Så kan den svenska livsmedelssektorn bli framtidens hållbara supernäring
Den 2 juni presenterar Sweden Food Arena livsmedelssektorns gemensamma agenda för innovation och forskning. Näringen är beredd att satsa upp till 400 miljoner kr förutsatt att det offentliga matchar investeringen. Målet är att inom 10 år lansera innovationer värda minst en miljard euro, kraftigt öka exporten och skapa 50 000 nya jobb.
Sweden Food Arenas innovations- och forskningsagenda Svensk livsmedelssektor – framtidens hållbara näring presenteras på ett öppet webbinarium den 2 juni kl. 13, med deltagande av bland annat landsbygdsminister Jennie Nilsson. Agendan är näringens tydliga besked hur en riktad satsning på livsmedel i höstens forskningspolitiska proposition stärker den svenska livsmedelskedjan.
- Livsmedelssektorn glöms tyvärr ofta bort när man pratar tunga industrigrenar trots att svensk livsmedelssektor är en viktig industri i Sverige. Det vill vi ändra på och med livsmedelskedjans gemensamma satsning på innovation och forskning ökar förutsättningarna att stärka branschen ytterligare och skapa tillväxt. Nu hoppas vi på samma fokus från statligt håll, säger Karin Brynell VD för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel som är en av finansiärerna bakom Sweden Food Arena
Den nya innovations- och forskningsagendan utgår från näringens möjligheter och behov och tar sig an några av livsmedelssektorns största utmaningar, inklusive konkurrenskraft, hållbarhet, tillväxt samt hälsa. Sweden Food Arena har sedan tidigare satt upp fyra ambitiösa mål för livsmedelsbranschen det kommande decenniet.
- När nu branschen själv tagit fram en behovsstyrd forskningsagenda finns alla förutsättningar att både öka och stärka den svenska livsmedelssektorn. Forskning och innovation är ett av tre ben i livsmedelsstrategin och med en gemensam satsning från stat, akademi och bransch kommer vi kunna leva upp till de mål om tillväxt och hållbarhet som samhället behöver, säger Charlotta Szczepanowski, dagligvaruhandelns representant i Sweden Food Arenas forskningsråd.
Agendan bygger på fem åtaganden som utgör grunden för de fokusområden som innovations- och forskningsaktiviteter ska inriktas mot:
- Världens mest attraktiva mat och dryck
- Konkurrenskraftig matinnovation
- Mat och dryck för ett hälsosammare liv
- En resurseffektiv livsmedelssektor
- Klimatneutral livsmedelsproduktion
Den nya agendan ska ses mot bakgrund av att de resurser för innovation och forskning som idag satsas inom livsmedelssektorn är mycket små jämfört med andra branscher i samma storlek. Den senaste riktade satsningen från statlig sida på behovsstyrd forskning och innovation inom livsmedel var ”Tvärlivs”, som pågick 2010 – 2014, där staten gick in med 20 miljoner kronor per år. Söktrycket från näringslivets sida var dock ca 120 miljoner kronor per år, vilket tydligt indikerar att den statliga satsningen var kraftigt underdimensionerad.
Så deltar du i webbinariet
Datum och tid: tisdagen den 2 juni, kl. 13.00-14.30. Ingen föranmälan krävs.
Åtkomst: https://livsmedelsforetagen.adobeconnect.com/motesrum/
Webbinariet öppnar kl 12.45.
För mer information om agendan
Fakta om Sweden Food Arena
Sweden Food Arena är en nationell arena där aktörer inom hela livsmedelsbranschen samverkar kring forskning och innovation för en konkurrenskraftig, innovativ, hållbar och växande livsmedelssektor. Arenan är ett resultat av regeringens livsmedelsstrategi.
Kontaktuppgifter
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 070-9758085
Marie Gidlund, verksamhetsledare, Sweden Food Arena, 070-611 21 10
Nyckelord
Kontakter
Karin BrynellVd
Tel:0709-758085karin.brynell@svdh.seAnna Fager PerssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.fagerpersson@svdh.seBilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum