Så gäller försäkringen vid konkurs

Under natten till måndagen har den brittiska researrangörsjätten Thomas Cook begärts i konkurs. Tusentals svenska resenärer hos dotterbolaget Ving berörs när flyg till och från Sverige ställs in. Vi på If får just nu många frågor om hur man kan få hjälp från försäkringen. I första hand bör man som konsument vända sig till researrangören. För If-kunder med utökat reseskydd kan viss ersättning ges för förseningar och missade anslutningar, däremot inte för de betalade flygbiljetterna.

I Ifs mest omfattande hem- och villaförsäkring (kallade Stor Hem och Stor Villa) ingår ersättning för reseförseningar till följd av inställda avgångar, samt för eventuella missade anslutningar. Däremot inte för köp av nya biljetter.

Förseningsersättningen är en schablonersättning som beror av hur pass försenad resplanen blir. Om det färdmedel man ska åka med ställs in och ny avgång sker mer än 6 timmar senare kan en ersättning om 500 kronor ges, per försäkrad person. Ytterligare 500 kronor lämnas därefter för varje tolvtimmarsperiod. Maxersättning är 5 000 kronor per person.

Om man till följd av de inställda avgångarna missar en planerad och på förhand betald anslutning i Sverige – t.ex. tåg- eller bussbiljetter från flygplatsen till hemorten – kan försäkringen också ge ersättning. Här ligger ersättningen på max 1 500 kronor per person.

För If-kunder utan utökat reseskydd ges ingen ersättning vid inställda avgångar.

I övrigt är det i första hand till Ving man som konsument ska vända sig för hjälp med nya flygbiljetter. Paketresor bokade via Ving omfattas av resegarantin, som kan ge ekonomiskt skydd för inställda och avbrutna resor. Resenären kan ansöka om ersättning ur resegarantin hos Kammarkollegiet, senast tre månader efter det att besked getts om att resan ställts in av arrangören.

Har resan betalats med kort kan det även ingå en försäkring via banken, även om många kortförsäkringar har undantag för just konkurs. Kontakta din bank för att se vad som gäller.

För mer information, se Hallå Konsuments sida om konkurs hos researrangör.

Lugn, vi hjälper dig.

If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 6 800 anställda.

Åsa Thoft blir ny kommunikationschef på If7.10.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Försäkringsbolaget If rekryterar Åsa Thoft som ny kommunikationschef för den svenska verksamheten. Hon har lång och bred erfarenhet inom strategiskt kommunikationsarbete från olika branscher, och god vana vid press- och mediehantering. Närmast kommer hon från tjänsten som kommunikationschef för NCC:s svenska byggverksamhet, och har tidigare jobbat med kommunikation och press i It-branschen samt på PR-byrå.