Så kan den svenska livsmedelssektorn bli framtidens hållbara supernäring

Den 2 juni presenterar Sweden Food Arena livsmedelssektorns gemensamma agenda för innovation och forskning. Näringen är beredd att satsa upp till 400 miljoner kr förutsatt att det offentliga matchar investeringen. Målet är att inom 10 år lansera innovationer värda minst en miljard euro, kraftigt öka exporten och skapa 50 000 nya jobb.

Sweden Food Arenas innovations- och forskningsagenda Svensk livsmedelssektor – framtidens hållbara näring presenteras på ett öppet webbinarium den 2 juni kl. 13, med deltagande av bland annat landsbygdsminister Jennie Nilsson. Agendan är näringens tydliga besked hur en riktad satsning på livsmedel i höstens forskningspolitiska proposition stärker den svenska livsmedelskedjan.

- Livsmedelssektorn glöms tyvärr ofta bort när man pratar tunga industrigrenar trots att svensk livsmedelssektor är en viktig industri i Sverige. Det vill vi ändra på och med livsmedelskedjans gemensamma satsning på innovation och forskning ökar förutsättningarna att stärka branschen ytterligare och skapa tillväxt. Nu hoppas vi på samma fokus från statligt håll, säger Karin Brynell VD för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel som är en av finansiärerna bakom Sweden Food Arena

Den nya innovations- och forskningsagendan utgår från näringens möjligheter och behov och tar sig an några av livsmedelssektorns största utmaningar, inklusive konkurrenskraft, hållbarhet, tillväxt samt hälsa. Sweden Food Arena har sedan tidigare satt upp fyra ambitiösa mål för livsmedelsbranschen det kommande decenniet.

- När nu branschen själv tagit fram en behovsstyrd forskningsagenda finns alla förutsättningar att både öka och stärka den svenska livsmedelssektorn. Forskning och innovation är ett av tre ben i livsmedelsstrategin och med en gemensam satsning från stat, akademi och bransch kommer vi kunna leva upp till de mål om tillväxt och hållbarhet som samhället behöver, säger Charlotta Szczepanowski, dagligvaruhandelns representant i Sweden Food Arenas forskningsråd.

Agendan bygger på fem åtaganden som utgör grunden för de fokusområden som innovations- och forskningsaktiviteter ska inriktas mot:

• Världens mest attraktiva mat och dryck
  • Konkurrenskraftig matinnovation
  • Mat och dryck för ett hälsosammare liv
  • En resurseffektiv livsmedelssektor
  • Klimatneutral livsmedelsproduktion

Den nya agendan ska ses mot bakgrund av att de resurser för innovation och forskning som idag satsas inom livsmedelssektorn är mycket små jämfört med andra branscher i samma storlek. Den senaste riktade satsningen från statlig sida på behovsstyrd forskning och innovation inom livsmedel var ”Tvärlivs”, som pågick 2010 – 2014, där staten gick in med 20 miljoner kronor per år. Söktrycket från näringslivets sida var dock ca 120 miljoner kronor per år, vilket tydligt indikerar att den statliga satsningen var kraftigt underdimensionerad.

Så deltar du i webbinariet

Datum och tid: tisdagen den 2 juni, kl. 13.00-14.30. Ingen föranmälan krävs.

Åtkomst: https://livsmedelsforetagen.adobeconnect.com/motesrum/

Webbinariet öppnar kl 12.45.

För mer information om agendan

Till rapporten

Fakta om Sweden Food Arena

Sweden Food Arena är en nationell arena där aktörer inom hela livsmedelsbranschen samverkar kring forskning och innovation för en konkurrenskraftig, innovativ, hållbar och växande livsmedelssektor. Arenan är ett resultat av regeringens livsmedelsstrategi.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 070-9758085

Marie Gidlund, verksamhetsledare, Sweden Food Arena, 070-611 21 10

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA Food, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.

Fortsatt stark försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln under maj16.6.2020 06:15:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,2 procent under maj 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Justerat för kalendereffekter var tillväxten 9,3 procent. Utvecklingen kan jämföras med den genomsnittliga utvecklingen för 2019 som var 3,1 procent. Den starka utvecklingen kan till stor del förklaras av en ökad försäljningsvolym.

9 av 10 har förändrat sitt beteende i dagligvarubutiker med anledning av coronapandemin4.6.2020 08:31:21 CESTPressmeddelande

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har med hjälp av Demoskop undersökt svenskarnas beteende i dagligvarubutiken med anledning av coronapandemin. Att hålla särskilt avstånd till andra i butiken var för de allra flesta ett nytt men numera självklart beteende. Men det visade sig också att svenska konsumenter i högre grad än tidigare planerar sina inköp i förväg och åker till butiken på tider då det normalt inte är lika mycket människor där. En av fem anger att de försöker att åka ensam till butiken.

Kraftig försäljningstillväxt för e-handeln av mat under april15.5.2020 06:30:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under april 2020 jämfört med samma månad 2019 visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Under månaden exploderade e-handeln som ökade med 101,2 procent, vilket är den högsta tillväxten sedan Dagligvaruindex började mäta e-handelsutvecklingen i januari 2017. Tillväxten kan också jämföras med genomsnittet per månad under perioden 2017-2019 som ligger runt 25 procent. Hemleverans ökade med 56,8 procent och upphämtning i butik med hela 188,1 procent.