Så kan du förebygga och lindra din spänningshuvudvärk

Spänningshuvudvärk drabbar många av oss. Den är visserligen ofarlig och går oftast över av sig själv. Men den kan komma olämpligt och vara nog så jobbig ändå, speciellt om den kommer på arbetet. Stress är en av den vanligaste orsaken.

Stress, sömnbrist, tandpressning, dålig arbetsställning och belysning, känslomässiga påfrestningar och hormonella förändringar hos kvinnor är några orsaker som kan ge spänningshuvudvärk, eller huvudvärk av spänningstyp (HST) som den kallas inom sjukvården. För en del kan den också leda till migrän.

Sjukgymnastik och akupunktur har visat sig vara effektivt för att förebygga spänningshuvudvärk och migrän, men det finns också många andra saker du kan göra på egen hand för att lindra eller undvika attackerna så gott det går:

• Hantera stressen
    Vardagsstress och känslomässig stress sätter sig som spänningar i kroppen, nacke och rygg och leder till spänningshuvudvärk.
  • Slappna av
    Hitta en metod som passar dig där du kan slappna av. Pröva promenader, yoga, massage eller stretchövningar.
  • Rör på dig
    Träna bort spänningshuvudvärken. Med bättre kondition och mer muskler går det att lindra spänningshuvudvärk.
  • Sov gott
    Om du är trött och sover för lite får du lättare spänningshuvudvärk och migrän.
  • Kolla synen
    Huvudvärk kan vara tecken på att synen förändrats. Nya glasögon eller linser kan hjälpa.
  • Skaffa datorglasögon
    Om du jobbar mycket vid datorn kan ögonen bli överansträngda och trötta och leda till huvudvärk. Datorglasögon som anpassas efter dina behov kan hjälpa.
  • Kolla tänderna
    Att gnissla eller bita ihop tänderna i sömnen ger ofta huvudvärk under dagen. En bettskena om natten kan hjälpa.
  • Byt arbetsställning ofta
    Vissa arbetsställningar kan göra att du spänner dig och leda till huvudvärk. Växla mellan att sitta och stå och jobba. Glöm inte att pausa då och då.
  • Ät regelbundet
    Kroppen behöver bränsle. Ät ordentliga måltider regelbundet. Mellanmål håller blodsockret uppe under dagen.
  • För dagbok
    Skriv ner när huvudvärken dyker upp, hur den yttrar sig och vad som gör att smärtan blir värre. Du kan se ett mönster och får ledtrådar vad du kan behöva ändra på.

Källa: Prevent