Så drabbas Skånes välfärd om Reepalu-utredningen genomförs

3,5 miljoner patientbesök inom privata vården i Skåne skulle äventyras om Ilmar Reepalus välfärdsutredning blev verklighet. Det framgår av en rapport som Almega släppt i dag.

Almega har kartlagt de privata alternativen inom Skåne läns välfärd via SCB:s utförarregister. Rapporten bifogas som PDF och visar på kommunnivå hur stor den privata välfärden är.

För Skåne som helhet drabbas 17 500 anställda och 5 800 äldre med privat hemtjänst eller privat särskilt boende om Ilmar Reepalus utredningsförslag blir verklighet.

- Sammantaget berör det cirka 3,5 miljoner årliga läkarbesök samt övriga sjukvårdsbesök inom den privata vården och 44 000 elever inom friskolorna. Det här är det välfärdstapp som faktiskt riskerar att skada Skåne men även drabbar alla de äldre, elever samt anställda inom den privata välfärdssektorn, säger Anna-Karin Hatt, vd på Almega.

- Nu måste diskussionen ändra fokus. Välfärden ska hålla en hög kvalitet och levereras till ett bra pris, oavsett om det är det offentliga eller privata vårdgivare som är huvudman. Kärnan måste vara att ge människor så mycket bra välfärd som möjligt för varje krona och där är de privata vårdgivarna en stor tillgång, säger Anna-Karin Hatt.

Det innebär att Skåne riskerar ett omfattande välfärdstapp om Ilmar Reepalus förslag genomförs.

- Utredningens förslag skulle ha omfattande negativa konsekvenser för företag, anställda och brukare. Att möjligheten till drygt 3,5 miljoner läkar- och sjukvårdsbesök hotas bara i Skåne är givetvis en stor sak, säger Anna-Karin Hatt.

Ulf Lindberg, näringspolitisk chef på Almega, menar att Socialdemokraternas besked på sin kongress om att man vill se en reglering för att ”stoppa vinstjakten” medför att kommuner och landsting måste ha en beredskap för kraftigt höjda krav och ökade kostnader för den offentliga välfärden.

- Den skrivning som Socialdemokraterna ställt sig bakom kan tolkas på flera sätt och kan i praktiken innebära allt från högre kvalitetskrav till ett vinstförbud. Därför är det givetvis viktigt att kommuner och landsting förstår vad konsekvenserna kan bli av exempelvis ett vinstförbud, säger Ulf Lindberg.

- Privat välfärd är i dag så pass utbredd, väl fungerande och kostnadseffektivt att en reglering som den Ilmar Reepalus utredning föreslagit skulle få oerhört kännbara konsekvenser i våra kommuner, landsting och regioner. Många förskolor, skolor och vårdcentraler skulle försvinna vilket skulle sätta stor press på en redan ansträngd offentlig sektor, säger Ulf Lindberg.

Reepalu-utredningens förslag går i korthet ut på att lägga ett vinsttak på välfärdsföretag där maximal tillåten vinst blir sju procent av det operativa kapitalet. Eftersom majoriteten av alla välfärdsföretag inte äger sina egna lokaler och i balansräkningen har ett negativt eller lågt operativt kapital så innebär det för många företag ett krav på väldigt låg vinst eller i vissa fall krav på förlust.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.

Avskaffandet av visstidsanställningarna riskerar öka utanförskapet30.5.2018 12:08Pressmeddelande

990 000 personer har under de senaste nio åren fått en fast förankring på arbetsmarknaden genom att de gått från en allmän visstidsanställning till en fast anställning. Att avskaffa anställningsformen Allmän visstid skulle kraftigt försämra mångas möjligheter att komma in på arbetsmarknaden och kraftfullt minska tjänstesektorns möjligheter att bidra till bättre integration av nyanlända och till ungas inträde på arbetsmarknaden.