Så hanterar Lidl coronakrisen - utökade öppettider för äldre införs och installation av kassaskydd påbörjas i alla butiker

För att i högsta möjliga utsträckning skydda kunder och medarbetare och minska risken för spridning av coronaviruset vidtar Lidl Sverige nu ytterligare åtgärder. Syftet är, utöver minskad smittspridning, att säkerställa att alla butiker kan hållas fortsatt öppna för att säkra en trygg tillgång på mat.
Amjad på Lidl i Solna Centrum känner sig trygg med det nya kassaskyddet

Lidl Sverige följer kontinuerligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring riskminimering och följer även Svensk Dagligvaruhandels riktlinjer för att tillhanda en ren och hygienisk butiksmiljö till kunder och medarbetare.

För att minska smittspridningen och underlätta för de som har svårt med dagliga matinköp inför Lidl nu utökade öppettider för äldre och särskilt utsatta. Från och med vecka 13 öppnar alla* butiker en timme tidigare än ordinarie öppningstid på onsdagar och lördagar. Under samma vecka påbörjas också installationer av så kallade kassaskydd som främst syftar till att skydda personalen i kassan. På golven i kassalinjen placeras klistermärken ut för att markera lämpliga avstånd mellan kunderna som köar.

- Vi befinner oss i en extrem situation och måste göra vad vi kan för att öka tryggheten. I tider av kris är det viktigare än någonsin att vi tar hand om varandra och är rädda om dem som är mest utsatta. Våra butiker fylls dagligen med nya färska varor och vi vill att alla ska känna sig trygga i att komma dit, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Utöver åtgärder i butik fördubblar Lidl den interna medarbetarrabatten under april månad, ett sätt att tacka medarbetarna för deras löpande insatser under den pågående krisen.

Övriga åtgärder hos Lidl Sverige:
• Intensivt samarbete med leverantörer för att säkra en långsiktig tillgång på livsmedel
• Rekryteringssamarbete med Nordic Choice Hotels
• Kristeam som jobbar intensivt och förebyggande
• Nödfallsplaner till butiker, lager och kontor
• Hygienföreskrifter till butiker, lager och kontor
• Information till butiker, lager och kontor

*184 av 194 butiker

Butiker i köpcentrum som inte inför förlängda öppettider är:
Kristianstad C4
Malmö Caroli