Så förbereder du fritidshuset inför vintern

Nu börjar det bli dags för många att stänga fritidshuset för säsongen. Vinterns kyla medför en ökad risk för vatten- och fuktskador i stugan. Genom några enkla förberedelser kan man slippa obehagliga överraskningar.

De flesta fritidshus står i praktiken övergivna hela vintern. Vatten- och brandskador är den största risken när stugan står tom och drabbar tusentals svenska fritidshus varje år. Försäkringsbolaget If tipsar om hur du ger ditt sommarställe ett säkert skydd i vinter.

– Varje år får vi in mängder av anmälningar av skador på fritidshus. Det gäller framför allt vattenskador. Omkring hälften av skadorna inträffar mellan oktober och april, när många sommarstugor står tomma. De senaste åren har vi sett många exempel där frys- eller vattenskador har pågått under lång tid, med stora och kostsamma skador i hela huset som följd, säger Josefin Hamilton, ansvarig för skadeförebyggande arbete på försäkringsbolaget If.

De senaste tio åren har försäkringsbolagen i snitt gett ersättningar om närmare 300 miljoner kronor per år för vattenskador, enligt statistik från Svensk Försäkring. Den genomsnittliga kostnaden för vattenskador är nästan 40 procent högre för fritidshus än villor. Det beror just mycket på att skadan upptäcks först när stugan öppnas upp för säsongen och då har den oftast hunnit bli betydligt mer omfattande.

– Det säkraste skyddet för att undvika frysskador är att stänga av vattnet och tömma alla rörledningar. Stäng av huvudkranen, öppna handfatskranar, töm varmvattenberedaren, och frostskydda golvbrunnar, handfat och toaletter, säger Josefin Hamilton.

Många lämnar underhållsvärme på i kök och badrum, men det kan ge en falsk trygghet.

– Strömavbrott är inte helt ovanliga i fritidshustäta områden, och då kan det frysa till snabbt. Vattenrör och kopplingar som fryser sönder med vatten kan ge kostsamma skador, säger Josefin Hamilton.

Brand och åskoväder är andra vanliga skadeorsaker. I snitt kostar de husägarna strax över 200 miljoner kronor per år.

– Det är bra att ha som rutin att dra ut alla kontakter ur vägguttagen innan man stänger igen huset. Har man ett äldre fritidshus är det också viktigt att se över eldragningarna och vid behov be en elektriker byta uttjänta kontakter och kopplingar, säger Josefin Hamilton.

Eftersom många av problemen förvärras utan upptäckt är det viktigt att någon ser efter fritidshuset regelbundet.

– Tillsyn är den bästa metoden för att förebygga skador, och kunna sätta in åtgärder direkt om något händer. Har man inte möjlighet att själv se efter sitt fritidshus är det bra att be någon annan om hjälp med det. Idag finns det bra övervakningskameror som du enkelt installerar själv. Dessa hjälper dig att hålla koll om något har hänt både inne och ute även om du inte alltid har möjlighet att besöka huset. Det är särskilt viktigt vid köldknäppar, stormar, kraftigt regn eller häftigt snöfall, säger, Josefin Hamilton.

Ifs checklista för att minimera risken för skador och inbrott:

Inomhus

• Stäng av huvudvattenkranen, öppna alla vattenkranar och spola ut det vatten som finns i rören. Då begränsas skadorna om rör eller annat skulle frysa sönder och orsaka läckage. Gör detta även om du har underhållsvärme i huset.
  • Rensa och frostskydda golvbrunnar och vattenlåsen i handfat och golvbrunnar genom att hälla i rödsprit. Blanda 1 del vatten, 1 del rödsprit så klarar det ner till 28 minusgrader.
  • Vattentoaletter bör tömmas på vatten. Stäng av vattnet och spola tills cisternen och toaletten är tom. Häll i lite rödsprit i vattenkröken och spolcisternen så att det vatten som blir kvar inte fryser.
  • Töm varmvattenberedaren som annars riskerar att frysa sönder.
  • Öppna luftventilerna för att säkra god luftcirkulation och motverka fukt- och mögelangrepp.
  • Om huset är vinterbonat eller isolerat – ställ in underhållsvärme på minst 10 grader.
  • Om huset är oisolerat rekommenderar vi att värme och el stängs av helt under vintern samt att du stänger av huvudvattenkranen.
  • Häng undan madrasser, kuddar och täcken som möss och råttor gärna använder som bomaterial.
  • Dra ur alla elledningar från vägguttagen.
  • Bra brandskydd är viktigt även i stugan. Läs mer om brandsäkerhet.

Utomhus

• Rensa hängrännor, annars finns risk för vattenskador på fasad och grund.
  • Täck över skorstenen för att undvika vattenskador inomhus. Men se till att luft kan cirkulera.
  • Placera avledningsrännor från stuprörens mynningar, för att leda bort regnvatten från huset.
  • Kontrollera att alla fönster och dörrar är stängda och låsta.
  • Stäng källarluckor och se till att det inte finns några andra öppningar som skadedjur kan ta sig igenom. Tänk på att en mus kan tränga sig in genom hål på 6-8 mm.

Skydda mot inbrott och stöld

• Töm huset på värdesaker och stöldbegärliga föremål.
  • En båt som står uppställd på tomten är lätt att stjäla. Se till att den är försedd med godkänt lås.
  • Lås in båtmotor, räddningsbåt, elektronisk utrustning och andra lösa inventarier från båten. Läs mer om förvaring av båtmotor
  • Gå en sista runda i huset och kontrollera att du inte lämnat något som är stöldbegärligt. Be också gärna någon granne gå och se till huset då och då, om du själv inte har möjlighet. Ett annat alternativ är att installera en övervakningskamera som hjälper dig att ha koll på fastigheten. Detta gäller särskilt efter storm, kraftigt regn och vid ovanligt kallt väder. Och glöm inte att ge grannen ditt telefonnummer