Schibsted

Så firar Arla in julen med Leila och Aftonbladet

Dela

En känd tv-kock och en omistlig ingrediens i pepparkakorna. Tillsammans med prisvinnande Schibsted Brand Studio och Aftonbladets unika lösning för videodistribution. Där har ni receptet för Arlas nya julkampanj för smör. "Vi vill ständigt prova nya sätt att nå fram till konsumenterna", säger Sue Bee Yoon, kategoriansvarig för smör och matfett på Arla.

Leila Lindholm bakar julens godaste pepparkakor, tillsammans med Arla och Aftonbladet.
Leila Lindholm bakar julens godaste pepparkakor, tillsammans med Arla och Aftonbladet.

Lagom till adventstider kan svenska folket ta del av välkända matprofilen Leila Lindholms egna knep för att baka julens godaste pepparkakor. Via inspirerande videoinnehåll, inspelat hemma i tv-kockens eget kök, väljer Arla att slå ett slag för sitt smör som en given del av alla julbak som stundar i december.

– Tillsammans med vår mediebyrå Carat utmanade vi Schibsted med en brief tidigare i höstas, där vår önskan var att hitta engagerande uttag med vår produkt i fokus. Viktigt för oss var att säkerställa en bred räckvidd, men också intressant och relevant material för vår målgrupp, säger Sue Bee Yoon på Arla, och fortsätter:

– Schibsted har lyckats leverera på alla dessa KPI:er med den lösning de tagit fram.

Schibsted Brand Studio, som är Schibsted Marketing Services kreativa avdelning, har ansvarat för produktionen. Och tack vare Aftonbladets vertikal Mat & Dryck – som på bara ett år växt till en av Nordens största matsajter – kan Arlas innehåll finnas i rätt kontext mot rätt målgrupp. Kampanjen publiceras i anslutning till relaterat redaktionellt innehåll, något som visat sig ge både högre effekt och genomtittning.

Via Aftonbladet erbjuder Schibsted Brand Studio olika distributionslösningar baserat på kundens önskemål. För att snabbt skapa hög räckvidd och frekvens erbjuds en lösning med autostart på startsidan. Men för Arla föll valet istället på en produkt med än mer fokus på engagemang, nämligen en click to play-lösning. Där väljer användaren själv att klicka på videopuffen på startsidan, för att sedan ta del av innehållet i Aftonbladets tv-spelare.

– Under våren genomförde Schibsted en stor studie kring native-video tillsammans med åtta annonsörer. Där fick både vi och våra kunder en rad värdefulla insikter kring hur man bäst gör videoinnehåll som användarna gillar, och hur vi ska distribuera det för att uppnå maximal effekt för kunden. Dessa insikter har gjort att vi nu kan vara ännu mer insiktsdrivna i våra rekommendationer, något som såklart var väldigt värdefullt i detta case med Arla, säger Ida Fridh, creative video-specialist på Schibsted Brand Studio.

Vill du också lära dig hemligheterna bakom julens godaste pepparkakor? Kolla Arlas kampanj här.

Team:

Creative Specialist: Ida Fridh, Schibsted Brand Studio

Video Producent: Aron Wahlgren och Anna Taflin, Schibsted Brand Studio

Client Manager: Max Ågestam, Schibsted Marketing Services 

Mediebyrå: Carat

Kund: Arla



För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lotta Tjulin Thörnqvist, Head of Creative Sales, Schibsted Brand Studio. Tel: 070-386 24 97 E-post: lotta.tjulin@schibsted.com 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Leila Lindholm bakar julens godaste pepparkakor, tillsammans med Arla och Aftonbladet.
Leila Lindholm bakar julens godaste pepparkakor, tillsammans med Arla och Aftonbladet.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Annonsörer påverkas inte negativt av att synas bland coronarelaterat innehåll25.3.2020 16:45:00 CETPressmeddelande

Många annonserande företag undrar nu över sin brand suitability och hur man bör tänka kring marknadsföring mitt i en coronakris. Vissa är oroliga för att deras varumärke kan påverkas negativt om de förekommer i kontexter av corona. Schibsteds senaste studie visar att endast åtta procent av besökarna på Schibsteds sajter tror att deras uppfattning om ett företag påverkas negativt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum