Så drabbas Skånes välfärd om Reepalu-utredningen genomförs

3,5 miljoner patientbesök inom privata vården i Skåne skulle äventyras om Ilmar Reepalus välfärdsutredning blev verklighet. Det framgår av en rapport som Almega släppt i dag.

Almega har kartlagt de privata alternativen inom Skåne läns välfärd via SCB:s utförarregister. Rapporten bifogas som PDF och visar på kommunnivå hur stor den privata välfärden är.

För Skåne som helhet drabbas 17 500 anställda och 5 800 äldre med privat hemtjänst eller privat särskilt boende om Ilmar Reepalus utredningsförslag blir verklighet.

- Sammantaget berör det cirka 3,5 miljoner årliga läkarbesök samt övriga sjukvårdsbesök inom den privata vården och 44 000 elever inom friskolorna. Det här är det välfärdstapp som faktiskt riskerar att skada Skåne men även drabbar alla de äldre, elever samt anställda inom den privata välfärdssektorn, säger Anna-Karin Hatt, vd på Almega.

- Nu måste diskussionen ändra fokus. Välfärden ska hålla en hög kvalitet och levereras till ett bra pris, oavsett om det är det offentliga eller privata vårdgivare som är huvudman. Kärnan måste vara att ge människor så mycket bra välfärd som möjligt för varje krona och där är de privata vårdgivarna en stor tillgång, säger Anna-Karin Hatt.

Det innebär att Skåne riskerar ett omfattande välfärdstapp om Ilmar Reepalus förslag genomförs.

- Utredningens förslag skulle ha omfattande negativa konsekvenser för företag, anställda och brukare. Att möjligheten till drygt 3,5 miljoner läkar- och sjukvårdsbesök hotas bara i Skåne är givetvis en stor sak, säger Anna-Karin Hatt.

Ulf Lindberg, näringspolitisk chef på Almega, menar att Socialdemokraternas besked på sin kongress om att man vill se en reglering för att ”stoppa vinstjakten” medför att kommuner och landsting måste ha en beredskap för kraftigt höjda krav och ökade kostnader för den offentliga välfärden.

- Den skrivning som Socialdemokraterna ställt sig bakom kan tolkas på flera sätt och kan i praktiken innebära allt från högre kvalitetskrav till ett vinstförbud. Därför är det givetvis viktigt att kommuner och landsting förstår vad konsekvenserna kan bli av exempelvis ett vinstförbud, säger Ulf Lindberg.

- Privat välfärd är i dag så pass utbredd, väl fungerande och kostnadseffektivt att en reglering som den Ilmar Reepalus utredning föreslagit skulle få oerhört kännbara konsekvenser i våra kommuner, landsting och regioner. Många förskolor, skolor och vårdcentraler skulle försvinna vilket skulle sätta stor press på en redan ansträngd offentlig sektor, säger Ulf Lindberg.

Reepalu-utredningens förslag går i korthet ut på att lägga ett vinsttak på välfärdsföretag där maximal tillåten vinst blir sju procent av det operativa kapitalet. Eftersom majoriteten av alla välfärdsföretag inte äger sina egna lokaler och i balansräkningen har ett negativt eller lågt operativt kapital så innebär det för många företag ett krav på väldigt låg vinst eller i vissa fall krav på förlust.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.

Inbjudan till LO om samarbeten för seriösare städbransch26.11.2018 14:20Pressmeddelande

I Dagens Industri 23/11 uttalar sig LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson om städbranschen och säger att det finns behov av fler åtgärder mot oseriösa företag och svartjobb. Almega Städföretagen jobbar med facket i dessa frågor genom flera samarbeten. För att LO inte ska missa vilka samarbeten de själva ingår i vill vi bjuda in Karl-Petter Thorwaldsson till en överläggning med en av våra samarbetsgrupper.

Fortsatt alltför få i aktiva insatser visar Arbetsförmedlingens nya prognos26.11.2018 13:31Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens nya utgiftsprognos för 2018 och 2019, som presenterades under måndagen, visar att övergångsregeringens budgetförslag på arbetsmarknadsområdet kommer att slå hårt mot de privata arbetsförmedlingstjänsterna. En ny regering måste dra i handbromsen för extratjänsterna och prioritera de aktiva insatserna hos privata leverantörer av arbetsförmedlingstjänster. Det menar Almega i en kommentar.

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.