Så hanterar Lidl coronakrisen - utökade öppettider för äldre införs och installation av kassaskydd påbörjas i alla butiker

För att i högsta möjliga utsträckning skydda kunder och medarbetare och minska risken för spridning av coronaviruset vidtar Lidl Sverige nu ytterligare åtgärder. Syftet är, utöver minskad smittspridning, att säkerställa att alla butiker kan hållas fortsatt öppna för att säkra en trygg tillgång på mat.

Amjad på Lidl i Solna Centrum känner sig trygg med det nya kassaskyddet

Lidl Sverige följer kontinuerligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring riskminimering och följer även Svensk Dagligvaruhandels riktlinjer för att tillhanda en ren och hygienisk butiksmiljö till kunder och medarbetare.

För att minska smittspridningen och underlätta för de som har svårt med dagliga matinköp inför Lidl nu utökade öppettider för äldre och särskilt utsatta. Från och med vecka 13 öppnar alla* butiker en timme tidigare än ordinarie öppningstid på onsdagar och lördagar. Under samma vecka påbörjas också installationer av så kallade kassaskydd som främst syftar till att skydda personalen i kassan. På golven i kassalinjen placeras klistermärken ut för att markera lämpliga avstånd mellan kunderna som köar.

- Vi befinner oss i en extrem situation och måste göra vad vi kan för att öka tryggheten. I tider av kris är det viktigare än någonsin att vi tar hand om varandra och är rädda om dem som är mest utsatta. Våra butiker fylls dagligen med nya färska varor och vi vill att alla ska känna sig trygga i att komma dit, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Utöver åtgärder i butik fördubblar Lidl den interna medarbetarrabatten under april månad, ett sätt att tacka medarbetarna för deras löpande insatser under den pågående krisen.

Övriga åtgärder hos Lidl Sverige:
• Intensivt samarbete med leverantörer för att säkra en långsiktig tillgång på livsmedel
• Rekryteringssamarbete med Nordic Choice Hotels
• Kristeam som jobbar intensivt och förebyggande
• Nödfallsplaner till butiker, lager och kontor
• Hygienföreskrifter till butiker, lager och kontor
• Information till butiker, lager och kontor

*184 av 194 butiker

Butiker i köpcentrum som inte inför förlängda öppettider är:
Kristianstad C4
Malmö Caroli
Helsingborg Råå Centrum
Hallunda Centrum

Fittja Centrum

Tensta Centrum

Hässelby Åkermynta Centrum

Rinkeby Centrum

Charlottenberg

Nordstan Göteborg

Amjad på Lidl i Solna Centrum känner sig trygg med det nya kassaskyddet
Johan Augustsson, Sverigechef Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 194 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl och Nordic Choice Hotels i branschöverskridande rekryteringssamarbete - ska säkra tillgången på livsmedel och jobb23.3.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Lidl Sverige startar ett unikt branschöverskridande samarbete med Nordic Choice Hotels och rekryterar medarbetare som blivit varslade på grund av krisen i besöksnäringen. Syftet är att tillfälligt stärka upp den befintliga personalstyrkan för att kunna säkerställa att butiker kan hållas öppna och att varuförsörjningen fungerar som den ska.

Lidl lanserar Next Level - ett klimatneutralt veganalternativ för köttälskare11.3.2020 07:58:41 CETPressmeddelande

Lidl Sverige storsatsar på att utöka sitt sortiment av växtbaserade produkter och lanserar nu ett egenutvecklat, klimatneutralt vegansortiment - Next Level. Med lanseringen möter Lidl svenskarnas ökande efterfrågan på veganska och klimatsmarta alternativ till kött. De första produkterna i sortimentet, en burgare och en färs, är ännu ett steg i arbetet med att minska klimatpåverkan utan att ge vika på smak, kvalitet och prisvärdhet.