Work and Passion

Så fixar du nytt jobb efter semestern

Semestertid är ofta den enda tiden på året då vi hinner stanna upp och tänka på hur vi egentligen har det i livet. Statistik visar att det exempelvis är vanligt att skilja sig efter sommarens ledighet, men det är även en tidpunkt då många byter jobb. Josefine Fält, teamledare på förmedlingstjänsten Work and Passion, ger dig fem tips för att ta nästa steg i arbetslivet.

Många svenskar vill byta jobb men kommer sig inte för att göra det. Det gör att flera spenderar sin tid på arbeten de inte helhjärtat trivs på, med en inre önskan om att få utvecklas och byta miljö. Så här kommer du igång med sökandet efter nytt.

1. Se över ditt CV. När du inte har sökt jobb på länge, kanske på flera år, kan motståndet vara stort. CV:t är inte uppdaterat och det känns svårt att skriva ett personligt brev, men lägg en timme på att se över ditt CV så har du det gjort. Då är grunden lagd och det är lätt att få iväg ansökningar och att registrera sig på olika sajter.

2. Gör research. Vad finns det för jobb där ute som du skulle vilja ha? Stirra dig inte blind på platsannonser, utan dream big! Många jobb ligger inte ute för allas beskådan. Matcha din kompetens mot olika företag som du tycker verkar spännande och skicka spontanansökningar.

3. Registrera dig på olika karriärnätverk. När du inte har bråttom med att få ett jobb är de olika jobbsajterna ett smidigt sätt att visa sig tillgänglig på arbetsmarknaden. Om du inte vill skylta med att du söker jobb – var selektiv och registrera dig där du kan vara anonym. Generellt kan det vara en god idé att inte finnas med på för många, utan välj de sajter som passar dig bäst utifrån vad du söker och se till att vara aktiv och uppdaterad där.

4. Fundera över din kompetens. Har du haft ett långt yrkesliv finns en mängd saker du kan och har gjort som du förmodligen inte ser som en kompetens. Fråga en pålitlig gammal eller nuvarande kollega vad just du är allra bäst på.

5. Ha tålamod! Någonstans måste du börja för att något ska hända. Om du inte fick jobbet du var på intervju för den här gången – se det som en repetition inför nästa intervju.

Om tipsen ovan låter övermäktiga har vi en annan lösning. Gå in och registrera dig på Work and Passion och låt oss leta efter jobb åt dig. När vi matchar din kompetens med en relevant tjänst låter vi dig veta det. Och vill du och arbetsgivaren gå vidare får du dessutom betalt i varje steg.

Läs mer och registrera dig på www.workandpassion.se

Kontakter

Josefine Fält, teamledare Work and Passion, josefine.falt@workandpassion.se, 073-376 82 86

Johan Ahlgren, affärsutvecklare Work and Passion, johan.ahlgren@workandpassion.se, 070-741 94 90

Josefine Fält, teamledare Work and Passion.
Johan Ahlgren, affärsutvecklare Work and Passion.

Work and Passion
Hantverkargatan 27

Om Work and Passion

Work and Passion ser till att arbetsgivare och rekryteringsbolag kapar tid och sparar pengar i sitt sökande efter kandidater. Med Work and Passion får arbetssökande som registrerat sitt CV betalt varje gång ett rekryterande bolag vill komma i kontakt. Företaget grundades 2015 och betalningsfunktionen lanserades 2018. Work and Passion är en del av koncernen MoxieTech Group AB vars huvudsakliga verksamhet är kompetensförsörjning och HR-tech.