Så här spelas SHL säsongen 2019/2020

Lördagen den 14 september 2019 startar SHL säsongen 2019/2020. Fjorton klubbar ska spela 52 matcher i jakten på en plats i SM-slutspelet och en chans till att lyfta Le Mat-pokalen till skyarna.

De regerande mästarna Frölunda Indians inleder sin jakt på ännu ett guld med att ställas mot Brynäs IF hemma i Scandinavium i ett riktigt klassikermöte. Finalisten Djurgården Hockey inleder även de på hemmaplan med möte mot Linköping HC. Säsongens första repris på SM-finalen spelas på Hovet den 24 oktober.

Två nya klubbar kommer SHL-publiken få stifta bekantskap med gentemot föregående säsong i Leksands IF och IK Oskarshamn. Dalaklubbens återkomst till SHL blir hemma i Tegera Arena mot Malmö Redhawks medan IK Oskarshamns debutmatch i Sveriges högsta serie sker på bortaplan mot Skellefteå AIK.

Under matchdag nummer två spelas också säsongens första Skånederby när Malmö Redhawks tar emot Rögle BK i Malmö Arena. Övriga tre derbyn mellan Skånes rivaler spelas 28 november (Catena Arena), 28 december (Malmö Arena) och 12 mars (Catena Arena). Dessutom får vi bevittna säsongens första nykomlingsmöte i omgång nummer två när IK Oskarshamn gästas av Leksands IF i Be-Ge Hockey Center.

Lördag 14 september

15:15               Frölunda Indians - Brynäs IF                       Scandinavium

15:15               Skellefteå AIK Hockey - IK Oskarshamn     Skellefteå Kraft Arena

15:15               Leksands IF – Malmö Redhawks                 Tegera Arena

18:00              Djurgården Hockey - Linköping HC              Hovet

18:00              Färjestad BK - Örebro Hockey                      Löfbergs Arena

18:00              Luleå Hockey - Växjö Lakers                        Coop Norrbotten Arena

18:00              Rögle BK - HV71                                           Catena Arena

Tisdag 17 september

19:00               HV71 - Frölunda Indians                               Kinnarps Arena

19:00               Linköping HC - Brynäs IF                             Saab Arena

19:00               Malmö Redhawks - Rögle BK                       Malmö Arena

19:00               IK Oskarshamn - Leksands IF                       Be-Ge Hockey Center

19:00               Örebro Hockey - Luleå Hockey                     Behrn Arena

19:00               Skellefteå AIK Hockey - Färjestad BK           Skellefteå Kraft Arena

19:00               Växjö Lakers - Djurgården Hockey                Vida Arena

Säsongens första rivalmöte mellan Skellefteå AIK och Luleå Hockey spelas 22 oktober och de övriga tre 17 december, 11 februari och 12 mars.

Nytt för kommande säsong är att vi kommer att ha tre lag från Småland med i SHL i och med IK Oskarshamns intåg. 26 september ställs Växjö Lakers och IK Oskarshamn mot varandra i säsongens första smålandsderby. IK Oskarshamn och HV71 möts för första gången i SHL-sammanhang den 3 oktober och den första drabbningen mellan HV71 och Växjö Lakers är daterad till den 24 oktober i Kinnarps Arena.

I fjol var drygt hälften av alla omgångar fullmatade med sju matcher. Under kommande säsong är hela 38 av 52 omgångar innehållandes sju matcher och främst schemalagda på tisdagar, torsdagar, och lördagar. Noterbart är att de nio sista omgångarna är fulla omgångar och att SHL-säsongen avslutas tisdagen 12 mars.

Observera att spelschemat är med reservation för eventuella ändringar!

Se spelschemat för säsongen 2019/2020 i sin helhet här https://www.shl.se/spelschema/SHL_2019_regular

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2023/2024 är: Frölunda Hockey, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, MoDo Hockey, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.