Så gör du en trygg bostadsaffär i oroliga tider

Spridningen av coronaviruset kan öka oron för den som planerar att flytta. Med några enkla knep går det dock att maximera möjligheten för en trygg bostadsaffär även i oroliga tider. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har samlat sina bästa tips till den som planerar att byta bostad de kommande månaderna.

Att köpa och sälja vid samma tid och att se över boendeekonomin är bra tips för att göra en trygg bostadsaffär i oroliga tider.

– Vi förstår att många människor känner oro just nu. Hur coronaviruset kommer att påverka bostadspriserna är dock för tidigt att säga. Vi ser en något högre efterfrågan på privata visningar, främst i storstäderna. Det indikerar att fler vill göra en snabb bostadsaffär när utbudet är lågt, men också en högre medvetenhet kring att minimera risken för eventuell smittspridning, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Sju tips – så gör du en trygg bostadsaffär:

• Köp och sälj vid samma tid. I vilken utsträckning coronaviruset kommer att påverka bostadsmarknaden är för tidigt att säga. Så länge du säljer och köper på samma marknad kommer upp- eller nedgångar i prisnivån ha mindre betydelse.

• Se över din boendeekonomi. Fundera över hur din livssituation skulle påverkas av en lågkonjunktur i kombination med tuffa amorteringskrav och eventuella ränteförändringar. Gör en rimlig budget och försök att hålla dig till den.

• Sälj först. Om du ändå känner dig osäker – sälj din bostad först. Då vet du utgångsläget inför ditt eget köp och kan enkelt räkna på exakt vilken månadskostnad du känner dig bekväm med.

• Använd digitala plattformar. Ta kontakt med fastighetsmäklaren för att undersöka möjligheten till en digital visning eller rådgivning. Många av de bostäder som förmedlas, presenteras nu även genom via video som livestreamas eller skickas till spekulanterna i efterhand.

• Delta vid en förbokad visning. Om du fått bostaden presenterad för dig genom en förinspelad video och är fortsatt intresserad – ta kontakt med ansvarig mäklare för att delta vid en fysisk visning.

• Var noga med hygienen. Om du ska besöka en bostadsvisning – tvätta händerna innan och efter visningen, hosta eller nys i armvecket, undvik att röra vid ansiktet och att ta mäklaren i hand vid ankomst.

• Följ myndigheternas rekommendationer. Ytterligare frågor och svar kring coronaviruset hittar du hos Folkhälsomyndigheten. Vill du läsa mer finns även information på 1177.se.

Om digitala visningar
Med hjälp av särskilda fototjänster, Virtual Reality-teknik och videoinspelning är det idag möjligt för spekulanter att, via livestream eller förinspelade filmklipp, besöka en bostadsvisning via läsplatta, dator eller smart telefon. Digitala bostadsvisningar erbjuds som tjänst hos många mäklarföretag.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 176 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2019 förmedlade företaget cirka 23 500 objekt till ett försäljningsvärde av 52,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för fjärde året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2019.

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Bostadsmarknaden påverkas negativt av coronapandemin8.4.2020 08:01:00 CESTPressmeddelande

Villapriserna steg med 1 procent i mars och snittpriset uppgår nu till 3,4 miljoner kronor. Bostadsrättspriserna förblev oförändrade under samma period. En genomsnittlig bostadsrätt kostar nu 2,6 miljoner kronor eller 39 546 kronor per kvadratmeter. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Ny analys av bostadsmarknaden i storstäderna visar: Göteborg hade störst prisuppgång under 2010-talet9.3.2020 07:17:00 CETPressmeddelande

Under det senaste decenniet var Göteborg den svenska storstad där bostadsrättspriserna ökade mest, med en uppgång på 103 procent. Sveriges dyraste stadsdelar ligger dock i Stockholm, med Vasastan och Östermalm i topp. Den stadsdelen är priserna steg allra mest var Angered-Bergsjön i Göteborg – upp 236 procent. Det visar en ny kartläggning gjord av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling med siffror från Svensk Mäklarstatistik.