Så gick morgonpressen under första kvartalet
”Dagspressens traditionella affärsmodell med både reklam- och läsarintäkter är ännu gällande – men utvecklingen är tydlig, mot ett mindre annonsberoende och istället en ökad andel konsumentintäkter från digitala plattformar”, säger Thomas Mattsson, tf vd för TU.
Kvartalets statistik visar att morgontidningarnas annons- och konsumentintäkter går åt olika håll. Annonsintäkterna krymper med 15 procent till 617 miljoner kronor, vilket är en dämpad nedgång jämfört med hur det såg ut under större delen av förra året. Minskningen beror till stora delar beror på att annonsörerna dragit ned på sina investeringar i redaktionella medier under coronapandemin. Men samtidigt som annonsörerna skurit ned i sina investeringar i morgonpressens kanaler så har hushållen ökat sina.
Under första kvartalet i år köpte hushållen lösnummer, plustjänster och prenumerationer på tryckta och digitala morgontidningar för drygt 1,53 miljarder kronor. Det är en ökning med 5 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Och här är det i första hand försäljningen av digitala prenumerationer som driver på tillväxten.
Totalt uppgick de 103 medverkande morgontidningarnas annons- och konsumentintäkter till 2,15 miljarder kronor under kvartal 1 2021.
Annons- och konsumentintäkter i tryckt och digital morgonpress under kv. 1 2021
Annons, mnkr |
Utv. % |
Konsument, mnkr |
Utv. % |
Totalt, mnkr |
Utv. % |
|
Landsortspress |
344 |
-19 |
827 |
3 |
1 171 |
-5 |
Storstadspress |
273 |
-10 |
706 |
8 |
979 |
2 |
Morgonpress |
617 |
-15 |
1 533 |
5 |
2 150 |
-2 |
Miljoner kronor netto i avrundade tal, förändringen i procent avser jämförbara titlar relativt samma period föregående år. Statistiken grundar sig på uppgifter från 103 titlar, varav sju är utgivna i storstäder, under första kvartalet 2021. TU:s intäktsstatistik görs i samarbete med organisationens medlemmar samt Institutet för reklam- och mediestatistik.
Mer info:
Thomas Mattsson 070-728 82 53 thomas.mattsson@tu.se
Tobias Lindberg 076-527 46 40 tobias.lindberg@tu.se
Nyckelord
Kontakter
Thomas MattssonTf VD
Tel:070-728 82 53thomas.mattsson@tu.seTobias LindbergAnalys- och opinionsansvarig
Tel:076-527 46 40tobias.lindberg@tu.seLänkar
Om
Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!
TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.seInformation om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Vinnarna i Årets Dagstidning 2024 har korats20.3.2024 22:05:33 CET | Pressmeddelande
I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en välbesökt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.
Läsarintäkterna bibehölls tack vare fortsatt digital tillväxt27.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Förra året stannade morgonpressens konsumentintäkter från webben, appar och tryckta tidningar på samma nivå som uppnåddes 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressen hårt drabbad under ett svårt annonsår23.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 13 procent under 2023, jämfört med helåret 2022. Under kvartal 4 föll annonsintäkterna med 11 procent, relativt kvartal 4 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Starka kandidater till att vinna i Årets Dagstidning9.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag avslöjas vilka juryn nominerat i kategorierna Läsaraffär, Innovation, Bildjournalistik och inte minst Helhetspriset. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
De kan vinna Årets Dagstidning 20248.2.2024 10:01:22 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag offentliggör vi vilka juryn nominerat för de första kategorierna – Bevakning, Ljudjournalistik, Annonsaffär, Medieledare och Redaktion. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum