Så gör arkitekten projektet klimatsmartare

En nyckel till hållbart byggande ligger i gestaltningsskedet. Arkitektkåren har därför ett gyllene tillfälle att ta en topposition i klimatomställningen. För att stärka medlemmarna i arbetet har Sveriges Arkitekter tagit fram en handlingsplan för hållbart samhällsbyggande, som väcker intresse ändå upp på regeringsnivå.

– Hållbarhetsplanen är en vägledning för hur arkitekter kan ta för sig i klimatomställningen, tillräckligt konkret för att kunna gå från snack till verkstad – redan i dag. Det är glädjande att finansmarknad- och bostadsminister Per Bolund vill veta mer om vad den innehåller och jag ser fram emot att diskutera den med honom, säger förbundsdirektör Tobias Olsson.

Handlingsplanen bygger på en kartläggning som förbundets hållbarhetsråd gjorde 2019–20. Den åskådliggör hur arkitekter bäst bidrar i omställningen till ett ekologiskt hållbart samhällsbyggande, både vad den enskilda arkitekten och arkitektföretag kan göra. Att designa utsläppssnålt, cirkulärt samt ekologiska och resilienta samhällen är tre exempel. Förutom sju konkreta punkter innehåller hållbarhetsplanen aktuell lagstiftning som samhällsbyggnadssektorn behöver förhålla sig till. Planen uppdateras kontinuerligt.

I morgon, fredag den 27 november, kl 8.00–8.45 sänder vi ett samtal mellan Per Bolund och Tobias Olsson på Sveriges Arkitekters Instagramkonto. Förutom hållbarhetsplanen svarar de på frågor från arkitektkåren. Samtalet går att se i efterhand – välkommen att lyssna!

– Vi vet att våra medlemmar har klimatfrågan om inte allra högst så bland topplatserna på agendan, inte minst genom det stora engagemanget i Architects Declare. Även om det krävs att deras beställare och politiken är med på tåget är åtgärderna i handlingsplanen riktade inåt, mot vad kåren kan göra här och nu, istället för att bara berätta vad andra i samhällbyggnadsbranschen ska göra, säger Tobias Olsson.

Förbundsdirektör Tobias Olsson och finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund samtalar om hållbarhetsplanen den 27 november.
Omslaget till hållbarhetsrapporten, obeskuren

Sveriges Arkitekter är en fack- och branschorganisation för alla arkitekter i Sverige, vare sig de jobbar med inredning, hus, landskap eller planering. Vi organiserar omkring 90 procent av den samlade arkitektkåren och är därigenom en stark röst för yrket. Vårt mål är att arkitekter ska ha en bred och ledande roll i planering och samhällsbyggnad. Vår vision är bra arkitektur, som möter behoven hos dem som ska uppleva den byggda miljön i dag och i morgon.

Emina Kovacic föreslås som ny ordförande i Sveriges Arkitekter5.11.2020 08:45:00 CETPressmeddelande

Karlshamns stadsarkitekt, arkitekt SAR/MSA Emina Kovacic, är valberedningens förslag till ordförande i fack- och branschorganisationen Sveriges Arkitekter. Med henne får förbundet en välkänd branschprofil som RUM utsåg till Årets makthavare 2019. Den blivande ordföranden brinner för demokratifrågor, kulturmiljö som kvalitetsstämpel och allt som bubblar bortom storstadshorisonten.

Möt de svenska arkitekterna på Archtober19.10.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Under den årliga arkitekturmånaden Archtober i New York presenterar tre svenska arkitekter hur de innovativt arbetar med trä, en tidlös och förnybar råvara som möter den senaste tekniken i svensk träarkitektur. Genom tre unika hus i Sverige visualiseras hur arkitekterna reducerat byggets klimatpåverkan med 50 procent och minskat byggtiden med 70 procent. Men också hur den svenska skogens återväxt kan skapa material för ett åttavåningshus, på en minut.

Regeringsuppdrag stöttar offentliga byggherrar16.6.2020 07:50:00 CESTPressmeddelande

Dagens regeringsuppdrag ger bättre stöd till offentliga byggherrar att i upphandlingar kunna prioritera största möjliga värde för pengarna. Bostadsminister Per Bolund ger Upphandlingsmyndigheten ansvaret för att kvalitet i arkitektur och gestaltad livsmiljö får större tyngd vid offentlig upphandling. Det är en viktig pusselbit för att det offentliga ska agera förebildligt, som på sikt ger en bättre byggd miljö.