Så går elevernas tankar inför gymnasievalet – Gymnasievalsrapporten 2020

Eleverna vill ha information om antagningspoäng och mer tid med en väl insatt studie- och yrkesvägledare. Så svarade eleverna i gymnasium.se:s årliga undersökning om gymnasievalet.

Antagningspoängen toppar elevernas lista över den viktigaste informationen de letar efter om olika gymnasieutbildningar. På andra plats kom vilka inriktningar som erbjuds på ett program, och på tredje plats kom poängplaner där det står exakt vilka kurser som kommer att ges.

Årets Gymnasievalsrapport är fullspäckad med elevernas egna svar på frågor som berör alla aspekter av gymnasievalet. Nytt för i år är bland annat att eleverna svarat på vad de tycker om kommunala skolor och friskolor, listat de fem viktigaste egenskaperna hos en studie- och yrkesvägledare, samt berättat vad de tror om att få högskolebehörighet på yrkesprogram.

— 63 procent av gymnasieväljarna föredrar en kommunal skola framför en friskola, och ungefär en tredjedel säger att det är något som påverkar deras val. Det var nytt för oss och därför har vi valt att lyfta citat direkt från eleverna om varför de resonerar som de gör. Det är också väldigt intressant att få en tydlig uppfattning om vad eleverna söker efter hos sin studie- och yrkesvägledare! Vissa är jättenöjda med upplägget hos sin skola, medan andra har förslag på förbättringar. Oavsett om det gäller friskolor, studie- och yrkesvägledare eller högskolebehörighet är det värdefullt att lyssna på den här målgruppen. De är kloka, välinformerade och många är väldigt måna om sin skolgång, säger Linnéa Fredin, Communications Manager på EMG Sverige som står bakom gymnasium.se.

Trender som håller i sig från föregående år är att öppet hus fortfarande ses som det bästa sättet att få information på, och att rätt program är högsta prioritet när eleverna väljer skola. Det står även klart att det blir alltmer populärt att läsa recensioner om gymnasieskolor. Linnéa Fredin förklarar att eleverna lägger stor vikt vid den sociala aspekten av skolgången:

— En skoldag är så mycket mer än undervisning. Gymnasieskolan är en social plats med mycket umgänge och därför är stämningen och den sociala omgivningen många gånger lika viktig som programmens upplägg. Självklart vill gymnasieväljarna gå på öppet hus och se skolan med egna ögon för att kunna göra en ordentlig bedömning. Ofta kan de då prata med elever som redan går där, precis som de kan läsa recensioner på vår sajt för att få en så utförlig bild av verksamheten som möjligt.

Varje år genomför gymnasium.se en omfattande undersökning som en djupdykning i elevernas tankar kring gymnasievalet. I rapporten får du en inblick i vilka förväntningar och åsikter eleverna har kring gymnasievalet, framtida yrkesliv och andra gymnasierelaterade frågor. I årets undersökning deltog 1 826 elever.

gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 300 000 besök i månaden. På gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom gymnasium.se står Educations Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se, utbildning.se och findcourses.co.uk.