Så firas första maj 2021 – Välfärden först

Nu är programmet klart för årets första majfirande. En späckad direktsändning, med alltifrån tal från Stefan Löfven och Susanna Gideonsson till musikunderhållning av The Mamas och andra programpunkter.

När Socialdemokraterna och LO bjuder in till första maj-firande 2021 bygger de vidare på konceptet från 2020. Av naturliga skäl blir det åter ett annorlunda upplägg jämfört med andra år. Det blir en fullspäckad direktsändning med fokus på välfärden.

–  Pandemin har bara ökat behovet av att sätta välfärden först, för bättre arbetsvillkor för alla som bär upp välfärden och för att välfärden ska finnas där för dig vem du än är, genom hela livet. En stark gemensam välfärd ger trygghet både åt individen och i hela samhället, säger Lena Rådström Baastad, partisekreterare för Socialdemokraterna.

– För hundra år sen fick kvinnor rösträtt. Sedan dess har vi med socialdemokratisk politik byggt ett av världens mest jämställda länder, där grunden är en stark gemensam välfärd. Men vi har mycket kvar att göra, och fortsätter reform för reform att öka kvinnors trygghet och självständighet, fortsätter Lena Rådström Baastad.

Under en timme, med start kl 10.30, sänds arrangemanget på Socialdemokraternas och LO:s respektive Facebook-sidor samt på Socialdemokraternas Youtube-kanal. Även SVT kommer att sända från arrangemanget, men då endast talen. För den som vill följa hela firandet gäller de digitala kanalerna.

Förutom det centrala arrangemanget så finns det ett antal lokala arrangemang innan eller efter det centrala – samtliga är dock digitala. För den som brukar demonstrera på första maj finns det också fler sätt att visa hur viktig den här dagen är. Till exempel genom att hänga ut något rött från balkongen eller fönstret.

Viktiga hållpunkter, programmet för 1 maj 2021:

10.30                  Sändningen startar

10.30                  Tal av Stefan Löfven, partiordförande (S) tillika statsminister

10.50                  Musikunderhållning med The Mamas

11.00                  Tal av Susanna Gideonsson, ordförande LO

11.10                  Filmvisning, LO

11.15                  Musikunderhållning med The Mamas

11.20                  Samtal från landet runt

11.25                  Avrundning med Lena Rådström Baastad, partisekreterare (S)

11.28                  Internationalen av Alicia Savbäck Garcia

Tips på vad du kan du göra för att visa att du firar första maj:
- Häng ut något rött från balkongen eller fönstret. Ta gärna också en bild och ladda upp på sociala medier med #socialdemokraterna

- Uppdatera din profilbild på Facebook med årets första maj-märke. Klicka här!

- Följ direktsändningen, delta i kommentarsfälten och uppmana partikamrater från hela landet att göra det samma.

- Beställ hem årets märke. Klicka här!

Presskontakt; Johannes Svensson, johannes.svensson@socialdemokraterna.se, 076-766 53 26