Så gör sig fordonsbranschen redo för omstart

Just nu står Europas fordonsfabriker helt still, men branschen ligger i startgropen för att påbörja produktionen igen. På måndag startar Volvo Cars bilproduktion i Torslanda och AB Volvo förbereder just nu en mjukstart av fabriken i Tuve. Även Scania i Södertälje planerar en återstart under nästa vecka.
Motor. Foto: Chad Kirchoff, Unsplash, CC-licens.

Fordonsbranschen består av ett ekosystem där en aktörs agerande påverkar många andra. Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, säger till EFN Ekonomikanalen i en intervju att han är tveksam till om det faktiskt är möjligt att dra igång produktionen alltför snabbt.

Jag tror att komponentleverantörerna inte är redo överallt och jag är tveksam till om det ens går att starta upp verksamheten nästa vecka. Jag tror snarare att vecka 18 är mer rimligt. Tittar vi över hela Europa så tror jag att det snarare handlar om vecka 19 innan man är igång igen, Spanien och Italien är inte riktigt redo ännu, säger Fredrik Sidahl till EFN.

För att underlätta omstarten har branschen, genom leverantörsorganisationen CLEPA och bilindustriföreningen ACEA, nu antagit en gemensam uppförandekod för att lättare kunna återstarta produktionen.

Den nu antagna uppförandekodens punkter omfattar bland annat hälsa och arbetsmiljö, krav på kommunikation, avtalsmässiga tolkningar samt krav på koordination av omstarten. Kort sagt: Det är ett regelverk kring hur vi ska kunna förhålla oss till varandra, och inte kasta en massa klausuler i ansiktet på varandra. Jag tror att detta är början på något väldigt bra”, säger Fredrik Sidahl till EFN.

När han intervjuades i EFN förra året så pratade han om ett kommande paradigmskifte i fordonsbranschen. Då handlade det bland annat om digitalisering, mjukvara, klimatutmaningen och ägandeformer. Fredrik Sidahl tror fortfarande att paradigmskiftet är på gång och tycker att de nuvarande korttidspermitteringar som fordonsbranschen just nu genomför ger ett bra tillfälle för personalen att vidareutbilda sig inom dessa områden.

Se intervjun här (8:32 min, nytt fönster)
Se förra årets intervju här (13:30 min, nytt fönster)

Motor. Foto: Chad Kirchoff, Unsplash, CC-licens.