Så hittar du en studentbostad

Ska du börja plugga? Då kan det vara hög tid för dig att börja söka efter studentbostäder. Har du inte redan tillgång till en bostad i den staden du ska börja plugga i, eller om du inte har någon passande lösning på gång kan en studentbostad verkligen vara ett bra alternativ. Däremot är efterfrågan på studentbostäder ofta rätt högt, inte minst i storstäder där ett omtalat studentliv härjar.

För att du ska öka dina chanser om att hitta tillgängliga studentbostäder har vi samlat de bästa tipsen för dig som söker studentbostad. Vi hoppas att våra tips kan hjälpa dig i jakten om att hitta rätt!

Hitta studentbostad – så här gör du

Oavsett om du ska börja plugga i en större studentstad som Lund eller Uppsala, eller om du ska ta dig till en lite mindre stad som Linköping eller Örebro är det viktigt att du har tillgång till ett trivsamt hem. En studentbostad är en perfekt lösning för dig som ska plugga – kostnaden är ofta lägre, storleken är lagom och avstånden är nära.

Något som däremot försvårar det hela är att utbudet av studentbostäder inte alltid är så generöst. Samtidigt är efterfrågan av dessa lösningar riktigt högt, speciellt inför en terminsstart.

Alltså kan det krävas rätt hårt jobb för att man ska hitta tillgängliga alternativ baserat på egna behov och önskemål. Våra bästa tips för att hitta studentbostad är dessa:

1.     Börja leta i god tid

Det allra bästa tipset för dig som vill hitta en studentbostad är att börja leta i god tid. Vet du redan under gymnasiet att du vill börja plugga i en viss stad kan du redan då börja söka efter tillgängliga alternativ, lägga ut trådar till dina kontakter och kanske ställa dig i en bostadskö?

Så länge du inte börjar söka bostad vid terminsstart kan dina chanser vara rätt goda! Det finns speciella bostadsköer för studentbostäder i olika städer som du kan ställa dig i kö i. Känns det svårt kan du också ta kontakt med den skola du ska börja på – studentkår och nationer har ofta bra koll på läget när det kommer till studentbostäder!

2.     Gå in med en öppen inställning

Om du däremot inser ditt behov av studentbostad lite för sent kan det ändå finnas lösningar att ta del av. Sprid ordet till alla dina kontakter, sök dig fram efter andrahandskontrakt, korttidslösningar och delade bostäder, och se till att vara aktiv i ditt sökande.

Se också till att gå in med en öppen inställning till olika alternativ – ju mer flexibel och öppen du är desto större är chanserna att du hittar något som finns tillgängligt.

3.     Var seriös i ditt sökande

Något som ökar dina chanser om att hitta en studentbostad är att du som sökande är seriös, både i ditt letande och när du presenterar dig själv i ansökningar. Börja i tid och lägg tid på att skapa en ordentlig presentation om dig själv då du vill ansöka på en viss annons.

Ofta krävs det många timmar av hårt jobb för att hitta en studentbostad som finns tillgänglig och som passar dig, speciellt i de större städerna. Sök dig fram på alla möjliga ställen du kan tänka dig och se till att hålla en god ton för att göra ett gott intryck.

4.     Fall inte för påhitt

Ett stort intresse för studentbostäder innebär också att du inte ska falla för en bostadsannons som verkar för bra för att vara sann.

Finns den tillgänglig direkt, är hyran superlåg eller verkar annonsen konstig? Då kan det innebära påhitt eller fejkade annonser. Trots att studentbostaden kanske bara är en kortsiktig lösning bör du alltid skriva ett kontrakt med hyresvärden.