Så gäller försäkringen vid strejk

Under natten till fredag gick SAS piloter ut i strejk. Många avgångar ställs nu in, och uppemot 170.000 resenärer ser ut att beröras bara i helgen. Samtidigt får vi på If många frågor om vilken hjälp man kan få från försäkringen. Här kan du se vad som gäller.

Om du blir försenad på resan på grund av strejk är det i första hand flygbolaget eller researrangören du ska vända dig till. Dessa är skyldiga att lämna ersättning efter 4 timmars försening och pengarna tillbaka om förseningen överstiger 5 timmar.

Om resan var påbörjad när varslet om strejk kom kan If-kunder med If Stor Hemförsäkring, där ett utökat reseskydd ingår, också få förseningsersättning. Resan betraktas som påbörjad från den stund man lämnat hemmet för att till exempel ta sig till flygplatsen. Är man redan på resmålet när strejken blivit känd befinner man sig självklart också på en påbörjad resa.

Genom det utökade reseskyddet kan man få en schablonersättning på 400 kronor om det allmänna färdmedel man ska åka med blir försenat 6 timmar, eller om det blir inställt och ny avgång sker mer än 6 timmar senare. Ytterligare 400 kronor lämnas därefter för varje tolvtimmarsperiod. Maxersättning är 5 000 kr per person.

Vi rekommenderar resenärer som är kunder hos oss att först vända sig till sitt flygbolag eller researrangör för att få klarhet i hur och när de kan komma iväg på resan. Flygbolagens ersättning kan kombineras med den man fått från If.