Så gör du studentdagen extra minnesvärd

Många har gått och väntat på det i flera år. De har slitit och kämpat, genom pandemi och distansundervisning. Men snart är dagen som många väntat på här, nämligen studenten år 2022. Det är en höjdpunkt för många här i livet, en dag som slutgiltigt markerar ens slut på skolgången och inträdet i vuxenlivet. Det är därför en dag som är väl värd att fira, och med åren har gamla traditioner blandats med nya.

Så gör du studentdagen extra minnesvärd

Styla studentmössan med en nalle

Ett fenomen som funnits med i många generationer är den klassiska studentmössan. Med åren har den kommit i flera utföranden och utvecklats successivt. Det är ett roligt plagg att bära eftersom det är det mest tydliga beviset på att man blivit student. Idag har man även möjligheten att själv bestämma hur ens studentmössa ska se ut, vilket gör det ännu mer personligare.

Till mössan hör även den traditionsenliga studentskylten. Det finns en massa ställen att beställa sin studentskylt 2022 ifrån. Välj om den ska vara enkel- eller dubbelsidig, eller om du själv vill skriva dit den text du önskar. Om man vill gå ett steg längre i utrustningen kan man köpa till en studentnalle, som enkelt hängs runt studentens hals istället för blommor. Nallen blir ett roligt komplement till utstyrseln som får studenten att sticka ut.

En personlig studentskiva blir ett minne för livet

När det är dags för att bjuda in vänner och familj till firandet där hemma kan alla andas ut efter en lång och glädjerik dag. Här kan man göra lite som man vill – det handlar om att njuta och ha trevligt med något gott att dricka. Har man mod för att stå för matlagningen själv kan det vara kul, men ofta kan man bespara sig mödan genom att beställa en god buffé via catering. Kom ihåg att dagen inte är en arbetsdag, utan här ska studenten stå i fokus.

Det kan också vara kul att pynta i det partytält eller på den altan man håller festen. Idag går det att köpa snygga banderoller med en personlig text tryckt på. Det blir ett minne som man kan spara resten av livet. Eller varför inte köra på det klassiska björkriset, som aldrig är fel och kanske är den mest tydliga symbolen för svensk sommar. Hur ni än väljer att fira studentdagen – och vilket väder det än blir – så är en studentdag alltid minnesrik och något att se tillbaka på med glädje.