Så fortsätter OS-kvalet i judo

I måndags meddelade Internationella judoförbundet att de ställer in alla kvaltävlingar till OS fram till 30 april till följd av coronaviruset. Nu har de beslutat att förlänga OS-kvalet drygt en månad till 30 juni och har även lagt till en kvaltävling. Enligt landslagschef Robert Eriksson kommer rankingen förmodligen inte att ändras så mycket, däremot riskerar svenskarna att få sent besked om OS-plats.

Robin Pacek (i blått) är en av svenskarna som fortfarande jagar viktiga kvalpoäng till OS. Foto: IJF.

OS-kvalet i judo var planerat att avslutas i slutet på maj men nu förlänger Internationella judoförbundet kvalet till 30 juni eftersom de ställt in tävlingar till följd av coronaviruset. De lägger även till en kvaltävling, grand slam i Budapest. De återstående tävlingarna i OS-kvalet är därmed grand slam i Baku, masters i Doha, grand slam i Budapest samt kontinentala mästerskap (EM för svensk del).

"Nu är det ju tre tävlingar kvar, plus EM. De flesta kommer nog inte påverkas så mycket för det kommer vara ett starkt startfält på de återstående tävlingarna så det blir svårt för de utanför direktkvalplatserna att ta sig in", säger landslagschef Robert Eriksson.

Svenskarna riskerar sent besked om OS-plats
Anna Bernholm och Tommy Macias är redan uttagna av SOK och ligger så högt upp på rankinglistan att deras OS-platser i stort sett är säkrade. Robin Pacek, Marcus Nyman och Joakim Dvärby ligger precis ovanför kvalgränsen och skulle behöva fler kvalpoäng för att stärka sina positioner. Även om den förlängda kvaltiden förmodligen inte kommer att påverka OS-rankingen markant så innebär det att beskedet om en OS-plats försenas.

"Det är inte optimalt att det blir förlängt. Då kommer de tävlande få sent besked eftersom de ska bli uttagna av SOK. Då kommer de få beskedet bara cirka tre veckor innan OS. Men vi kommer förstås ändå förbereda alla som planerat", säger Eriksson.

Judo ska lära hundar att falla på rätt sätt1.4.2020 06:49:00 CESTPressmeddelande

(Obs! Detta var årets aprilskämt) Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Men även hundar är drabbade. Nu inleder Svenska Judoförbundet ett samarbete med den svensk-tjeckiska hundtränaren och etologen Marie Novák för att förebygga fallolyckor hos hundar och deras ägare. På kursen tränar både hund och ägare muskelstyrka, balans och fallteknik i syfte att förebygga fallolyckor och minska skadorna om ett fall ändå sker. Hundarna får bland annat öva på balansgång, benböj och framåtfall med rullning. Kursen leds av licensierade fallinstruktörer från Svenska Judoförbundet tillsammans med licensierade hundinstruktörer.

Världsstjärnejudo av Tommy Macias räckte inte till medalj22.2.2020 22:30:30 CETPressmeddelande

När Tommy Macias är i form är han sevärd som få på judomattan, det går fort, det är tekniskt och fantasifullt både stående och nere i mattan. Andraseedade Macias levde idag upp till förväntningarna när han tog sig till semifinal i dagens Grand Slam i Düsseldorf med idel ippon-segrar (full poäng) i -73 kg. Där väntade en av judons superstjärnor, den regerande olympiske mästaren och världsmästaren Shohei Ono, Japan, som inte har förlorat en internationell match sedan 2014. Vilken match det blev…till slut med 54 sekunder kvar blev dock Ono för svår, ippon på kast och Macias fick nöja sig med bronsmatch.