potentiella utvecklingen för CUPRAs design. CUPRA konceptet drivs av 2 elmotorer – en på framaxeln och en på bakaxeln. Tillsammans ger de bilen en effekt på 225 kW (306 hk). CUPRA-konceptet är baserad på Volkswagen-koncernens MEB-plattform och har ett 77 kWh-batteripaket som ger den helelektriska modellen en räckvidd på upp till 450 km. Martorell, 2 september 2019 – När vi nu lämnar konventionell drivning bakom oss och går in i en elektrifierad värld, omdefinierar CUPRA olika element som till exempel prestandan. Efter att tidigare i år avtäckt CUPRA Formentor på Genève-salongen, tar nu företaget ytterligare ett steg mot sin vision om eldriven prestanda med konceptet CUPRA Tavascan. Det exklusiva bilmärket kombinerar sitt högprestanda-DNA med en

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum