Så gör arkitekten projektet klimatsmartare

En nyckel till hållbart byggande ligger i gestaltningsskedet. Arkitektkåren har därför ett gyllene tillfälle att ta en topposition i klimatomställningen. För att stärka medlemmarna i arbetet har Sveriges Arkitekter tagit fram en handlingsplan för hållbart samhällsbyggande, som väcker intresse ändå upp på regeringsnivå.

– Hållbarhetsplanen är en vägledning för hur arkitekter kan ta för sig i klimatomställningen, tillräckligt konkret för att kunna gå från snack till verkstad – redan i dag. Det är glädjande att finansmarknad- och bostadsminister Per Bolund vill veta mer om vad den innehåller och jag ser fram emot att diskutera den med honom, säger förbundsdirektör Tobias Olsson.

Handlingsplanen bygger på en kartläggning som förbundets hållbarhetsråd gjorde 2019–20. Den åskådliggör hur arkitekter bäst bidrar i omställningen till ett ekologiskt hållbart samhällsbyggande, både vad den enskilda arkitekten och arkitektföretag kan göra. Att designa utsläppssnålt, cirkulärt samt ekologiska och resilienta samhällen är tre exempel. Förutom sju konkreta punkter innehåller hållbarhetsplanen aktuell lagstiftning som samhällsbyggnadssektorn behöver förhålla sig till. Planen uppdateras kontinuerligt.

I morgon, fredag den 27 november, kl 8.00–8.45 sänder vi ett samtal mellan Per Bolund och Tobias Olsson på Sveriges Arkitekters Instagramkonto. Förutom hållbarhetsplanen svarar de på frågor från arkitektkåren. Samtalet går att se i efterhand – välkommen att lyssna!

– Vi vet att våra medlemmar har klimatfrågan om inte allra högst så bland topplatserna på agendan, inte minst genom det stora engagemanget i Architects Declare. Även om det krävs att deras beställare och politiken är med på tåget är åtgärderna i handlingsplanen riktade inåt, mot vad kåren kan göra här och nu, istället för att bara berätta vad andra i samhällbyggnadsbranschen ska göra, säger Tobias Olsson.

Förbundsdirektör Tobias Olsson och finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund samtalar om hållbarhetsplanen den 27 november.
Omslaget till hållbarhetsrapporten, obeskuren

Sveriges Arkitekter är ett fackförbund och en intresseorganisation som driver Sveriges arkitekters gemensamma frågor – från studietiden och genom hela yrkeslivet. Vi står upp för arkitekternas arbetsvillkor och driver kårens intressen för att åstadkomma vackra, hållbara och välfungerande livsmiljöer. Vi har över 14 000 medlemmar och växer ständigt.