Så förbereder du båten inför vintern

Sommaren går mot sitt slut och det är nu som andra halvan av båtsäsongen startar. I skuggan av covid-19 har det svenska båtlivet fått ett tillskott av nya båtägare. Eftersom båtägandet inte tar slut bara för att sommaren är över så har If listat några enkla men viktiga saker att tänka på i samband med hösten.

Många svenskar har tillbringat "svemestern" till sjöss. Det märks bland annat i försäkringsbranschen.

Försäljningen av båtförsäkringar har ökat med 60 procent i år hos If. Assistansärenden som till exempel bensinstopp och tamp i propeller har ökat med 95 procent och skadeärenden som grundstötningar och liknande har ökat med sex procent jämfört med samma period föregående år.

– I år har många båtar bytt ägare, och en stor andel båtägare har brukat sina båtar i större utsträckning än tidigare. Det ser vi bland annat i vår försäljning, skadestatistik och omvärldsbevakning, säger Arvid Böhm, båtexpert på If.

Båtägande är en året-runt-syssla och det finns en del saker att ordna med för att båten ska få en så bra vintervila som möjligt.

If ger här sina bästa tips för hur du förbereder båten inför vintern:

Närvaro är bästa skyddet

Tänk på att kolla till båten även om ni inte planerar att ta en tur, hösten är högsäsong för tjuvar och i år tyder mycket på att det kommer stjälas extra mycket.

– Stöld av båtar, utombordsmotorer och navigationsutrustning är tyvärr vanligt så här års. När aktiviteter i enskilda bryggor, marinor och vid sommarhus minskar passar tjuvarna på. Ett riktigt bra skydd är närvaro. Se till att båten bevakas en längre period in på hösten. Ska den inte användas mer? Passa på att ta upp den och lås in motor och annan värdefull utrustning, säger Arvid Böhm.

Se över trailern

– Har du din båt på en trailer? Glöm inte att ge även den lite kärlek, se över däcktryck och hjullager. Det blir ofta komplicerat om vagnen går sönder på vägen eller i upptagningsrampen och en punktering är inget båtförsäkringen kan hjälpa dig med, säger Arvid Böhm.

Undvik att ställa trailern vid en väg, se till att den är låst med ett godkänt lås och palla gärna upp den på bockar så att det blir svårare för tjuven att köra iväg med den.

Förhindra att båten sjunker

Mer än 70 procent av alla sjunkskador inträffar under hösten. Löv som täpper igen självlänsar och länspumpar som slutar fungera kombinerat med mycket regn får många båtar att sjunka. Något man lätt förhindrar om båten är under uppsikt med jämna mellanrum.

Se efter varandras båtar

Bilda nätverk med dina båtgrannar, där ni hjälps åt att se efter varandras båtar.

– Båtsamverkan fungerar på samma sätt som grannsamverkan – tillsammans hjälps man åt för att förhindra stöld och skadegörelse. Det minskar risken att drabbas av brott och och skapar samtidigt gemenskap, säger Arvid Böhm.

Båtmotorstölderna minskade under våren, troligtvis som en konsekvens av coronapandemin. Men under sommaren har antalet stölder legat på ungefär samma nivå som föregående år, rapporterar Larmtjänst. Hösten brukar vara en mycket stölddrabbad period, och i år finns det risk att stöldligorna vill jobba ifatt intäkter som de förlorat under våren.

Ifs checklista för en tryggare båthöst:

• Stöldskydda båten
  • Förvara båten och motorn säkert:

- Lås in hela båten eller lämna den för förvaring hos en marina.

- Ta av båtmotorn och förvara den inlåst i privat utrymme.

- Töm båten på värdefull utrustning som ekolod, navigationsutrustning med mera.

- Märk motorn exempelvis med DNA-märkning.

- Utrusta motorn med spårsändare

Om du låter motorn sitta kvar på båten så gäller båtförsäkringen enligt följande regler:

- Motor upp till 50 hk måste vara fastlåst på båten.

- Motor över 50 hk ska vara monterad enligt tillverkarens anvisningar. Inget övrigt låskrav.

Vinterförvaras båten i vattnet eller på land utomhus och motorn blir stulen så tillkommer det oftast kostnader till följd av att motorn inte har låsts in. Det sker även avdrag från ersättningen för att motorn har åldrats, ett så kallat åldersavdrag görs med fem procent per år och räknas av från nypriset.

• Stöldsäkra trailern

Mer om stöldskydd och inför vinterförvaring kan du läsa på if.se.