Så hanterar Lidl coronakrisen - utökade öppettider för äldre införs och installation av kassaskydd påbörjas i alla butiker

För att i högsta möjliga utsträckning skydda kunder och medarbetare och minska risken för spridning av coronaviruset vidtar Lidl Sverige nu ytterligare åtgärder. Syftet är, utöver minskad smittspridning, att säkerställa att alla butiker kan hållas fortsatt öppna för att säkra en trygg tillgång på mat.

Amjad på Lidl i Solna Centrum känner sig trygg med det nya kassaskyddet

Lidl Sverige följer kontinuerligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring riskminimering och följer även Svensk Dagligvaruhandels riktlinjer för att tillhanda en ren och hygienisk butiksmiljö till kunder och medarbetare.

För att minska smittspridningen och underlätta för de som har svårt med dagliga matinköp inför Lidl nu utökade öppettider för äldre och särskilt utsatta. Från och med vecka 13 öppnar alla* butiker en timme tidigare än ordinarie öppningstid på onsdagar och lördagar. Under samma vecka påbörjas också installationer av så kallade kassaskydd som främst syftar till att skydda personalen i kassan. På golven i kassalinjen placeras klistermärken ut för att markera lämpliga avstånd mellan kunderna som köar.

- Vi befinner oss i en extrem situation och måste göra vad vi kan för att öka tryggheten. I tider av kris är det viktigare än någonsin att vi tar hand om varandra och är rädda om dem som är mest utsatta. Våra butiker fylls dagligen med nya färska varor och vi vill att alla ska känna sig trygga i att komma dit, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Utöver åtgärder i butik fördubblar Lidl den interna medarbetarrabatten under april månad, ett sätt att tacka medarbetarna för deras löpande insatser under den pågående krisen.

Övriga åtgärder hos Lidl Sverige:
• Intensivt samarbete med leverantörer för att säkra en långsiktig tillgång på livsmedel
• Rekryteringssamarbete med Nordic Choice Hotels
• Kristeam som jobbar intensivt och förebyggande
• Nödfallsplaner till butiker, lager och kontor
• Hygienföreskrifter till butiker, lager och kontor
• Information till butiker, lager och kontor

*184 av 194 butiker

Butiker i köpcentrum som inte inför förlängda öppettider är:
Kristianstad C4
Malmö Caroli
Helsingborg Råå Centrum
Hallunda Centrum

Fittja Centrum

Tensta Centrum

Hässelby Åkermynta Centrum

Rinkeby Centrum

Charlottenberg

Nordstan Göteborg

Amjad på Lidl i Solna Centrum känner sig trygg med det nya kassaskyddet
Johan Augustsson, Sverigechef Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.