Så här tar sig Sverige till basket-EM 2022

Sverige har allt i egna händer inför det sista kvalfönstret i februari 2021. Det står klart efter resultaten i helgen. Här går vi igenom frågor och svar kring hur Sverige tar sig till EM.

Med helgens EM-kvalfönster avklarat återstår två matcher i EM-kvalet. Dessa spelas i februari och Sverige har fortfarande allt i egna händer. Här kommer frågor och svar.

Hur ser tabellen ut och hur fungerar det om lagen hamnar på samma poäng?
De tre första lagen i gruppen går vidare. I första hand räknas antalet poäng, i andra hand räknas inbördes möte, i tredje hand inbördes poängskillnad och i fjärde hand räknas total poängskillnad. Som vi ser nedan är Kroatien redan klara.

Land Matcher V F Poäng* Målskillnad +/-
Kroatien 4 4 0 8 307-249 58
Nederländerna 4 2 2 6 280-283 -3
Sverige 4 1 3 5 291-317 -26
Turkiet 4 1 3 5 280-309 -29

*Två poäng för vinst, en poäng för förlust, noll poäng för W.O

Vilka matcher är kvar och när spelas dem?
Sverige spelar mot Turkiet lördagen den 20 februari och mot Nederländerna den 22 februari. Matcherna kommer att spelas i en FIBA-bubbla. Vem som arrangerar är ännu inte klart. Sverige skulle kunna ansöka om detta men det skulle kosta minst 3 MSEK – pengar som i dagsläget inte finns.

Hur kan Sverige ta sig till EM?
Genom att besegra Turkiet. Då är både Sverige och Nederländerna klara för EM oavsett resultat i sista matchen. Då kan nämligen Turkiet få maximalt två vinster totalt vilket skulle vara lika många som Sverige om Sverige förlorar mot Nederländerna i sista matchen. Sverige har dock inbördes (2-0) på Turkiet.

Förlorar Sverige mot Turkiet kan vi fortfarande gå till EM, det blir mer komplicerat dock. Då blir tabellen inför de sista tre matcherna (Kroatien redan klara):

NED 2-2
TUR 2-3
SWE 1-4

Då måste Sverige vinna mot Nederländerna i sista matchen. Men poängdifferensen i förlusten mot Turkiet blir då viktig. Även matcherna mot Kroatien kan få betydelse.
I första hand gäller att hålla nere siffrorna under -7 men om Sverige, Nederländerna och Turkiet alla tre hamnar på 2-4, ser inbördes tabellen nu ut så här:

NED 2-1 +7
SWE 1-1 +5
TUR 1-2 -12

Sverige saknade massor av spelare, hur ser det ut i februari?

Först och främst kan vi inte sia om Covid19 och den situationen. Men Sverige har även tre spelare i Euroleague som sagt att de vill spela för Sverige om deras klubbar släpper dem. Situationen med spelschemat är speciellt gynnsamt i februari 2021.

Jonas Jerebko spelar den 18 februari med Khimki och sedan först den 25 februari igen. Han har därför tid att vara med i båda matcher.

Jeffery Taylor spelar den 19 februari och kan få svårt att hinna till matchen mot Turkiet, däremot är han ledig den 22 februari mot Nederländerna.

Marcus Eriksson spelar den 18 februari i Istanbul med ALBA Berlin och sedan först den 26 februari igen. Han har därför tid att vara med i båda matcher.

Andra nationer har fått med Euroleaguespelare till vissa matcher, det internationella regelverket är tydligt, spelarna ska få spela landskamper, så när två helt avgörande matcher för Sveriges chanser att kvala till EM nu står på spel hoppas Svenska Basketbollförbundet på att en lösning ska hittas tillsammans med spelarna.

Nästa EM spelas inte förrän 2025, detta kan med andra ord vara den sista chansen att få se dessa tre spelare i ett mästerskap ihop.

Sedan hoppas vi naturligtvis på att spelare som Simon Birgander, 209 cm (Joventut Badalona), Ludde Håkanson (Bilbao) och William Magarity (Gipuzkoa) kan vara med då. Håkanson hade Covid19 nu, Birgander tackade nej och Magarity hade en axelskada.

Skulle Sverige ha flertalet av dessa på plats blir sannolikheten att vi får uppleva ett basket-EM i september 2022 betydligt högre.

Besöksadress Trålgränd 2