Så får vi fler talanger till Sverige

Öppnare regler för kompetensinvandring är viktigt för att Sverige ska kunna konkurrera med andra länder om den högkvalificerade arbetskraften. Det är oroande att politiska partier väckt frågan om att strama åt reglerna för kompetensinvandringen och bland annat återinföra myndighetsprövningen för arbetstillstånd, menar Almega i en ny rapport
Patrick Joyce.

- De öppnare reglerna för kompetensinvandring är en viktig fördel för Sverige i konkurrensen om internationella talanger. Det är bekymmersamt att det finns partier som envisas med att vilja återinföra myndighetsprövning av arbetstillstånd. Vägen framåt är inte mer byråkrati, utan att öka möjligheterna för fler talanger att komma hit och hjälpa företagen att utvecklas, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega.

En ny rapport från Almega visar att Sverige hittills står sig väl i den internationella konkurrensen. I internationella rankingar av hur attraktiva länder är för högutbildad arbetskraft kommer Sverige högt. OECD rankar till och med Sverige på andra plats bland medlemsländerna. Denna höga placering beror till stor del på att vi har öppnare regler för kompetensinvandring och en smidigare och snabbare handläggning av arbetstillstånd än de flesta andra konkurrentländer.

- Trots konjunkturnedgången har fortfarande stora delar av tjänstesektorn brist på viktig kompetens. Nästan hälften av alla arkitektföretag och tekniska konsulter och 60 procent av alla IT-konsultföretag hade brist på personal det tredje kvartalet i år, säger Patrick Joyce.

- Vi föreslår också ett särskilt talangvisum för att ge personer med hög utbildning eller särskild yrkeskompetens rätt att komma hit och söka arbete på plats. För att Sverige ska klara turbokonkurrensen i världen är det ett måste, säger Patrick Joyce.

Patrick Joyce.