Så fortsätter OS-kvalet i judo

I måndags meddelade Internationella judoförbundet att de ställer in alla kvaltävlingar till OS fram till 30 april till följd av coronaviruset. Nu har de beslutat att förlänga OS-kvalet drygt en månad till 30 juni och har även lagt till en kvaltävling. Enligt landslagschef Robert Eriksson kommer rankingen förmodligen inte att ändras så mycket, däremot riskerar svenskarna att få sent besked om OS-plats.
Robin Pacek (i blått) är en av svenskarna som fortfarande jagar viktiga kvalpoäng till OS. Foto: IJF.

OS-kvalet i judo var planerat att avslutas i slutet på maj men nu förlänger Internationella judoförbundet kvalet till 30 juni eftersom de ställt in tävlingar till följd av coronaviruset. De lägger även till en kvaltävling, grand slam i Budapest. De återstående tävlingarna i OS-kvalet är därmed grand slam i Baku, masters i Doha, grand slam i Budapest samt kontinentala mästerskap (EM för svensk del).

"Nu är det ju tre tävlingar kvar, plus EM. De flesta kommer nog inte påverkas så mycket för det kommer vara ett starkt startfält på de återstående tävlingarna så det blir svårt för de utanför direktkvalplatserna att ta sig in", säger landslagschef Robert Eriksson.

Svenskarna riskerar sent besked om OS-plats
Anna Bernholm och Tommy Macias är redan uttagna av SOK och ligger så högt upp på rankinglistan att deras OS-platser i stort sett är säkrade. Robin Pacek, Marcus Nyman och Joakim Dvärby ligger precis ovanför kvalgränsen och skulle behöva fler kvalpoäng för att stärka sina positioner. Även om den förlängda kvaltiden förmodligen inte kommer att påverka OS-rankingen markant så innebär det att beskedet om en OS-plats försenas.

"Det är inte optimalt att det blir förlängt. Då kommer de tävlande få sent besked eftersom de ska bli uttagna av SOK. Då kommer de få beskedet bara cirka tre veckor innan OS. Men vi kommer förstås ändå förbereda alla som planerat", säger Eriksson.